Σούπερ μάρκετ: Ποια μέτρα κατά της ακρίβειας εξετάζονται για το 2025
Από την πορεία του πληθωρισμού θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό η τύχη των μέτρων που έχει λάβει η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης για την καταπολέμηση της ακρίβειας στα σούπερ μάρκετ . Αν, δηλαδή, θα χρειαστεί να παραταθούν και μετά τον Απρίλιο (ως έχουν ή με κάποιες αλλαγές) ή αν θα καταργηθούν.
«Τα μέτρα αποδείχθηκαν ότι αποδίδουν και γι’ αυτό πήραν παράταση για τέσσερις μήνες (σ.σ.: έως 30.04.2025). Εξαπλασιάσαμε τα ανώτατα όρια προστίμων και στείλαμε τη ΔΙΜΕΑ (σ.σ.: Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς) στις 26 μεγάλες επιχειρήσεις για ελέγχους», έχει δηλώσει ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος.
Ο πληθωρισμός
Μάλιστα ο κύριος στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης για το 2025 σε σχέση με την ακρίβεια είναι ο δείκτης του πληθωρισμού για τα τρόφιμα και τα βασικά καταναλωτικά αγαθά να είναι στα επίπεδα του 2% .
Για το θέμα του πληθωρισμού μιλά αρμόδιο στέλεχός του υπουργείου στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος ». Αν ο πληθωρισμός « διατηρηθεί πάνω από το 3%, θα πρέπει να εξετάσουμε για ποιον λόγο συμβαίνει αυτό. Σε γενικές γραμμές, θέλουμε να διατηρηθούν οι τιμές σταθερές, με ρυθμό χαμηλότερο από τις αυξήσεις του κατώτατου μισθού» σημειώνει.
Επίσης τονίζει πως η «επόμενη ημέρα» των μέτρων που θα λαμβάνονται για την τόνωση της αγοράς -με τον πληθωρισμό σε… ρηχά νερά- θα είναι διαρθρωτικού και όχι έκτακτου χαρακτήρα. «Θα είναι μέτρα επίλυσης προβλημάτων ανταγωνισμού, καθώς και μέτρα που θα δίνουν μεγαλύτερη πρόσβαση των επιχειρήσεων στην αγορά, ώστε να υπάρχουν περισσότεροι ανταγωνιστές. Θα είναι μέτρα που θα βελτιώνουν τη θέση των μικρών επιχειρήσεων, σε σχέση με τις μεγαλύτερες, καθώς και μέτρα ξεκάθαρης επικοινωνίας στους καταναλωτές των εκπτώσεων και των προσφορών», σχολιάζει.
Ειδικότερα για τις εκπτώσεις, βασική επιδίωξη του ΥΠΑΝ για το 2025 είναι η καταπολέμηση των πλασματικών εκπτώσεων σε όλα τα επίπεδα της αγοράς. «Έχουν ήδη γίνει μεγάλα βήματα, σε διάφορες αγορές. Το 2025 θα είναι σημαντικό και για την αγορά των σούπερ μάρκετ, σε έντονο βαθμό», τονίζει στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος » στέλεχος του υπουργείου, με πλήρη γνώση του αντικειμένου.
«Σήμερα υπάρχει πολύ μεγάλο κομμάτι εκπτώσεων που δεν είναι αληθινές, αλλά πλασματικού χαρακτήρα. Και στο πλαίσιο αυτό, περιμένουμε την εκκαθάριση της αγοράς, η οποία θα οδηγήσει σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό και αυτός σε καλύτερες τιμές», συμπληρώνει ο ίδιος.
Ποια μέτρα εξετάζονται
Ήδη υπάρχει νομοθεσία, αλλά υπάρχουν και άλλες κατηγορίες εμπορικών ενεργειών, οι οποίες δεν εμπίπτουν, ευθέως, στη νομοθεσία. Και εκεί, θα δοθούν παραδείγματα, για να μπορέσουν οι εμπορικές επιχειρήσεις να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουν. Μεταξύ άλλων, τα παραδείγματα θα αφορούν τα προϊόντα 1+1, το πώς παρουσιάζονται, αν είναι πραγματικά ή όχι, πώς συνδυάζονται οι προσφορές μεταξύ τους, όταν πρόκειται για ποσοτικές προσφορές και προσφορές τιμής κ.ο.κ.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου, θα δοθούν στη δημοσιότητα, περί τις αρχές του 2025, σχετικές οδηγίες, με τη μορφή ερωταπαντήσεων, οι οποίες θα εξειδικεύουν την υπάρχουσα νομοθεσία. Και αυτές θα εμπλουτίζονται διαρκώς. «Κάποιες προσθήκες θα γίνουν στον Κώδικα Δεοντολογίας για τις τιμές και ενδεχομένως να δοθούν κάποιες οδηγίες με τη μορφή εγκυκλίου, αν κριθεί απαραίτητο. Πρόκειται για ήπια μέτρα, δεν είναι νομοθετικά δηλαδή, αλλά θα έχουν μεγάλο αποτέλεσμα στο πεδίο», συμπληρώνουν από το ΥΠΑΝ.
Στο μεταξύ, στελέχη του βρίσκονται σε ανοιχτή επικοινωνία με εκπροσώπους των εμπόρων, με στόχο να γίνει πλήρως κατανοητή η νομοθεσία με την οποία επιχειρείται… να μπει τέλος στο καθεστώς των πλασματικών εκπτώσεων.
«Πραγματοποιούμε συζητήσεις με όλους τους αρμόδιους φορείς της αγοράς. Γίνεται η προετοιμασία τους, με σκοπό να κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Έχουν ενημερωθεί όλοι, για όλους τους κανόνες. Και συνεχίζουμε να τους ενημερώνουμε. Δεν υπάρχουν πράγματα που δεν γνωρίζουν», επισημαίνουν από το ΥΠΑΝ.
e-Καταναλωτής
Παράλληλα, με αυτές τις πρωτοβουλίες, «τρέχουν» και οι διαδικασίες για την αναβάθμιση της εφαρμογής e-Καταναλωτής, η οποία αποτελεί ένα βασικό εργαλείο σύγκρισης τιμών, με στόχο ο καταναλωτής να μπορεί να κάνει την πιο συμφέρουσα για τον ίδιο επιλογή.
«Θέλουμε να εξελίσσεται η εφαρμογή, να παρέχει πληρέστερη πληροφορία, πιο εύκολη και πιο στοχευμένη για τους καταναλωτές. Και αυτό είναι κάτι που το δουλεύουμε διαρκώς. Θα έχουμε εξελίξεις μέσα στο 2025, που θα αφορούν καινούργιους κωδικούς, καινούργιες λειτουργίες της εφαρμογής, καινούργιες δυνατότητες σύγκρισης κ.λπ.», σύμφωνα με πηγές του υπουργείου.