Στην πόρτα του Πειραιά και της ελληνικής μεταποίησης έφτασε η ύφεση στην Κίνα

Σημαντική επιβράδυνση, και ενδεχομένως ακόμα και μείωση, του αριθμού των διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά αναμένουν για το τρίμηνο Μαρτίου, Απριλίου και Μαΐου εξαιτίας της επιδημίας στην Κίνα, πηγές της θυγατρικής της COSCO, ΣΕΠ ΑΕ και του ΟΛΠ.

Η μείωση της διακίνησης, μετά από έναν ανοδικό Ιανουάριο και έναν επίσης εκτιμώμενο ανοδικό Φεβρουάριο, έρχεται να δείξει τόσο την χρονική υστέρηση με την οποία λειτουργεί η επιβράδυνση στην Κίνα όσο και το εύρος των επιπτώσεων της. Και αυτό διότι εκτός από τον αριθμό των διακινούμενων προς άλλες χώρες εμπορευματοκιβωτίων που φτάνουν στον Πειραιά από την Κίνα σημαντική πτώση εκτιμάται πως θα καταγράψουν και τα εγχώρια εισαγόμενα containers.

Η αδυναμία του Πεκίνου λογω του κορωνοϊού να επανεκκινήσει την παραγωγική διαδικασία μετά από τις αργίες του νέου έτους μεταφράζεται σε αδυναμία εξαγωγής κρίσιμων πρώτων και ενδιαμέσων υλών για την ελληνική μεταποίηση αλλά και τελικών καταναλωτικών αγαθών.

Στην πραγματικότητα αυτά τα εμπορευματοκιβώτια που φτάνουν τώρα στον Πειραιά αποτελούν τα έτοιμα αποθέματα που έφυγαν από τα depo των κινεζικών εργοστάσιων προ δυο περίπου εβδομάδων, εξηγούν στην «Κ» ναυτιλιακοί παράγοντες.

Ήδη ελληνικές μεταποιητικές βιομηχανίες αναφέρουν στην «Κ» πως απειλείται η παραγωγή τους καθώς ήδη δουλεύουν από τα δικά τους αποθέματα σημειώνοντας  πως έχουν εδώ και τρεις τουλάχιστον εβδομάδες να παραλάβουν πρώτες ή ενδιάμεσες ύλες από την Κίνα.

«Είναι όλα κλειστά και μόνον τώρα γίνεται προσπάθεια να επιστρέψει ένα 10% του προσωπικού για να ξεκινήσει και πάλι την παραγωγή» αναφέρει Έλληνας βιομήχανος με κομβικής σημασίας προϊόντα για την ελληνική αλλά και διεθνή καθημερινότητα. Το ίδιο πρόβλημα όμως έχουν και οι υπόλοιποι επιχειρηματίες του κλάδου τους με αποτέλεσμα να αναμένεται πως εάν δεν ξαναπάρει μπροστά η κινεζική παραγωγική μηχανή τοα αργότερο ως τα τέλη Μαρτίου θα γίνουν αισθητές ελλείψεις στην Ευρώπη.

Στην ερώτηση γιατί δεν προμηθεύονται από άλλες αγορές τις απαραίτητες για την παραγωγή τους ύλες, η απάντηση είναι αποκαλυπτική: «οι περισσότεροι προμηθευτές μας στο εξωτερικό έχουν από χρόνια σταματήσει την παραγωγή και απλώς εισάγουν και αυτοί από την Κίνα και μεταπωλούν διεθνώς».

Την ίδια ιστορία με τον Πειραιά λένε και οι ναυλαγορές όπου ο δείκτης βαρόμετρο της αγοράς μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην Baltic Dry Index βρίσκεται πλησιέστερα από οποτεδήποτε την τελευταία τετραετία από τα ιστορικά χαμηλά όλων των εποχών των αρχών του 2016.

Και κάπως έτσι ο Πειραιάς μετά από μια δεκαετία συνεχούς ανάπτυξης των διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων θα νοιώσει φέτος την Άνοιξη την πρώτη του ύφεση. Αν και υπάρχει η αισιοδοξία πως ακόμα και έτσι ακόμα και με μεγάλη προσπάθεια θα επιτευχθεί ο στόχος του 2020, στην πραγματικότητα κανείς δεν μπορεί να ξέρει ακόμα ούτε πόσο θα κρατήσει ούτε πόσο βαθειά  θα είναι η επιβράδυνση που έρχεται εξ ανατολών.

kathimerini.gr