Τα οικολογικά αυτοκίνητα ενισχύουν τη θέση τους
Θετική επίδραση στην εξέλιξη των νέων υβριδικών και ηλεκτροκίνητων μοντέλων που έχουν στα σχέδιά τους οι αυτοκινητοβιομηχανίες, αποδείχθηκε η ανάγκη περιορισμού σε δραστικό επίπεδο των επικίνδυνων ρύπων που εκπέμπουν τα οχήματα που παράγονται.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι τα περισσότερα νέα μοντέλα και οι αυστηρότεροι κανόνες εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), θα ενισχύσουν τη θέση των οικολογικών αυτοκινήτων στη παγκόσμια αγορά. Μάλιστα, στην ευρωπαϊκή αγορά το 2018, πουλήθηκαν περίπου 190.000 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EVs) και σχεδόν 155.000 υβριδικά plug-in μοντέλα.
Φέτος αναμένεται να πουληθούν 300.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 250.000 υβριδικά plug-in. Το 2020, εκτιμάται ότι το σύνολο των ευρωπαϊκών πωλήσεων οικολογικών μοντέλων θα είναι πάνω από 1 εκατ. μονάδες. Η αναλογία θα είναι 55% υβριδικά και 45% ηλεκτρικά, εκτιμούν οι αναλυτές.
Η έλλειψη πολλών ελκυστικών επιλογών ήταν ένας από τους λόγους για τον οποίο οι αγοραστές δεν έχουν βάλει στις πρώτες θέσεις της λίστας των προτιμήσεων τους τα αμιγώς ηλεκτρικά και υβριδικά plug-in αυτοκίνητα, σημειώνει το Automotive News Europe. Αλλά αυτό αλλάζει ταχύτατα καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες προετοιμάζονται να λανσάρουν περισσότερα μοντέλα τα οποία θα καλύπτουν τους νέους κανονισμούς για τις εκπομπές που θα ισχύουν το 2020.
Ο αριθμός των αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων που πωλούνται στην Ευρώπη φέτος θα αυξηθεί στα 24 ενώ πέρσι ήταν μόλις 18. Η αύξηση οφείλεται στο λανσάρισμα νέων μοντέλων όπως τα Audi e-tron, Tesla 3, Mercedes-Benz EQC, Mini EV και Volvo XC40 Ο αριθμός των υβριδικών plug-in φέτος θα διπλασιαστεί φθάνοντας σχεδόν τα 53 μοντέλα ενώ πέρσι ήταν 27.
Ωστόσο, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, με βάση τον προγραμματισμό των αυτοκινητοβιομηχανιών, η μεγάλη διαφορά θα εκδηλωθεί το 2020. Τότε ο αριθμός των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων θα διαπλαστεί φτάνοντας τα 48 και η λίστα των υβριδικών plug-in θα αγγίξει σχεδόν τα 100 μοντέλα.
Στο τέλος της χρονιάς και στις αρχές του 2020, το γκρουπ VW θα λανσάρει το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο νέας γενιάς, το οποίο στηρίζεται στην ευέλικτη πλατφόρμα ηλεκτρικών αυτοκινήτων MEB της Volkswagen. Πρόκειται για ένα μοντέλο στο μέγεθος του Golf, το οποίο θα έχει αυτονομία πάνω από 550 χλμ.
Ανάλογα Hatchback, θα κυκλοφορήσουν τα επόμενα χρόνια με τα σήματα των υπολοίπων μάρκων μαζικής παραγωγής του γερμανικού γκρουπ (Audi, Skoda, Seat).
Από το 2020, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιβάλει πρόστιμα στις αυτοκινητοβιομηχανίες αν δεν έχουν φτάσει στον καθορισμένο μέσο όρο του διοξειδίου του άνθρακα, που εκπέμπουν όλα τα μοντέλα της γκάμας τους.
Ο γαλλικός όμιλος PSA (Peugeot, Citroen, DS, Opel) θα ξεκινήσει την προσπάθεια του με την υβριδική plug-in έκδοση του Peugeot 508, του SUV 3008 και του επίσης SUV Opel Grandland X. Τα μικρότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα -Peugeot 208e, Opel/Vauxhall Corsa και το DS 3 Crossback- θα είναι στα καταστήματα πωλήσεων αυτοκινήτων το 2020.
Μέχρι το 2025, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να μειώσουν τα επίπεδα CO2 που εκπέμπει όλη η γκάμα των μοντέλων τους κατά 15% σε σχέση με τον μέσο όρο που πέτυχαν το 2021. Το επόμενο στάδιο είναι η μείωση κατά 37,5% σε σχέση με το 2021 μέχρι το 2030.
Ένας παράγοντας που θα επηρεάσει τον όγκο των πωλήσεων των οικολογικών αυτοκινήτων είναι τα οικονομικά και φορολογικά κίνητρα που δίνουν οι κυβερνήσεις σε όσους επιλέξουν οικολογικά μοντέλα. Πέρσι, μειώθηκαν τα κίνητρα στο Ηνωμένο Βασίλειο, την μεγαλύτερη αγορά υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων.
Επιπλέον, πολλά από τα δημοφιλή οικολογικά μοντέλα αποσύρθηκαν από την ευρωπαϊκή αγορά, γιατί οι νέοι κανονισμοί σχετικά με τις εκπομπές, γνωστοί ως παγκόσμια εναρμονισμένη διαδικασία εξέτασης ελαφρού οχήματος (WLTP), αύξησαν τον αριθμό των εκπομπών CO2, οπότε χάθηκαν τα προνομία σε όσες χώρες ίσχυαν.
Το WLTP είχε ως αποτέλεσμα τα περισσότερα οικολογικά μοντέλα να έχουν πλέον πάνω από 50 γραμμάρια CO2/ χλμ., με αποτέλεσμα η τιμή πώλησης τους να μην ευνοείται από τα οικονομικά κίνητρα των κυβερνήσεων.
Στη λίστα των πόλεων που προσπαθούν να μειώσουν την συγκέντρωση επικίνδυνων ρύπων στο περιβάλλον προστέθηκε και η Μαδρίτη. Τον περασμένο Νοέμβριο μια έκταση 472 στρεμμάτων χαρακτηρίσθηκε περιοχή όπου θα κυκλοφορούν ελεύθερα μόνο ηλεκτροκίνητα οχήματα ή PHEV με δυνατότητα κίνησης με την χρήση ηλεκτρικής ενέργειας τουλάχιστον για 40 χλμ.