Τα Audi A6, A7 Sportback, A8 και Q5 σε υβριδική έκδοση
Η Audi παρουσιάζει στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης υβριδικές εκδόσεις των μοντέλων Q5, A6, A7 Sportback και A8, με ηλεκτρική αυτονομία που ξεπερνά τα 40 χιλιόμετρα στο νέο κύκλο μέτρησης κατά WLTP.
Τα plug-in υβριδικά (PHEV) είναι το επόμενο κεφάλαιο στη στρατηγική της μάρκας γύρω από την ηλεκτροκίνηση και θα είναι διαθέσιμα για παραγγελία μέσα στο 2019.
Ανάλογα με το μοντέλο, υπάρχει επιλογή ανάμεσα σε δύο εκδόσεις που διαφοροποιούνται στην απόδοση και στον εξοπλισμό. Μία έκδοση comfort και μία με σπορ S line χαρακτήρα, με πιο σφιχτή ρύθμιση ανάρτησης και πιο ισχυρό ηλεκτρικό μοτέρ, για πιο δυναμική οδήγηση. Στο εξής, τα νέα plug-in υβριδικά μοντέλα θα ξεχωρίζουν από το λογότυπο «TFSI e». Μία ακόμα διαφοροποίηση, στο μέλλον το λογότυπο «e-tron» θα σηματοδοτεί αποκλειστικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της μάρκας.
Τα plug-in υβριδικά οχήματα διαθέτουν ιδιαίτερα προηγμένη τεχνολογία. Για παράδειγμα, στην αποκλειστικά ηλεκτροκίνητη λειτουργία τους, το περιβάλλον της πόλης δεν επιβαρύνεται από τις εκπομπές ρύπων. Αντίστοιχα, στις μακρινές διαδρομές δεν υπάρχει το άγχος της περιορισμένης αυτονομίας, ενώ ο οδηγός επωφελείται από την συνδυαστική δύναμη του θερμικού κινητήρα με τον ηλεκτρικό.
Σε κάθε PHEV μοντέλο της Audi η αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία υπερβαίνει τα 40 χιλιόμετρα (σε κύκλο μετρήσεων WLTP). Η υβριδική λειτουργία είναι με τέτοιο τρόπο σχεδιασμένη ώστε ο οδηγός ενός PHEV να μπορεί να διανύει κατά μέσο όρο τουλάχιστον το ένα τρίτο του καθημερινού του δρομολόγιου με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση.
Όλα τα νέα plug-in υβριδικά μοντέλα χρησιμοποιούν έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα βενζίνης άμεσου ψεκασμού με τον ηλεκτροκινητήρα να είναι ενσωματωμένος στη μετάδοση. Μια μπαταρία ιόντων-λιθίου βρίσκεται κάτω από το χώρο αποσκευών για να προσφέρει ηλεκτρική ενέργεια και το ηλεκτρικό μοτέρ να υποστηρίζει το θερμικό κατά την φάση της επιτάχυνσης. Το αποτέλεσμα είναι η πολύ γρήγορη εκκίνηση και η ισχυρή επιτάχυνση.
Ταυτόχρονα, όσον αφορά στην ανάκτηση ενέργειας, το σύστημα μετάδοσης παραπέμπει σε εκείνο του αμιγώς ηλεκτροκίνητου Audi e-tron. Έχει σχεδιαστεί για υψηλή απόδοση και μέγιστη ανάκτηση ενέργειας. Στην διάρκεια της επιβράδυνσης, τα νέα υβριδικά μοντέλα ανακτούν έως 80 kW ενέργειας. Το ηλεκτρικό μοτέρ διαχειρίζεται τις ελαφριές επιβραδύνσεις, δηλαδή το μεγαλύτερο ποσοστό της καθημερινής κίνησης. Για φρεναρίσματα μεσαίου μεγέθους, η λειτουργία ανάκτησης κατανέμεται μεταξύ των υδραυλικών φρένων των τροχών, τα οποία εκτελούν μόνο αυτή τη λειτουργία με επιβράδυνση μεγαλύτερη από 0,4 g.
Η υβριδική διαχείριση των plug-in μοντέλων έχει σχεδιαστεί για μέγιστη απόδοση και άνεση για τους επιβάτες, επιλέγοντας αυτόματα τη βέλτιστη στρατηγική λειτουργίας. Τα plug-in υβριδικά μοντέλα διαθέτουν τα ακόλουθα προγράμματα κίνησης: τα “EV”, “Auto” και “Hold.” Μέσω ενός διακόπτη ο οδηγός μπορεί να επιλέξει αυτό που επιθυμεί και ανάμεσα σε αυτά τα τρία βασικά προγράμματα κίνησης: προτεραιότητα για την ηλεκτροκίνηση, πλήρως αυτοματοποιημένη υβριδική λειτουργία ή εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας για χρήση σε μεταγενέστερο χρόνο. Η εκκίνηση γίνεται στάνταρ ηλεκτρικά στο πρόγραμμα «EV» και ο θερμικός κινητήρας ενεργοποιείται στη συνέχεια, ανάλογα με τις συνθήκες.
Στο πρόγραμμα «Auto» τα μοντέλα PHEV χρησιμοποιούν την έξυπνη αλληλεπίδραση του ηλεκτροκινητήρα και του θερμικού κινητήρα για βέλτιστη απόδοση. Στο πρόγραμμα «Hold» η διαχείριση της μονάδας ελέγχει το κινητήριο σύστημα ώστε να διατηρείται το τρέχον ενεργειακό φορτίο της μπαταρίας, π.χ. για οδήγηση αργότερα σε αστικές περιοχές που επιτρέπεται μόνο η ηλεκτροκίνηση.
Η δυνατότητα επιλογής-ρύθμισης του τρόπου κίνησης συμβάλλει ουσιαστικά στην αύξηση της ηλεκτρικής αυτονομίας και διασφαλίζει την μέγιστη άνεση για τους επιβάτες. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, η «έξυπνη» διαχείριση του κινητήριου συστήματος λαμβάνει υπ’ όψιν το προφίλ της διαδρομής κατά την κίνηση. Αξιολογούνται τόσο τα δεδομένα πλοήγησης κατά την διαδρομή όσο και οι πληροφορίες της υποβοηθητικής λειτουργίας πρόβλεψης, παράλληλα με πληροφορίες που παρέχουν οι αισθητήρες του αυτοκινήτου.
Χρησιμοποιώντας αυτές τις πληροφορίες το σύστημα δημιουργεί μια αποδοτική σχεδίαση για ολόκληρη την διαδρομή και ιδανική πλοήγηση για τα επόμενα χιλιόμετρα. Ως αποτέλεσμα, αναγνωρίζονται καταστάσεις στις οποίες ο οδηγός θα πρέπει να τραβήξει το πόδι του από το δεξί πεντάλ. Ο οδηγός ειδοποιείται με μία οπτική ένδειξη στην οθόνη και μία διακριτική ανάδραση στο ενεργητικό πεντάλ του γκαζιού. Ταυτόχρονα, ξεκινά η λειτουργία ανάκτησης.
Επιπλέον, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα στα «comfort», «efficiency», «auto» και «dynamic» από τους γνωστούς διακόπτες του Audi drive select και να παραμετροποιηθεί ανάλογα η μετάδοση, η ανάρτηση και το σύστημα διεύθυνσης. Ανάλογα με την ρύθμιση ο κινητήρας και το ηλεκτρικό μοτέρ συνεργάζονται ιδανικά για βέλτιστη απόδοση της ροπής και ενεργειακή απόδοση. Στο πρόγραμμα «dynamic» ο ηλεκτροκινητήρας υποστηρίζει το θερμικό κινητήρα σε μεγαλύτερο βαθμό για μέγιστη ηλεκτρική ώθηση και δυναμική οδήγηση.
Το ενεργητικό πεντάλ του γκαζιού με μεταβλητό σημείο πίεσης στο πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης, υποστηρίζει μία διακριτική ανάδραση για την πιο αποδοτική λειτουργία του συστήματος. Όταν ο οδηγός τραβήξει το πόδι του από το πεντάλ του γκαζιού, το αυτοκίνητο κυλά ελεύθερα με το αυτόματο κιβώτιο στην θέση D και στα προφίλ οδήγησης «auto» και «efficiency» (σε ταχύτητες κάτω από τα 160 χλμ./ώρα), του Audi drive select, όπου τόσο ο θερμικός κινητήρας όσο και ο ηλεκτρικός κινητήρας αποσυνδέονται και απενεργοποιούνται. Από την άλλη, στην θέση S του κιβωτίου και στην επιλογή προφίλ «dynamic» ο ηλεκτροκινητήρας παραμένει ενεργός στη λειτουργία ανάκτησης και επιβράδυνσης ώστε να μετατρέπει την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική.
Όλες οι σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την ηλεκτρική οδήγηση, όπως ένας μετρητής ισχύος, η αυτονομία και η ροή ενέργειας, απεικονίζονται στο προαιρετικό ψηφιακό ταμπλό Audi virtual cockpit και στην οθόνη MMI.
Νίκος Τσάδαρης