Τέλος η Ενισχυμένη Εποπτεία για την Ελλάδα – Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Τη λήξη ενισχυμένης εποπτείας για την Ελλάδα μέχρι και τις 20 Αυγούστου προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην έκθεση της για την 14η μεταμνημονιακή αξιολόγηση της οικονομίας, επιβεβαιώνοντας ότι η Ελλάδα ολοκλήρωσε ή πέτυχε σημαντική πρόοδο στις υποχρεώσεις που ανέλαβε μετά το τέλος του τρίτου μνημονίου.
Ειδικότερα, η έκθεση σημειώνει την επιτυχή υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους των δεσμεύσεων πολιτικής και των μεταρρυθμίσεων, οι οποίες βελτίωσαν την ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας και ενίσχυσαν τη χρηματοοικονομική της σταθερότητα. Αυτό έχει μειώσει σημαντικά τους κινδύνους δυσμενών δευτερογενών επιπτώσεων σε άλλα κράτη-μέλη στη ζώνη του ευρώ, αντιμετωπίζοντας έτσι αποτελεσματικά την προϋπόθεση στην οποία βασίζεται η εφαρμογή ενισχυμένης εποπτείας.
Όπως τονίζεται, οι ελληνικές αρχές παραμένουν προσηλωμένες στην εφαρμογή της μεταρρύθμισης και στην ολοκλήρωση και πρόσθετων, εθνικών μεταρρυθμίσεων. «Βάσει αυτών των εκτιμήσεων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν μπορεί να παρατείνει την ενισχυμένη επιτήρηση μετά τη λήξη της στις 20 Αυγούστου 2022», καταλήγει το σημείωμα της Κομισιόν.
Ρήτρα διαφυγής
Από εκεί και πέρα, τη διατήρηση της γενικής ρήτρας διαφυγής του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης το 2023 και την απενεργοποίησή του από το 2024, συνέστησε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρουσιάζοντας το «εαρινό πακέτο ευρωπαϊκού εξαμήνου».
Η Επιτροπή εκτιμά ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις για να διατηρηθεί το πάγωμα των δημοσιονομικών κανόνων της ΕΕ και το 2023, δεδομένης της «αυξημένης αβεβαιότητας και των ισχυρών καθοδικών κινδύνων για τις οικονομικές προοπτικές», λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Οι άνευ προηγουμένου αυξήσεις στις τιμές της ενέργειας και οι συνεχιζόμενες διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας δικαιολογούν την παράταση της γενικής ρήτρας διαφυγής έως το 2023, σύμφωνα με την Επιτροπή.
Απαραίτητος χώρος
Η Επιτροπή εκτιμά ότι η συνεχιζόμενη ενεργοποίηση της ρήτρας γενικής διαφυγής το 2023 θα δώσει τον απαραίτητο «χώρο» στις εθνικές δημοσιονομικές πολιτικές να αντιδράσουν άμεσα όταν χρειαστεί. Παράλληλα, θα διασφαλίσει την ομαλή μετάβαση από την ευρεία στήριξη της οικονομίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, προς μια αυξανόμενη εστίαση σε προσωρινά και στοχευμένα μέτρα και προς τη «δημοσιονομική σύνεση» που απαιτείται για τη διασφάλιση της μεσοπρόθεσμης βιωσιμότητας.
Για το 2022, η Επιτροπή συνιστά για την ΕΕ στο σύνολό της μια «επεκτακτική δημοσιονομική στάση», λόγω των πολιτικών για να μετριαστούν οι επιπτώσεις των υψηλότερων τιμών της ενέργειας και της υποστήριξης που χρειάζονται οι άνθρωποι που διαφεύγουν από τη στρατιωτική επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας.
Τι ισχύει για τις υπερχρεωμένες χώρες
Αξίζει να σημειωθεί πως στην έκθεση για το ευρωπαϊκό εξάμηνο αναφέρεται ότι τα κράτη-μέλη με υψηλό χρέος θα πρέπει να διασφαλίσουν μια συνετή δημοσιονομική πολιτική το 2023, ιδίως περιορίζοντας την αύξηση των εθνικών τρεχουσών δαπανών κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη συνεχιζόμενη, προσωρινή και στοχευμένη στήριξη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων που είναι πιο ευάλωτες στις αυξήσεις των τιμών της ενέργειας, καθώς και τη στήριξη στους πρόσφυγες από την Ουκρανία.
Για την περίοδο μετά το 2023, οι χώρες με χρέος πάνω από 60% του ΑΕΠ τους θα πρέπει να ακολουθήσουν μια δημοσιονομική πολιτική με στόχο την επίτευξη σταδιακής μείωσης του χρέους και δημοσιονομικής βιωσιμότητας μεσοπρόθεσμα μέσω, σταδιακής μείωσης των ελλειμμάτων τους, επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων.
Συνετή δημοσιονομική πολιτική
Για το 2023, η Επιτροπή συστήνει «συνετή» δημοσιονομική πολιτική και «προσεκτικό σχεδιασμό», λόγω της «ειδικής φύσης» του μακροοικονομικού σοκ που προκάλεσε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, καθώς και οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του στις ανάγκες ενεργειακής ασφάλειας της ΕΕ. Η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να διευρύνει τις δημόσιες επενδύσεις για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση και την ενεργειακή ασφάλεια.
«Η πλήρης και έγκαιρη εφαρμογή των εθνικών σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (RRP) είναι το κλειδί για την επίτευξη υψηλότερων επιπέδων επενδύσεων», τονίζει η Επιτροπή.
«Η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να είναι συνετή το 2023, ελέγχοντας την ανάπτυξη των πρωτογενών τρεχουσών δαπανών που χρηματοδοτούνται σε εθνικό επίπεδο, επιτρέποντας παράλληλα τη λειτουργία αυτόματων σταθεροποιητών και παρέχοντας προσωρινά και στοχευμένα μέτρα για τον μετριασμό των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης και την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας σε άτομα που φεύγουν από τη ρωσική εισβολή της Ουκρανίας».
Σχέδια
Τέλος, κατά την Επιτροπή, τα δημοσιονομικά σχέδια των κρατών μελών για το 2023 θα πρέπει να στηρίζονται σε συνετές μεσοπρόθεσμες διαδρομές προσαρμογής που αντανακλούν τις προκλήσεις της δημοσιονομικής βιωσιμότητας που συνδέονται με τα υψηλά επίπεδα χρέους προς το ΑΕΠ που έχουν αυξηθεί περαιτέρω λόγω της πανδημίας.
Η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να είναι έτοιμη να προσαρμόσει τις τρέχουσες δαπάνες στην εξελισσόμενη κατάσταση.
«H Κομισιόν ενδέχεται να μην παρατείνει την ενισχυμένη εποπτεία»
«H ενισχυμένη εποπτεία για την Ελλάδα, αναμένεται να λήξει εφέτος τον Αύγουστο. Βάσει των αξιολογήσεών μας και της επιτυχούς εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων από την Ελλάδα, η Επιτροπή ενδέχεται να μην παρατείνει, μετά τη λήξη αυτή τον Αύγουστο, την ενισχυμένη εποπτεία». Αυτό δήλωσε σήμερα ο Επίτροπος Οικονομίας Πάολο Τζεντιλόνι, παρουσιάζοντας τη 14η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας για την Ελλάδα.
Ο Επίτροπος Οικονομίας εξήγησε ότι αν δεν παραταθεί η ενισχυμένη εποπτεία για την Ελλάδα, τότε η χώρα θα μπει στη μετα-προγραμματική επιτήρηση, στην οποία βρίσκονται τώρα η Ισπανία, η Πορτογαλία και άλλες χώρες. Όσον αφορά τις υπόλοιπες εκταμιεύσεις προς την Ελλάδα από μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, η απόφαση θα ληφθεί από το Eurogroup, πρόσθεσε ο Επίτροπος.