Τι συμβαίνει με την ασφάλιση των αυτοκινήτων που είναι σε ακινησία
Νέα δεδομένα στην υποχρέωση ασφάλισης αυτοκινήτων τα οποία είναι σε ακινησία θέτει απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, ωστόσο δεν ισχύουν για την Ελλάδα. Αφορμή στάθηκε ένα τραγικό δυστύχημα που συνέβη στην Πορτογαλία τον Νοέμβριο του 2006.
Το αυτοκίνητο είχε τεθεί σε ακινησία σε ιδιωτικό χώρο λόγω προβλημάτων υγείας της ιδιοκτήτριας και πλέον ήταν ανασφάλιστο. Εν αγνοία της ιδιοκτήτριας ο γιος της πήρε το αυτοκίνητο για μία βόλτα μαζί με δύο φίλους τους.
Το αυτοκίνητο βγήκε από το δρόμο με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι τρεις νέοι. Το Επικουρικό Κεφάλαιο των ασφαλιστικών εταιρειών της Πορτογαλίας (υπεύθυνο να αποζημιώνει για ατυχήματα από ανασφάλιστα οχήματα) κατέβαλε αποζημίωση στις οικογένειες των δύο επιβατών.
Μετά το ατύχημα το επικουρικό κεφάλαιο της χώρας αποζημίωσε τους παθόντες και στράφηκε δικαστικά κατά της κατόχου για να πληρώσει τα σχετικά ποσά αποζημίωσης.
Αυτή προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και το οποίο αποφάνθηκε πως «όχημα το οποίο δεν έχει αποσυρθεί επισήμως από την κυκλοφορία και είναι σε λειτουργική κατάσταση πρέπει να καλύπτεται από ασφάλιση της αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων, ακόμη και αν ο κύριός του, ο οποίος δεν προτίθεται πλέον να το οδηγήσει, έχει επιλέξει να το σταθμεύσει σε ιδιόκτητο οικόπεδο.
Τα κράτη μέλη μπορούν να προβλέπουν ότι, όταν το πρόσωπο που είχε υποχρέωση ασφαλίσεως της αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία του εμπλακέντος σε ατύχημα οχήματος έχει παραβεί την υποχρέωση αυτή, ο εθνικός οργανισμός αποζημιώσεως μπορεί να στραφεί κατά του προσώπου αυτού, παρότι αυτό δεν υπέχει αστική ευθύνη για το ατύχημα».
Η απόφαση αφορά και την Ελλάδα όμως υπάρχει μια διαφορά για τα αυτοκίνητα που βγαίνουν σε ακινησία. Ο κ. Κώστας Μπερτσιάς, εκπρόσωπος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας ανέφερε στην ΕΡΤ ότι οι ιδιοκτήτες που θέτουν τα οχήματά τους σε ακινησία καταθέτουν υποχρεωτικά στις εφορίες τις πινακίδες κυκλοφορίας του οχήματος.
Έτσι δεν είναι υποχρεωμένοι να ασφαλίζουν τα οχήματά τους για αστική ευθύνη και βεβαίως δεν μπορούν να τα κυκλοφορούν αφού δεν έχουν πινακίδες.
«Στη χώρα μας υπάρχει νόμος και όσοι έχουν πινακίδα είναι υποχρεωμένοι να έχουν ασφάλεια. Κάποιος που δεν έχει πινακίδες και βγει στο δρόμο έχει ευθύνη. Ο νόμος υποχρεώνει όλους όσοι έχουν πινακίδες να είναι ασφαλισμένοι», ανέφερε και πρόσθεσε ότι δεν βλέπει να αλλάζει κάτι στην Ελλάδα.
Εκούσια ακινησία
Για τα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, κατατίθενται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. φορολογίας:
Δήλωση ακινησίας.
Τα στοιχεία κυκλοφορίας (άδεια και πινακίδες κυκλοφορίας).
Δήλωση του Ν. 1599/1986 ότι η ακινητοποίηση του οχήματος γίνεται σε κλειστό ιδιωτικό χώρο καθώς και τα στοιχεία του ιδιοκτήτη αυτού.
Για τα Επαγγελματικά αυτοκίνητα Ιδιωτικής χρήσης (Φ.Ι.Χ.) οι ακινησίες αυτών γίνονται στις αρμόδιες Νομαρχιακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων. Σε περίπτωση που τα στοιχεία κυκλοφορίας θα υποβληθούν στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. , θα πρέπει αυτά να διαβιβασθούν στις ανωτέρω Υπηρεσίες.
newsbeast.gr