Τι πρέπει να προσέχουμε όταν πιάνουμε το τιμόνι με χειμωνιάτικο καιρό
Χιόνι, πάγος, βροχή, νύχτα, άνεμοι και ένας εκτυφλωτικός ήλιος χαμηλά στον ορίζοντα είναι τα χαρακτηριστικά του χειμώνα. Δεν είναι καθόλου περίεργο λοιπόν που οι περισσότεροι οδηγοί, ανεξάρτητα από την εμπειρία του ο καθένας, απεχθάνονται την οδήγηση αυτή την εποχή.
Στη Μεγάλη Βρετανία, περισσότεροι από τους μισούς θανάτους στον αυτοκινητόδρομο προκαλούνται νυχτερινές ώρες με βροχή, χιόνι ή πάγο, ενώ αντίστοιχα είναι τα ποσοστά των θανατηφόρων ατυχημάτων σε κατοικημένες περιοχές. Η υπερβολική ταχύτητα για τις δεδομένες συνθήκες είναι ο σημαντικότερος παράγοντας σε όλα τα χειμερινά ατυχήματα και κάτι που αφορά κυρίως νέους, αρχάριους οδηγούς. Οι Ευρωπαϊκές μελέτες καταδεικνύουν τον κίνδυνο. Για παράδειγμα:
Σχετική έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρει ότι ο μέσος νέος οδηγός έχει μεγαλύτερες πιθανότητες εμπλοκής σε ατύχημα από τις 8 το βράδυ έως τις 2 τα ξημερώματα, κυρίως τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου και σε μέρη όπου επικρατεί σκοτάδι.
Σύμφωνα με έκθεση του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας (RSO – Road Safety Observatory), η έλλειψη οργάνωσης είναι ο λόγος για τον οποίον οι περισσότεροι νέοι οδηγοί εμπλέκονται σε ατύχημα. Υπάρχει δηλαδή ανεπάρκεια γνώσεων, ή οι γνώσεις που έχουν οδηγοί και αναβάτες δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Και όλα αυτά οφείλονται στην απειρία τους.
Επιπλέον, ο αριθμός των θανάτων πεζών στην Ευρώπη, αυξάνεται ανάμεσα στους μήνες Οκτώβριο και Μάρτιο συγκριτικά με οποιαδήποτε άλλη εποχή του χρόνου.
Όμως επειδή η οδήγηση είναι σχεδόν φυσική ανάγκη και προτεραιότητα ειδικά τους χειμερινούς μήνες που δεν προσφέρονται για ΜΜΜ και περπάτημα, ας δούμε μερικές απλές συμβουλές για τη χειμερινή οδήγηση, που καλό να γνωρίζουμε πριν πάρουμε τους δρόμους –από την θέση του οδηγού – τον φετινό χειμώνα.
Να βλέπετε και να σας βλέπουν: καθαρίστε τα παράθυρα, τους προβολείς και τα πίσω φώτα του αυτοκινήτου ώστε να έχετε καλύτερη ορατότητα και να είστε καλύτερα ορατοί από τους άλλους, ιδιαίτερα στο φρενάρισμα.
Μην τρέχετε: ελαττώστε ταχύτητα και δώστε στον εαυτό σας επαρκή χώρο να ακινητοποιήσει το αυτοκίνητο. Όταν ο δρόμος είναι χιονισμένος ή ολισθηρός, το κάθε δευτερόλεπτο μετρά.
Μην πετάτε νερά: όταν ο δρόμος είναι πλημμυρισμένος και πλησιάζετε σε «λίμνες» οδηγείτε αργά, με χαμηλή σχέση στο κιβώτιο και υψηλές στροφές στον κινητήρα. Όταν δε βγείτε από εκεί, δοκιμάστε αν δουλεύουν τα φρένα σας.
Οδηγείτε με «μία ταχύτητα κάτω»: χρησιμοποιώντας μία χαμηλότερη σχέση στο κιβώτιο έχετε καλύτερη πρόσφυση στο χιόνι και σε ολισθηρούς δρόμους. Αν από την άλλη κολλήσετε στον πάγο, «μία επάνω» ταχύτητα μπορεί να βοηθήσει να ξεκολλήσετε.
Οδηγείτε χωρίς απότομες κινήσεις: οι γραμμικές (προοδευτικές) κινήσεις στο γκάζι, στα φρένα και στο τιμόνι βοηθούν να μην χάσετε τον έλεγχο του οχήματος.
Μην πανικοβάλλεστε: αν χάσετε το έλεγχο στον πάγο, το χιόνι ή σε βρεγμένο δρόμο, διορθώστε απαλά (προοδευτικά) με το τιμόνι μειώνοντας πάντα ταχύτητα χωρίς κατ’ ανάγκη απότομο φρενάρισμα. Αν –π.χ. – η «ουρά» του αυτοκινήτου γλιστρήσει προς τα αριστερά, στρίψτε προς τα αριστερά, ενώ αν γλιστρήσει προς τα δεξιά η «ουρά» σε αυτή την κατεύθυνση στρίβουμε και το τιμόνι. Η τεχνική αυτή καλείται «ανάποδο τιμόνι» και έχει σκοπό να βελτιώσει το κράτημα του εμπρός μέρους, καθώς όταν οι κατευθυντήριοι τροχοί είναι παράλληλοι στον διαμήκη άξονα του αυτοκινήτου, τότε έχουμε την καλύτερη πρόσφυση.
Νίκος Τσάδαρης