Τα σχέδια της «Καράτζη» μετά την έξοδο από το Χρηματιστήριο
Στον τομέα της βιομηχανίας, οι πωλήσεις μειώθηκαν το 2018 κατά 5,1%, αλλά ο τομέας ξενοδοχειακής δραστηριότητας ενισχύθηκε κατά 16,6%.
Η απόφαση δύο αδελφών, του Αντώνη και της Μαρίτας Καράτζη, να ακολουθήσουν διαφορετικούς και ανεξάρτητους δρόμους είναι ο λόγος πίσω από την επικείμενη έξοδο από το Χρηματιστήριο μιας υγιούς εισηγμένης. Εξοδος που δρομολογήθηκε υποχρεωτικά μετά την εξαγορά του πακέτου των μετοχών της Μαρίτας από τον Αντώνη, η οποία ενεργοποίησε αναγκαστικά την υποβολή δημόσιας πρότασης για το 15,37% της εταιρείας που βρίσκεται στα χέρια της ελεύθερης διασποράς. Το τίμημα ορίστηκε στα 10 ευρώ ανά μετοχή, επίπεδο που είναι αντίστοιχο με αυτό που εισήχθηκε προ δύο δεκαετιών την αγορά, περί το 20% υψηλότερο από τη χρηματιστηριακή τιμή πριν από την πρόταση και κατά 25% του μέσου όρου του τελευταίου εξαμήνου.
Η Μαρίτα Καράτζη, η οποία έλαβε 47,499 εκατ. ευρώ ή 8,42 ευρώ ανά μετοχή για να πουλήσει το 38,44% του μετοχικού κεφαλαίου που κατείχε στην εταιρεία, θα συνεχίσει την επιχειρηματική της δραστηριότητα στον τουρισμό με νέες δικές της επενδύσεις, αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες. Ο Αντώνης Καράτζης κατείχε ήδη μέσω της εταιρείας ΑΝΤΚΑΡ 100% συμφερόντων του το 46,23% της εισηγμένης και έτσι ενίσχυσε το ποσοστό του στο 84,63% και υποχρεώθηκε στην υποβολή δημόσιας πρότασης. Το τίμημα που προσφέρει, και το οποίο προκύπτει με βάση αποτίμηση της Deloitte, εκτιμά την επιχείρηση στα 146,7 εκατομμύρια ευρώ και ήδη η κεφαλαιοποίηση της εισηγμένης έχει προσαρμοστεί σε αυτό το επίπεδο. Εάν κατά τη δημόσια πρόταση, η περίοδος αποδοχής της οποίας θα τρέξει για ένα μήνα μετά την έγκριση του σχετικού πληροφοριακού δελτίου από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, ο επιχειρηματίας συγκεντρώσει το 90%, μπορεί να εξασκήσει δικαίωμα squeeze out, δηλαδή να αποκτήσει το υπόλοιπο ποσοστό και να βγάλει την εταιρεία από το Χρηματιστήριο. Κύκλοι της εταιρείας εξηγούν πάντως πως η έξοδος από το Χρηματιστήριο δεν αποτελούσε επιδίωξη της εταιρείας αλλά προέκυψε ως υποχρέωση στο πλαίσιο της συναλλαγής μεταξύ των δύο αδελφών και βασικών μετόχων της. Ετσι δεν αποκλείουν μεσοπρόθεσμα ο όμιλος να κρούσει για ακόμη μία φορά τις θύρες της κεφαλαιαγοράς. Σε κάθε περίπτωση στο επιχειρησιακό σχέδιο του βασικού μετόχου, όπως εν μέρει προκύπτει από τα έγγραφα που γνωστοποίησε στην Κεφαλαιαγορά και εν μέρει από πληροφορίες της αγοράς και τραπεζικές πηγές, είναι η περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του τόσο στην ενέργεια όσο και στα ξενοδοχεία και στη βιομηχανία.
Ο όμιλος δραστηριοποιείται στον κλάδο της βιομηχανίας, του τουρισμού και της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, είτε μέσω της μητρικής εταιρείας είτε μέσω θυγατρικών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Μεταξύ των θυγατρικών περιλαμβάνεται και μονάδα βιομηχανικής παραγωγής στη Γερμανία. Για τη δραστηριότητα που σχετίζεται με την άσκηση ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων χρησιμοποιεί το brand Nana Hotels, που έλκει την ονομασία του από τη σύζυγο του ιδρυτή Μιλτιάδη Καράτζη και μητέρα του βασικού μετόχου, Αθηνά, η οποία και είναι εκτελεστική αντιπρόεδρος του ομίλου. Για τη δραστηριότητα που σχετίζεται με την παραγωγή και διανομή ενέργειας λειτουργεί με το σήμα Karatzis Energy. Εδρα του ομίλου είναι το Μελιδοχώρι Μονοφατσίου του νομού Ηρακλείου στην Κρήτη. Πιο συγκεκριμένα, ο όμιλος επιχειρήσεων Καράτζη δραστηριοποιείται από το 1974 στην κατασκευή υλικών δικτύων, κατέχοντας μια από τις κορυφαίες θέσεις στην παγκόσμια αγορά, αναφέρει η Deloitte. Σήμερα διαθέτει τρία εργοστάσια στην Ελλάδα (Μελιδοχώρι, ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου, Λάρισα) και ένα στη Γερμανία, με συνολική ετήσια δυναμικότητα παραγωγής μεγαλύτερη των 25.000 τόνων, ενώ έχει παρουσία, μέσω εμπορικών εταιρειών, και σε άλλες χώρες του εξωτερικού, όπως η Ισπανία, η Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ρωσία. Παράλληλα με τη βιομηχανική δραστηριότητα, ξεκίνησε το 1985 να δραστηριοποιείται και στον κλάδο του τουρισμού, εγκαινιάζοντας στη Χερσόνησο Ηρακλείου το 5 αστέρων ξενοδοχείο Nana Beach που διαθέτει 500 δωμάτια, μπανγκαλόους και σουίτες. Την άνοιξη του 2018 εγκαινίασε ακόμη ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων στη Χερσόνησο του Ηρακλείου, το Nana Princess, το οποίο διαθέτει 112 σουίτες και βίλες. Πριν από μία δεκαετία, το 2010, ο όμιλος ξεκίνησε να υλοποιεί και μια σειρά από επενδύσεις στον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) με την κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων στην Κατερίνη, τη Λάρισα, τη Βοιωτία και το Ηράκλειο, συνολικής ισχύος περίπου 16 MW. Παράλληλα, βρίσκονται σε στάδιο ωρίμανσης άλλα ενεργειακά έργα (φωτοβολταϊκά και θερμοηλεκτρικός σταθμός με την τεχνολογία συνδυασμένου κύκλου που χρησιμοποιεί ως καύσιμο το φυσικό αέριο) της τάξης των 200 και πλέον MW, τα όποια όμως στην παρούσα φάση δεν αποτιμήθηκαν, αφού είναι άγνωστο πότε θα ωριμάσουν επενδυτικά, αναφέρει στη σχετική της μελέτη η Deloitte.
Ο όμιλος σε αριθμούς
Ο κύκλος εργασιών του ομίλου κατά την τελευταία χρήση για την οποία υπάρχουν δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις (2018) διαμορφώθηκε στα 182,6 εκατομμύρια ευρώ από 100,4 εκατ. το 2017. Η αύξηση των πωλήσεων αποδίδεται από τη διοίκηση κυρίως στον τομέα της ενέργειας (+83,4 εκατ.) και ειδικότερα στη θυγατρική της ΚΕΝ. Ομως τον Νοέμβριο του 2019 η ΚΕΝ πουλήθηκε στη Volton έναντι 14,1 εκατ. και εκτιμάται ότι η θετική επίδραση στα οικονομικά αποτελέσματα θα είναι της τάξεως των 10 εκατ. ευρώ και θα αποτυπωθεί στις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση 2019. Στον τομέα της βιομηχανίας, οι πωλήσεις μειώθηκαν το 2018 κατά 5,1% αλλά ο τομέας ξενοδοχειακής δραστηριότητας παρουσίασε αύξηση 16,6%. Εκείνη τη χρονιά τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν στα 18,4 εκατ. και τα καθαρά κέρδη στα 7,3 εκατ. Ο καθαρός δανεισμός του ομίλου στα τέλη του 2018 ήταν 17,8 εκατ. και αφορά κυρίως δάνεια που συνδέονται με τη νέα ξενοδοχειακή μονάδα Nana Princess, ενώ στα τέλη Ιουνίου του 2019 είχε μειωθεί στα 12,4 εκατ.