Τα plug-in υβριδικά δεν είναι τόσο «καθαρά» όσο νομίζουμε!


Μια νέα μελέτη έρχεται να ανατρέψει όσο γνωρίζουμε για τα plug-in υβριδικά. Σύμφωνα λοιπόν με την ευρωπαϊκή οργάνωση Transport & Environment (T&E), τα συγκεκριμένα μοντέλα εκπέμπουν στην πράξη έως και πέντε φορές περισσότερους ρύπους CO₂ από ό,τι καταγράφουν τα επίσημα στοιχεία. Κι αυτό γιατί, όπως δείχνουν τα δεδομένα, στην καθημερινή χρήση οι οδηγοί τους στηρίζονται κυρίως στον κινητήρα εσωτερικής καύσης και όχι στο ηλεκτρικό σκέλος του συστήματος.

Τα plug-in υβριδικά παρουσιάζονται εδώ και χρόνια από τους κατασκευαστές ως μια «πράσινη» λύση που συνδυάζει το καλύτερο και των δύο κόσμων. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι διαφορετική: οι πραγματικές εκπομπές τους φτάνουν κατά μέσο όρο τα 139 γραμμάρια CO₂ ανά χιλιόμετρο, τιμή συγκρίσιμη με αυτή ενός συμβατικού μοντέλου με κινητήρα βενζίνης. Τη στιγμή που η επίσημη, εργοστασιακή τιμή μπορεί να είναι χαμηλότερη ακόμα και από τα 30 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.

Η διαφορά αυτή απορρέει από τον τρόπο μέτρησης του προτύπου WLTP, που προϋποθέτει ότι τα οχήματα κινούνται κατά βάση ηλεκτρικά, κάτι που η πράξη δείχνει πως απέχει πολύ από την πραγματικότητα.

Η βάση των συμπερασμάτων είναι οι μετρήσεις που έγιναν μέσω εξοπλισμού παρακολούθησης σε 127.000 plug-in υβριδικά που ταξινομήθηκαν το 2023, με τα στοιχεία να προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος. Πρόκειται για μια από τις πιο αξιόπιστες εικόνες μέχρι σήμερα για τον πραγματικό τρόπο που χρησιμοποιούν οι οδηγοί τα συγκεκριμένα μοντέλα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα επανεξετάσει τα κριτήρια υπολογισμού των εκπομπών για τις περιόδους 2025/26 και 2027/28, σε μια προσπάθεια να περιορίσει τις διαφορές που υπάρχουν. Ωστόσο, ακόμα και τότε, σύμφωνα με την T&E, θα εξακολουθεί να υπάρχει απόκλιση περίπου 18%.

Η αυτοκινητοβιομηχανία, από την πλευρά της, εκφράζει έντονες αντιδράσεις. Στελέχη της ACEA και της CLEPA, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Ola Källenius της Mercedes, ζητούν χαλάρωση των νέων απαιτήσεων, υποστηρίζοντας ότι διαφορετικά θα πληγούν δυσανάλογα οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές και θα καταστεί ακόμα δυσκολότερη η επίτευξη των στόχων εκπομπών για το 2030 και το 2035.

Το βέβαιο είναι πως η συζήτηση για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των plug-in υβριδικών αναθερμαίνεται. Τα μέχρι τώρα δεδομένα τα εμφάνιζαν ως μεταβατική λύση προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση, όμως τα νέα στοιχεία δείχνουν ότι ίσως πρόκειται περισσότερο για ένα εργαλείο συμμόρφωσης με τις νομοθεσίες παρά για μια πραγματικά βιώσιμη επιλογή. Κι αυτό είναι κάτι που δύσκολα θα αφήσει αδιάφορους τόσο τους καταναλωτές όσο και τους ρυθμιστικούς φορείς.



Πηγή