Ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ ο τζίρος των σούπερ μάρκετ σε 10 εβδομάδες
Παρά την εντυπωσιακή άνοδο των πωλήσεων, οι επιχειρηματίες του κλάδου εκτιμούν ότι συνολικά η αύξηση για το 2020 θα είναι μόλις 2%, συνεπεία της αναμενόμενης ύφεσης και της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος.
Το 1,5 δισ. ευρώ έφτασε ο τζίρος των σούπερ μάρκετ μέσα σε δέκα εβδομάδες και συγκεκριμένα στο διάστημα που μεσολάβησε από την ανακοίνωση των πρώτων επιβεβαιωμένων κρουσμάτων κορωνοϊού στην Ελλάδα μέχρι και τις 3 Μαΐου, παραμονή δηλαδή της σταδιακής άρσης των περιορισμών στις μετακινήσεις.
Αυτή η συσσώρευση τζίρου μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα στον εν λόγω κλάδο οφείλεται αφενός στην υπεραποθεματοποίηση βασικών ειδών διατροφής, καθαριστικών σπιτιού, χαρτικών και απολυμαντικών σκευασμάτων στην οποία προχώρησαν στην αρχή της κρίσης οι καταναλωτές και αφετέρου στην αγορά προϊόντων της κατηγορίας bazaar στη συνέχεια (είδη ζωγραφικής, βιβλία, ρούχα, ηλεκτρικές συσκευές), η οποία ακολούθησε ως τάση, καθώς οι υπόλοιπες λιανεμπορικές επιχειρήσεις παρέμεναν κλειστές. Με άλλα λόγια, τα σούπερ μάρκετ τις πρώτες εβδομάδες λειτούργησαν ως τόπος εφοδιασμού σε τρόφιμα και σε άλλα βασικά είδη, για να αποκτήσουν στη συνέχεια και συμπληρωματικό ρόλο, αυτόν του πολυκαταστήματος.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της IRI, το διάστημα από 24 Φεβρουαρίου 2020 έως 3 Μαΐου 2020 οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ με βάση τα στοιχεία για τις λεγόμενες ταχυκίνητες κατηγορίες (προϊόντα που αγοράζονται συχνά από τους καταναλωτές) ανήλθαν σε 1,43 δισ. ευρώ. Στον τζίρο αυτό δεν περιλαμβάνονται τα λεγόμενα επί ζυγίω προϊόντα (κρέας, τυριά μη συσκευασμένα, αλλαντικά, ψάρια, φρούτα και λαχανικά), γεγονός που σημαίνει ότι ο τζίρος ξεπέρασε το 1,5 δισ. Πρόκειται για αύξηση της τάξης του 24% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, όταν ο τζίρος με βάση τα στοιχεία για τις ταχυκίνητες κατηγορίες είχε διαμορφωθεί σε 1,15 δισ.
Η αύξηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ λόγω κορωνοϊού καθορίζει μέχρι στιγμής και τις εξελίξεις στον τζίρο του κλάδου στο πρώτο τετράμηνο του έτους. Ετσι, κατά το πρώτο τετράμηνο του 2020 καταγράφεται αύξηση των πωλήσεων κατά 15% και μένει να δούμε εάν θα επιβεβαιωθούν οι φόβοι των επιχειρηματιών του κλάδου για αύξηση στο σύνολο του 2020 μόλις στο 2%. Η εκτίμηση αυτή προκύπτει από την πρόβλεψη για σημαντική μείωση των πωλήσεων κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020, συνεπεία της αναμενόμενης ύφεσης και της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία σχετικά με τα προϊόντα των οποίων οι πωλήσεις ενισχύθηκαν περισσότερο τις δέκα αυτές εβδομάδες της υγειονομικής κρίσης σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Διευκρινίζεται ότι τα πολύ υψηλά ποσοστά που καταγράφονται σε ορισμένες κατηγορίες οφείλονται στο ότι μέχρι πρόσφατα οι πωλήσεις τους ήταν πολύ χαμηλές και τώρα ενισχύθηκαν υπό τις ειδικές συνθήκες. Τα 15 προϊόντα με τη μεγαλύτερη θετική μεταβολή πωλήσεων σε ετήσια βάση είναι τα εξής: φαρμακευτικός εξοπλισμός (468,7%), συμπληρώματα διατροφής (342%), αντισηπτικά μαντιλάκια (276%), καθαρό οινόπνευμα (242,5%), υγρομάντιλα (228,6%), κόλλα για κατασκευές (185%), γάντια (183,4%), κρεμοσάπουνα (147,8%), είδη ζωγραφικής για παιδιά (135,7%), κρέας σε κονσέρβα γνωστό ως luncheon meat (126,9%), καθαριστικά κουζίνας και μπάνιου (122,8%), αλεύρι (106%), αρωματικά στικς – ποτ πουρί (102,5%), αθλητικός εξοπλισμός (99,7%), γραφική ύλη (96,7%).
Σε αρκετά υψηλές θέσεις συναντούμε ηλεκτρικά είδη (αύξηση πωλήσεων κατά 93,1%), βιβλία (74,3%), υδραυλικά είδη (69,2%), παιχνίδια (63,5%), είδη κήπου (50,3%).
Την τελευταία εβδομάδα για την οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, την εβδομάδα δηλαδή από 27 Απριλίου έως 3 Μαΐου, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκαν σε 129 εκατ. ευρώ, ενισχυμένες κατά 41,3% σε σύγκριση με πέρυσι. Η μεγάλη αυτή αύξηση οφείλεται και στο ότι η αντίστοιχη περυσινή εβδομάδα (29 Απριλίου έως 5 Μαΐου) ήταν η εβδομάδα μετά το Πάσχα, η οποία κατά κύριο λόγο παρουσιάζει ήπιας έντασης πωλήσεις. Συγκρίνοντας την περυσινή απόδοση των δύο εβδομάδων της πασχαλινής περιόδου (Μεγάλη Εβδομάδα – Εβδομάδα του Πάσχα), με τις αντίστοιχες φετινές εβδομάδες του Πάσχα, οι πωλήσεις φέτος ενισχύθηκαν κατά 11,3%.