Στην αναμονή 10 χρόνια η πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων


Για το ανενεργό σύστημα εισροών – εκροών πρατήρια και εταιρείες έχουν επενδύσει πάνω από 100 εκατ. ευρώ.

Δέκα χρόνια μετά την ψήφιση του πρώτου πακέτου μέτρων για την πάταξη του λαθρεμπορίου, η παραβατικότητα εξακολουθεί να αποτελεί μάστιγα για την αγορά καυσίμων, το Δημόσιο συνεχίζει να χάνει έσοδα και ο καταναλωτής να «επιδοτεί» ακουσίως τον αθέμιτο ανταγωνισμό των επιτήδειων εις βάρος των επιχειρηματιών που επενδύουν και λειτουργούν νόμιμα. Η εικόνα που μετέφερε στην καθιερωμένη ετήσια συνάντηση με τους δημοσιογράφους ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) είναι τουλάχιστον θλιβερή σε ό,τι αφορά την αποτελεσματικότητα της πολιτείας να εφαρμόσει τη νομοθεσία και να ελέγξει την παραβατικότητα σε έναν κλάδο ζωτικής σημασίας για την οικονομία της χώρας. Η αγορά δεν αντέχει άλλες καθυστερήσεις, είναι το μήνυμα που στέλνει ο ΣΕΕΠΕ στην κυβέρνηση και προτείνει συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να μη γίνουν άλλα λάθη και σχεδιασμοί που δεν μπορούν να λειτουργήσουν και καταλήγουν αναξιοποίητοι, όπως για παράδειγμα το σύστημα εισροών – εκροών στο οποίο πρατήρια και εταιρείες επένδυσαν πάνω από 100 εκατ. ευρώ.

Οπως τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Αληγιζάκης, «το σύστημα εισροών – εκροών ξεκίνησε το 2010, μεσολάβησαν από το 2012 έως το 2018 μια σειρά από υπουργικές αποφάσεις και φθάσαμε στον Απρίλιο του 2019 όπου εκδόθηκε ο νόμος σχετικά με τα μέτρα καταπολέμησης του λαθρεμπορίου, ο οποίος ανάμεσα σε άλλα προβλέπει ότι για να λειτουργήσει πλήρως στα πρατήρια και στις φορολογικές αποθήκες θα πρέπει να περιμένουμε έως το τέλος του 2021. Και αν!». Ο κ. Αληγιζάκης μίλησε για σημαντικές εκκρεμότητες, με αποτέλεσμα το σύστημα να μη λειτουργεί ολοκληρωμένα και αποτελεσματικά. Δεν υπάρχει τρόπος διασταύρωσης των στοιχείων της προμηθεύτριας εταιρείας που στέλνονται στην ΑΑΔΕ με αυτά των πρατηριούχων. Μέχρι σήμερα, δεν έχει εκδοθεί η υπουργική απόφαση που αφορά την εφαρμογή του συστήματος στις φορολογικές αποθήκες. Σύμφωνα με τον κ. Αληγιζάκη, εκκρεμούν πολλές άλλες αποφάσεις, όπως για παράδειγμα για τις προδιαγραφές για έγκριση των συστημάτων GPS στα βυτιοφόρα.

Επιπλέον, το σύστημα που εγκαταστάθηκε στα πρατήρια δεν μπορεί να αξιοποιηθεί πλήρως, διότι έχει προβλήματα στο λογισμικό, στον εξοπλισμό, ενώ συγχρόνως δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό στην ΑΑΔΕ και στη ΓΓΠΣ προκειμένου να ελέγχει τα στοιχεία που στέλνονται. Ο κ. Αληγιζάκης μίλησε για καλή συνεργασία με την ΑΑΔΕ, η οποία, όπως είπε, δεν κρύβει ότι υπάρχει πρόβλημα και εκτίμησή της είναι ότι το θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο στα συστήματα εισροών – εκροών ήταν ημιτελές, γι’ αυτό έχει καθυστερήσει τόσο πολύ η πλήρης εφαρμογή. Η ΑΑΔΕ έχει προχωρήσει σε αρκετές δράσεις που εξομαλύνουν τα προβλήματα, όμως σύμφωνα με την ίδια, το πρόβλημα παραμένει, τα δεδομένα των κεντρικών βάσεων πρέπει να τυγχάνουν μιας πιο σύνθετης συνδυαστικής επεξεργασίας, ώστε να αξιοποιούνται από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς και να λειτουργεί 100% το πληροφορικό σύστημα, τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ. Ο σύνδεσμος των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών εκφράζει τις ανησυχίες του για περαιτέρω καθυστερήσεις από την εφαρμογή της νέας επένδυσης ύψους 1,5 εκατ. ευρώ που έχει εγκριθεί από τον Μάρτιο με πρόταση της ΑΑΔΕ για την ολοκληρωμένη λειτουργία του συστήματος, και προτείνει στην πολιτεία να αξιοποιήσει την τεχνογνωσία που κατέχει σε αυτά τα θέματα, ώστε να αποφευχθούν και νέα λάθη.

«Θέλουμε να συνεργασθούμε με την ΑΑΔΕ στον σχεδιασμό, ώστε να μη γίνουν άλλα λάθη. Είμαστε πρόθυμοι και να χρηματοδοτήσουμε τον σχεδιασμό σε κάποιο τμήμα του, εάν πρόκειται αυτό να οδηγήσει στο να λειτουργήσει το σύστημα πιο νωρίς. Η πρότασή μας στο κράτος είναι ξεκάθαρη. Να εξετασθεί σοβαρά η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα», τόνισε ο κ. Αληγιζάκης. Πρόσθεσε επίσης ότι πρέπει να εκσυγχρονισθεί η λειτουργία των ΚΕΔΑΚ και να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι σε όλη την επικράτεια, αλλά και να υπάρξει συντονισμός των συναρμόδιων υπουργείων.

kathimerini.gr