Στη Στέγη μία οπτικοακουστική εγκατάσταση-εμπειρία: Σαν ύπνωση [βίντεο]


Περιήγηση σε μία μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση που μας βομβαρδίζει με την απόλυτα συγχρονισμένη σχέση εικόνας και ήχου.

Ο κορυφαίος Ιάπωνας καλλιτέχνης Ριότζι Ικέντα παρουσιάζει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση μια οπτικοακουστική εγκατάσταση που προκαλεί τα όρια της ανθρώπινης αντίληψης και της ψηφιακής τεχνολογίας. Ενας χείμαρρος από ψηφία και δεδομένα, μια διάσπαση στον χώρο και τον χρόνο του θεατή.

Διεθνώς καταξιωμένος για τις digital art οπτικοακουστικές του εγκαταστάσεις, ο Ριότζι Ικέντα ξέρει να ηλεκτρίζει τις ανθρώπινες αισθήσεις.

Μέσα σε ένα σιωπηλό και σκοτεινό περιβάλλον, το φως και ο ήχος εμφανίζονται ακαριαία και δονούν το σώμα με νέα δεδομένα ανά δευτερόλεπτο: γεωγραφικές συντεταγμένες του ηλιακού συστήματος, χωροχρονικές ακολουθίες, στοιχεία γενετικού κώδικα, κυτταρικές πληροφορίες, ψηφία, γραμμές, γράμματα.
Με ακρίβεια μετρονόμου, δώδεκα παράλληλοι βιντεοπροβολείς συγχρονίζονται με μια μινιμαλιστική ηλεκτρονική σύνθεση και μετατρέπουν ψηφία και δεδομένα στην απόλυτη αισθητηριακή εμπειρία για τον επισκέπτη.

Από τα μικρά μοτίβα που υπάρχουν γύρω μας μέχρι την κωδικοποιημένη γνώση όλου του κόσμου, το «data flux{12 XGA version}», η τελευταία multimedia προσθήκη στο εν εξελίξει πρότζεκτ “datamatics” του Ικέντα, που παρουσιάζεται στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση έως 17 Φεβρουαρίου, χρησιμοποιεί τη γλώσσα και την αισθητική των μαθηματικών για να συνθέσει αμέτρητα εναλλασσόμενα frames και να θέσει βιωματικά ερωτήματα στο ευρύ κοινό γύρω από την ύπαρξη και την υπερβατική ταυτότητα.
Μετά την παρουσίαση της νέας multimedia εγκατάστασης στην Ταϊβάν, το Data Flux έρχεται για να συνεπάρει και το αθηναϊκό κοινό. Ημίτονα μετατρέπονται σε διακεκομμένες γραμμές, ηχητικά κύματα σε παλλόμενα πίξελ και οξείες συχνότητες σε πίνακες δεδομένων, προκαλώντας τα όρια της συνειδητής και ασυνείδητης αντίληψης των θεατών.

Σύλληψη, Σύνθεση: Ryoji Ikeda
Γραφικά Υπολογιστών, Προγραμματισμός: Norimichi Hirakawa, Tomonaga Tokuyama
Υλικά: Προβολείς DLP, υπολογιστές, ηχεία
Διαστάσεις: μεταβλητές
 
Αρχής γενομένης από το 2006, ο Ικέντα έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα περισσότερα από είκοσι διαφορετικά είδη εγκαταστάσεων σε όλο τον κόσμο, στην εν εξελίξει σειρά datamatics, επιστρατεύοντας κινούμενες εικόνες, νέα μέσα, ήχους και γλυπτικές αναπαραστάσεις.
Επισκέπτες και κριτικοί τέχνης έχουν περιγράψει την εμπειρία ως μια διαδικασία «ύπνωσης» και «τελετουργίας».
 
«Ακόμα και όταν τα πράγματα μοιάζουν να είναι σε συνεχή ροή, πάντα οργανώνονται με διακριτά μοτίβα· η πλήρης συνέχεια είναι απλώς μια ψευδαίσθηση που μας δημιουργείται από το μέγεθος των δεδομένων που λαμβάνουμε,» έχει δηλώσει ο ίδιος σε μία από τις ελάχιστες συνεντεύξεις του, στο κέντρο τέχνης YCAM της Ιαπωνίας. Ο Ικέντα αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας, μια και προτιμά το έργο του πρωτίστως να βιώνεται παρά να αναλύεται.
 
Αν και στην καριέρα του έχει συνεργαστεί με διάφορους επιστήμονες του χώρου και έχει ολοκληρώσει residency στο ερευνητικό κέντρο του CERN (μετά τη βράβευσή του με το Prix Ars Electronica Collide του 2014), ο Ιάπωνας εικαστικός δεν απευθύνεται σε ένα εξειδικευμένο κοινό. Παραμένει συνειδητά απλός και άμεσος για όλους.

Μία γεύση από την εγκατάσταση στο Πομπιντού στο Παρίσι

Ryoji Ikeda
Γεννημένος το 1966 στη σύγχρονη πηγή της τεχνολογικής καινοτομίας, την Ιαπωνία, ο Ριότζι Ικέντα ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στον χώρο της sound art από τα μέσα της δεκαετίας του ’90, ενώ σύντομα αναγνωρίστηκε διεθνώς ως ένας από τους πρωτοπόρους συνθέτες της minimal electro. Εγκατεστημένος πλέον στο Παρίσι, τα τελευταία χρόνια δουλεύει κυρίως με μακροχρόνιες παραγωγές και πολυμεσικά εργαλεία, όπου ήχοι, οπτικό υλικό, μαθηματικές συλλήψεις και φυσικά φαινόμενα ενσαρκώνουν κινούμενες εικόνες, εμβυθιστικές εγκαταστάσεις και συναυλίες.

Μέχρι σήμερα, έχει εκθέσει έργα του στους σημαντικότερους χώρους σύγχρονης τέχνης του κόσμου, όπως στην Tate Modern του Λονδίνου και στο Australian Centre for the Moving Image, έχει πάρει μέρος σε φεστιβάλ-σταθμούς της ψηφιακής τέχνης, όπως στο Sónar Festival της Βαρκελώνης και το Elektra Festival του Μόντρεαλ, ενώ συνεχίζει ακόμα να στήνει dj-sets σε μικρά κλαμπ της Γαλλίας. Επίσης, δημιουργεί εικαστικές παρεμβάσεις με δημόσια έργα σε μεγάλες μητροπόλεις του Δυτικού κόσμου (Άμστερνταμ, Λονδίνο, Παρίσι, Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες).
 

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Συγγρού 107
εως 17 Φεβρουαρίου 2019 | Εκθεσιακός χώρος -1
Δευτέρα-Παρασκευή 16:00-22:00, Σάββατο-Κυριακή 12:00-22:00
Είσοδος ελεύθερη



Πηγή