Τι λένε οι επιστήμονες για το κλείσιμο των σχολείων – Πότε κλείνει ένα σχολείο λόγω κορονοϊού

Μόλις τέσσερις μέρες μετά τον πρώτο αγιασμό και ήδη πολλά σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα κλείνουν το ένα μετά το άλλο, λόγω κρουσμάτων κορονοϊού ανάμεσα σε μαθητές και διδάσκοντες. Αναστάτωση επικρατεί στους γονείς, ενώ οι οδηγίες που έχουν δοθεί για το κλείσιμο των σχολείων φαίνεται να μπερδεύουν τη μαθητική κοινότητα, τους κηδεμόνες των παιδιών, την τοπική αυτοδιοίκηση και τις υγειονομικές υπηρεσίες. Δείτε τι λένε οι επιστήμονες.

Κλειστά θα παραμείνουν έως 18/9 όλα τα σχολεία στους νομούς Πέλλας και Λέσβου, περιοχές όπου παρατηρείται μεγάλη διασπορά του κορονοϊού. Το ίδιο ισχύει και για το Δημοτικό και Νηπιαγωγείο Ειδικής Αγωγής στη Λήμνο.

Σε καθολική αναστολή μαθημάτων μέχρι το τέλος του μήνα προχώρησαν και 5 ακόμη σχολεία όλων των βαθμίδων (από Νηπιαγωγείο, έως Λύκειο) στο Ηράκλειο Κρήτης, στον Πύργο Ηλείας και στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας. Την ίδια στιγμή, αναστάτωση επικρατεί σε σχολείο της Καισαριανής, όπου παρατηρείται -σύμφωνα με καταγγελίες- ασυνεννοησία με τον ΕΟΔΥ.

Δείτε τη σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας με τα σχολεία που παραμένουν κλειστά:

Σε ποια περίπτωση κλείνουν τα σχολεία και σε ποια μόνο τα τμήματα

Λίγο πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η αρμόδια Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων κοινοποίησε μετά από συνεδρίασή της, τις εξής αποφάσεις, οι οποίες έχουν αναρτηθεί και στον σχετικό ιστότοπο του ΕΟΔΥ.

Δείτε αναλυτικά τι προβλέπεται:

1 κρούσμα κορονοϊού σε σχολείο

Σε περίπτωση ενός κρούσματος σε σχολείο δεν κλείνει ολόκληρο το σχολείο, παρά μόνο το τμήμα στο οποίο σημειώθηκε το κρούσμα. Συστήνεται η ιχνηλάτηση των στενών επαφών του κρούσματος εντός της σχολικής μονάδας και να λαμβάνονται περαιτέρω αποφάσεις, εάν αποδειχθεί ότι η μόλυνση προέρχεται από το σχολικό περιβάλλον ή όχι.

2 κρούσματα σε σχολείο

Σε περίπτωση δύο κρουσμάτων γίνεται επιδημιολογική διερεύνηση. Εξετάζεται δηλαδή, εάν τα θετικά περιστατικά μολύνθηκαν εκτός ή εντός του σχολείου ή εάν μετά τη μόλυνσή τους ήρθαν σε στενή επαφή με παιδιά ή με διδάσκοντες του σχολείου.

Μιλώντας στο iatropedia.gr o Πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου (ΠΙΣ) και μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας, δρ. Αθανάσιος Εξαδάκτυλος, αναφέρει ότι από 3 κρούσματα και άνω, το σχολείο κλείνει υποχρεωτικά:

 “Το ένα παιδί κλείνει μόνο το τμήμα, δεν κλείνει το σχολείο, τα τρία κρούσματα, όμως, κλείνουν το σχολείο. Στα δύο κρούσματα, όμως, εξαρτάται… Αν είναι ένα παιδάκι και το αδελφάκι του, δεν σημαίνει τίποτα. Η μόλυνση προέρχεται από το οικογενειακό περιβάλλον και όχι από το σχολικό. Αν είναι, όμως, το ένα παιδάκι της 1ης Δημοτικού που παίζει με τα παιδάκια και της 1ης και της 3ης τάξης, ή ένα παιδάκι της 5ης Δημοτικού που συναναστρέφεται τα παιδιά της 5ης και της 6ης -οι δάσκαλοι τα ξέρουν αυτά- τότε τα 2 κρούσματα μετράνε διαφορετικά και μπορεί να κλείσει το σχολείο”, αναφέρει χαρακτηριστικά.

Εκτίμηση κινδύνου σε άνω των 2 και 3 κρουσμάτων στο ίδιο σχολείο

Όταν εντοπίζονται δύο ή και τρία κρούσματα στο ίδιο σχολικό περιβάλλον, δεν κλείνει απαραίτητα όλο το σχολείο, αλλά γίνεται επιδημιολογική εκτίμηση, αναφέρει στο iatropedia.gr, η καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας ΕΚΠΑ και μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, Μαρία Τσολιά.

“Δεν μπορεί να κλείνει ένα σχολείο για ένα κρούσμα. Ούτε με τα τρία κρούσματα κλείνουν αυτομάτως τα σχολεία κανονικά. Με τα τρία περιστατικά COVID-19 γίνεται επιτόπου επιδημιολογική διερεύνηση και καταγραφή από τον ΕΟΔΥ. Δεν κλείνουν αυτομάτως τα σχολεία με τα τρία κρούσματα. Θα πρέπει να δει κανείς, επίσης, εάν έχει κολλήσει το κρούσμα εξωτερικά και όχι μέσα από το σχολείο. Επίσης, να αξιολογηθεί πόσα παιδιά έχουν εκτεθεί, αν έχει γίνει η μετάδοση μέσα στο σχολείο σε διαφορετικά τμήματα κλπ”, υπογραμμίζει η καθηγήτρια.

Η περίπτωση των άνω των τριών κρουσμάτων χαρακτηρίζεται από τον ΕΟΔΥ “συρροή σε σχολείο”. Αυτό σημαίνει ότι εντοπίστηκαν -σύμφωνα με τον Οργανισμό- “τουλάχιστον 3 εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα με συμπτωματική ή ασυμπτωματική λοίμωξη, σε διάστημα 14 ημερών, μεταξύ μελών του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος, που δεν έχουν οικογενειακή σχέση και δεν υπάρχει μεταξύ τους στενή επαφή εκτός της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας. Ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης και την εκτίμηση κινδύνου, θα αποφασιστεί το εύρος της εφαρμογής εργαστηριακού ελέγχου και των μέτρων διακοπής λειτουργίας της εκπαιδευτικής μονάδας (τμήματα κρουσμάτων, άλλο τμήμα, περισσότερα τμήματα)”

Το πρόσφατο κλείσιμο των σχολείων αποδεικνύει διασπορά στα σχολεία;

Πιθανότατα όχι! Ο χρόνος επώασης του κορονοϊού είναι το ανώτερο 14 ημέρες, ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι εκδηλώνουν τη νόσο τις πρώτες 5 έως 7 ημέρες. Τα σχολεία άνοιξαν μόνο τρεις ημέρες, οπότε το πιθανότερο είναι τα παιδιά να μολύνθηκαν εκτός του σχολικού περιβάλλοντος. Δεν αποκλείεται, ωστόσο, οι δάσκαλοι και οι καθηγητές να μολύνθηκαν μεταξύ τους, καθώς βρίσκονται στα σχολεία για τις προετοιμασίες της έναρξης τους, εδώ και 15 ημέρες.

Έτσι το πρόσφατο κλείσιμο των σχολείων, φαίνεται να σχετίζεται περισσότερο με το αυξημένο επιδημιολογικό φορτίο που υπάρχει στην κοινότητα στην Ελλάδα, το οποίο δεν θα αφήσει τελικά ανεπηρέαστη τη λειτουργία των σχολείων. Αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό για το μέλλον της λειτουργίας των σχολείων μέσα στο χειμώνα, αναφέρει η Καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας, κ. Μαρία Τσολιά, η οποία δηλώνει ότι δεν είναι καθόλου αισιόδοξη:

“Δεν είμαι αισιόδοξη για τη λειτουργία των σχολείων γιατί γενικά υπάρχει μια αύξηση κρουσμάτων στην κοινωνία και αυτό δημιουργεί μεγάλη ανησυχία Και τα σχολεία δεν είναι ξεχωριστά από την υπόλοιπη κοινωνία. Αν υπάρχει αύξηση κρουσμάτων στην κοινωνία είναι πολύ πιθανόν να έχουμε και στα σχολεία αύξηση κρουσμάτων. Και όσο περισσότερα είναι τα κρούσματα στην κοινωνία, τόσο θα έχουμε και στα σχολεία”.

“Πρέπει να αποφασίσουμε τι θέλουμε ως κοινωνία: Ανοιχτά σχολεία ή κέντρα διασκέδασης;”

Παρόμοιες ήταν οι δηλώσεις και του Διευθυντή του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, Μάικλ Ράιαν, την Τετάρτη, ο οποίος ζήτησε από τους ευρωπαίους πολίτες να λάβουν σκληρές αποφάσεις για κρατήσουν τα παιδιά στα σχολεία, ακόμη και με θυσίες, όπως ανέφερε: «Τι είναι το πιο σημαντικό; Η επιστροφή των παιδιών μας στις τάξεις ή το άνοιγμα των νάιτ κλαμπ και των μπαρ;», είπε χαρακτηριστικά.

Συμπληρώνοντας ο Γενικός Διευθυντής του ΠΟΥ, Τέντρος Αντανόμ Γκεμπρεγέσους δήλωσε ότι “Τα σχολεία δεν πρέπει να κλείνουν παρά «ως ύστατο μέτρο» στις ζώνες πολύ ισχυρής μετάδοσης του κορονοϊού”.

Σχολιάζοντας την πρόσφατη πολιτιστική εκδήλωση με τη συμμετοχή 3 χιλιάδων ατόμων και στην πατρίδα μας, η Καθηγήτρια κ. Τσολιά, καταλήγει: “Δεν ήταν καθόλου ανάγκη να γίνει μια πολιτιστική εκδήλωση με 3 χιλιάδες παρόντες, τέτοιες εστίες που μπορούν να αποτελέσουν εστίες υπερμετάδοσης. Και μετά να χρειάζεται επειδή το “ρίχνουμε έξω” στα μπαρ και στα κέντρα διασκέδασης να κλείνουμε τα σχολεία. Πρέπει σαν κοινωνία να αποφασίσουμε τι θέλουμε τέλος πάντων”.

agrinio24.gr