Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τα κίνητρα καινοτομίας και συγχωνεύσεων επιχειρήσεων


Το νομοσχέδιο για τα κίνητρα καινοτομίας και συγχωνεύσεων επιχειρήσεων παρουσίασαν χθες στο υπουργικό Συμβούλιο ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος και ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αρμόδιος για ζητήματα φορολογικής πολιτικής Χρίστος Δήμας.

Στόχος των προτεινόμενων παρεμβάσεων είναι η ενίσχυση του οικοσυστήματος καινοτομίας της χώρας και η γεφύρωση του κενού που χωρίζει την Ελλάδα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο όσον αφορά στην Έρευνα και Ανάπτυξη (R&D). Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι, παρά την πρόοδο των τελευταίων ετών, στη χώρα μας, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, οι δαπάνες των επιχειρήσεων για Έρευνα και Ανάπτυξη ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι στο μισό του ευρωπαϊκού μέσου όρου (0,73% έναντι 1,48%).

Παράλληλα, σύμφωνα με το European Innovation Scoreboard 2024, οι επιδόσεις της Ελλάδας στον τομέα «Direct and indirect government support of businessR&D» είναι στο 62% σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ, γεγονός που συμβάλλει στην κατάταξη της χώρας στην 20ηθέση όσον αφορά συνολικά το Innovation Performance.

 Τα φορολογικά κίνητρα για Έρευνα και Ανάπτυξη που περιλαμβάνονται σε αυτό το νομοσχέδιο έρχονται να χτίσουν πάνω στο υπάρχον κίνητρο της οριζόντιας συνολικής έκπτωσης 200% για τις δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας. Με τις παρεμβάσεις που εισάγονται, οι εκπτώσεις μπορούν να φτάσουν από το 250% έως και 315% στις εξής περιπτώσεις:

  • Έργα συνεργασιών με startups
  • Έργα συνεργασιών με ερευνητικά κέντρα
  • Μικρομεσαίες επιχειρήσεις «έντασης γνώσης», δηλαδή με δαπάνες R&D > 20% των συνολικών δαπανών

 

Μεταξύ άλλων, επιδίωξη είναι η ενίσχυση της σύνδεσης μεταξύ αγοράς και ακαδημαϊκής κοινότητας, αλλά και η καλλιέργεια συνεργασιών μεγαλύτερων επιχειρήσεων με το startupοικοσύστημα της χώρας.

 

Β. Παράλληλα, επεκτείνεται το πλαίσιο των κινήτρων για την εμπορική εκμετάλλευση ευρεσιτεχνίας (πατέντας), με στόχο να είναι πιο ελκυστική η ανάληψη του ρίσκου της επένδυσης σε έρευνα και ανάπτυξη. Συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα προβλέπεται τριετής απαλλαγή των σχετικών κερδών από φόρο, αρχής γενομένης από τη χρήση μέσα στην οποία πραγματοποιήθηκαν για πρώτη φορά τα κέρδη αυτά.

Με τις παρεμβάσεις που εισάγονται προβλέπεται μείωση του αντίστοιχου συντελεστή κατά 10% για τα επόμενα επτά έτη.

 

Γ. Διευρύνονται τα φορολογικά κίνητρα για τους angelinvestors, με αύξηση του ανώτατου ορίου της επένδυσης σε startups επί του οποίου υπολογίζεται η έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα.

Επιπλέον, επεκτείνεται η δυνατότητα αξιοποίησης του κινήτρου αυτού για επενδύσεις σε αμοιβαία κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών.

 

Δ. Εξορθολογίζεται και εναρμονίζεται με τις ευρωπαϊκές πρακτικές -αλλά και τον τρόπο λειτουργίας των λοιπών σχημάτων αμοιβαίων κεφαλαίων- το φορολογικό καθεστώς των αμοιβαίων κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών, ώστε να υπάρχει κίνητρο για δημιουργία επενδυτικών σχημάτων βασισμένων εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα.

 

Επιπλέον, παρουσιάστηκαν κίνητρα για τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και συγκεκριμένα: α) Θέσπιση δυνατότητας μεταφοράς φορολογικής ζημίας των μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων.

β) Μείωση του ελάχιστου ορίου εταιρικού κεφαλαίου της νέας εταιρείας που προκύπτει από συνεργασία/μετασχηματισμό (σε 100.000Euro από 125.000Euro) και απαιτείται για την εξασφάλιση φοροαπαλλαγής 30% για τα κέρδη των συνεργαζόμενων (έως 125.000Euro σε 9 έτη) και των μετασχηματιζόμενων (έως 500.000 σε 9 έτη) επιχειρήσεων, με στόχο την προώθηση συνεργειών μικρότερης κλίμακας.

γ) Κλιμάκωση του συντελεστή φόρου εισοδήματος σε συνάρτηση με διατήρηση θέσεων εργασίας για το διάστημα που παρέχονται τα ευεργετήματα του νόμου.

δ) Επέκταση της απαλλαγής του φόρου στην υπεραξία από το επίπεδο της εταιρείας στο επίπεδο των μετόχων μετά τη μεταβίβαση ή διάλυση της επιχείρησης.

 

 

 

 

 



enikonomia.gr