Στα 60 έτη παρατείνονται οι συμβάσεις παραχώρησης των περιφερειακών λιμένων

Στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τις παραχωρήσεις των δέκα περιφερειακών λιμανιών που είχε εισαγάγει η προηγούμενη κυβέρνηση, και το οποίο είχε χαρακτηριστεί από την αγορά «μη φιλικό στις επενδύσεις», προχώρησε με τροπολογία η κυβέρνηση, προκειμένου να διευκολύνει την αξιοποίησή τους από το ΤΑΙΠΕΔ.

Οι αλλαγές αφορούν τόσο τις συνολικές παραχωρήσεις (πλειοψηφία μετοχών) και τις επιμέρους παραχωρήσεις δραστηριοτήτων όσο και το αντάλλαγμα που θα καταβάλουν οι επενδυτές. Ειδικότερα, παραχωρησιούχοι θα ανακηρυχθούν στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κερκύρας, Λαυρίου, Πάτρας και Ραφήνας.

Εξ αυτών πρώτα σε διαγωνισμό για την παραχώρηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών αναμένεται να βγουν τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας και, κατά πάσα πιθανότητα, ακολούθως του Ηρακλείου.

Η τροπολογία, που κατατέθηκε σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών από τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, προβλέπει παράταση των συμβάσεων παραχώρησης που έχει υπογράψει κάθε οργανισμός λιμένος από τα 20 στα 60 χρόνια προκειμένου να επαυξηθούν οι περίοδοι απόσβεσης των επενδύσεων που θα πραγματοποιήσουν υποχρεωτικά οι επενδυτές και για να αποκτήσει πρόσθετη αξία η παραχώρηση τόσο για το Δημόσιο όσο και για τους παραχωρησιούχους.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως η αύξηση της διάρκειας  στα εξήντα έτη γίνεται «ώστε οι υποπαραχωρήσεις να δύναται να έχουν μεγαλύτερη χρονική διάρκεια που να αυξάνει και να μεγιστοποιεί το επενδυτικό ενδιαφέρον».

Επίσης, στην τροπολογία αποσαφηνίζεται η δυνατότητα σύναψης περισσότερων, ταυτόχρονων ή και διαδοχικών συμβάσεων μερικής υποπαραχώρησης συγκεκριμένων επιχειρησιακών μονάδων ή και λιμενικών λειτουργιών και υπηρεσιών των λιμενικών και άλλων εγκαταστάσεων στην περιοχή αρμοδιότητας των δέκα λιμανιών.

Το δικαίωμα υποπαραχώρησης αναλαμβάνει το ΤΑΙΠΕΔ και όχι οι ίδιοι οι οργανισμοί λιμένος. Στο κρίσιμο ζήτημα του ετήσιου ανταλλάγματος που θα εισπράττει είτε το Δημόσιο είτε οι οργανισμοί λιμένος (όπου γίνουν μόνον υποπαραχωρήσεις, π.χ. κρουαζιέρας) καταργείται η αυθαίρετη επιβολή αδιευκρίνιστου ύψους ετήσιου τέλους ως ποσοστού επί του τζίρου και προβλέπεται πως το τέλος αυτό μπορεί να φτάνει το 5% αλλά με υπουργική απόφαση μπορεί να κινηθεί σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα. Ομως, πλέον, προβλέπεται πως οι αποφάσεις για τη διαμόρφωση αυτού του συντελεστή θα βασίζονται σε μελέτη βιωσιμότητας ανεξάρτητου χρηματοοικονομικού συμβούλου και θα εκδίδονται «σε κάθε περίπτωση τουλάχιστον εξήντα ημέρες πριν από την ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών στο ΤΑΙΠΕΔ».

kathimerini.gr