Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας: Προκλήσεις και πλεονεκτήματα των νέων δεδομένων
Αμέσως επόμενο βήμα είναι η επέκταση της εφαρμογής του μέτρου της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, η οποία έχει ξεκινήσει ήδη στον τραπεζικό κλάδο και τα σούπερ μάρκετ, σε όλους τους κλάδους.
Τα οφέλη του νέου πληροφοριακού συστήματος είναι μεγάλα, όπως η «μαύρη» – υποδηλωμένη εργασία και η εισφοροδιαφυγή.
Το μέτρο της ψηφιακής κάρτας εργασίας δημιουργεί το πλαίσιο για διαφανείς και αποτελεσματικούς ελέγχους, προστατεύει τα συμφέροντα των εργαζομένων με την πλήρη καταγραφή των πραγματικών ωρών εργασίας, και τις επιχειρήσεις που σέβονται τη νομοθεσία από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, και μπορεί να ενισχύσει τα έσοδα του κράτους.
Ωστόσο δημιουργεί προβληματισμούς, τόσο για τα μέτρα που πρέπει να λάβουν οι επιχειρήσεις, όσο και για τα ερωτήματα που προκύπτουν σε σχέση με τη μη ορθή χρήση ψηφιακής κάρτας από σφάλμα του εργαζομένου, τον τρόπο απογραφής των εργαζόμενων με μη σταθερό σημείο απασχόλησης, τις δηλωτικές υποχρεώσεις για το δανειζόμενο προσωπικό και τα διευθυντικά στελέχη και την αδικαιολόγητη απουσία εργαζόμενου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με διάταξη του νομοσχεδίου, επιχειρήσεις-εργοδότες υποχρεούνται να διαθέτουν και να λειτουργούν ηλεκτρονικό σύστημα μέτρησης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων τους, άμεσα συνδεδεμένο και διαλειτουργικό σε πραγματικό χρόνο με το Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, όμως την ίδια ώρα «απαιτούνται πολλές επιμέρους διευκρινήσεις και προσδιορισμός λεπτομερειών σχετικά με την ορθολογική εφαρμογή της» σχολίασε σχετικά ο κος Στέφανος Μήτσιος, Εταίρος, Επικεφαλής του Φορολογικού Τμήματος της EY Ελλάδος, και κατέληξε:
«Πρέπει να δοθεί χρόνος στις επιχειρήσεις προκειμένου να επιτευχθεί η ομαλή υλοποίηση του μέτρου, ενώ, αναπόφευκτα, οδηγούμαστε και στην αναθεώρηση του πλαισίου των εργασιακών σχέσεων».
Όπως τόνισε, η κα Μαρία Ρηγάκη, Director της εταιρείας, κατά την διάρκεια εκδήλωσης της ΕΥ Ελλάδος, η εφαρμογή του νέου μέτρου προϋποθέτει την επανεξέταση υφιστάμενων εσωτερικών διαδικασιών των επιχειρήσεων, προκειμένου να επιτευχθεί ευθυγράμμιση με το νέο καθεστώς λειτουργίας, την πρόβλεψη σημαντικών πόρων για την υποστήριξή του, τον έλεγχο της επάρκειας των τεχνολογικών δυνατοτήτων, την εκπαίδευση του προσωπικού, και, σε πολλές περιπτώσεις, την αναθεώρηση του υφισταμένου πλαισίου των εργασιακών σχέσεων της επιχείρησης.
Παράταση για δύο διαδικασίες ζητά η ΕΣΕΕ
Τη χρονική παράταση των δύο σημαντικών διαδικασιών που προβλέπονται από τη νομοθεσία για την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας ζητά η ΕΣΕΕ με επιστολή της στον υπουργό Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη.
Λόγω, όπως επισημαίνει «της πραγματικής και απολύτως δικαιολογημένης αδυναμίας των εμπορικών επιχειρήσεων και των λογιστικών γραφείων να ανταποκριθούν στα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια».
Συγκεκριμένα, η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας αιτείται:
- Την παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής του Ετήσιου Πίνακα Προσωπικού Ε4μέχρι τις 31/12/2022, αντί της 31/10.
- Την ισόχρονη μετακύλιση της ημερομηνίας έναρξης της απογραφικής διαδικασίας, δηλαδή από 01/01/2023 αντί της 01/11/2023
Πρόστιμο 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο
Με πρόστιμο 10.500 ευρώ ανά περίπτωση θα έρχονται αντιμέτωπες οι επιχειρήσεις σε περίπτωση που διαπιστωθεί πως η ψηφιακή κάρτα εργαζόμενου δεν είναι ενεργοποιημένη, καθώς ξεκινούν από τον Οκτώβριο οι έλεγχοι της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας.
Συγκεκριμένα, η πραγματοποίηση ελέγχων θα γίνεται μετά την λήξη της βάρδιας, για την πάταξη της υποδηλωμένης εργασίας και οι παραβάτες θα λαμβάνουν το παραπάνω πρόστιμο για τον κάθε εργαζόμενο που δεν είναι «δηλωμένος» ξεχωριστά, ενώ σημειώνεται πως έπειτα από τρεις παραβάσεις εντός χρονικού διαστήματος 12 μηνών, θα επιβάλλεται προσωρινή διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης για χρονικό διάστημα 15 ημερών.
Μάλιστα, το Υπουργείο Εργασίας ενθαρρύνει τους εργαζόμενους και τους συνδικαλιστικούς φορείς που διαπιστώνουν φαινόμενα καταστρατήγησης του μέτρου, να προχωρούν σε καταγγελίες προς την Επιθεώρηση Εργασίας, επώνυμα ή ανώνυμα, οι οποίες θα ελέγχονται άμεσα, καθώς ήδη έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις όπου οι εργοδότες έχουν ζητήσει από εργαζόμενους να «χτυπήσουν» την κάρτα τους στην λήξη της βάρδιας αλλά να συνεχίσουν να δουλεύουν.
Πώς θα λειτουργεί στην πράξη η ψηφιακή κάρτα
Κατά την προσέλευση / αποχώρηση στην εργασία ο εργαζόμενος θα «χτυπά» την κάρτα δηλώνοντας την έναρξη / λήξη του ωραρίου.
Ο προγραμματισμός της εργασίας και οι πληροφορίες για τις πραγματικές ώρες έναρξης – λήξης της εργασίας θα εισάγονται ψηφιακά πλέον στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II και θα είναι διαθέσιμες στους εργαζόμενους μέσω της εφαρμογής myErgani mobile app, καθώς και μέσα από το myErgani web portal.
Ο προγραμματισμός της εργασίας και οι πληροφορίες για τις πραγματικές ώρες έναρξης – λήξης της εργασίας θα εισάγονται ψηφιακά πλέον στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II
Η κάρτα μπορεί να είναι είτε σε φυσική μορφή, όπως οι κάρτες που χρησιμοποιούν σήμερα πολλές επιχειρήσεις για την καταγραφή των ωρών εργασίας ή ψηφιακή εφαρμογή (application) στο κινητό τηλέφωνο του εργαζόμενου που θα παράγει έναν κωδικό QR code τον οποίο θα «σκανάρει» η αντίστοιχη ψηφιακή εφαρμογή της επιχείρησης. Πρόκειται ακριβώς για την διαδικασία που εφαρμόστηκε για το «σκανάρισμα» των πιστοποιητικών νόσησης, εμβολιασμού κλπ.
Οι επιχειρήσεις που διαθέτουν συστήματα ωρομέτρησης θα διαβιβάζουν μαζικά στο ΕΡΓΑΝΗ II τις πληροφορίες έναρξης – λήξης για κάθε εργαζόμενο. Για τις υπόλοιπες η πληροφορία θα διαβιβάζεται αυτόματα μέσω του application.
Τηλεργασία και εργαζόμενοι εκτός έδρας
Παραμένει ο έλεγχος με βάση την προδήλωση του ωραρίου εργασίας. Επί του παρόντος δεν θα υπάρχει δυνατότητα να «χτυπά» κάποιος κάρτα εξ αποστάσεως, γνωστοποιώντας πχ από το σπίτι ή από όποιο άλλο σημείο εργάζεται τις ώρες έναρξης και λήξης της εργασίας. Η δυνατότητα αυτή θα υπάρξει σε αμέσως επόμενη φάση, καθώς προβλέπεται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο θα ορίζει πώς θα ελέγχονται τα δεδομένα των επικοινωνιών μεταξύ του εργοδότη και του τηλεργαζομένου.
Να σημειώσουμε πως η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας είναι η «καλύτερη εγγύηση για τον σεβασμό του ωραρίου και την πληρωμή των υπερωριών των εργαζομένων» σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας τόσο για την καταγραφή των ωρών εργασίας όσο και για τον έλεγχο από τις αρμόδιες Αρχές αποτελούν εχέγγυα για διαφανείς και αντικειμενικούς ελέγχους, που κατοχυρώνουν τα δικαιώματα, το ωράριο, το εισόδημα και τον ελεύθερο χρόνο των εργαζομένων.