Υποχώρησαν 40% οι πωλήσεις καινούργιων οχημάτων το επτάμηνο
Το πλήγμα στον κλάδο αυτοκινήτου συνδέεται άρρηκτα με την καθίζηση του τουρισμού και τη συνεπακόλουθη ακύρωση παραγγελιών από εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων.
Σημαντική πτώση τον Ιούλιο έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2019 κατέγραψαν οι πωλήσεις των επιβατικών αυτοκινήτων, συνεχίζοντας την πτωτική τροχιά που διαγράφουν από τον Μάρτιο, τον πρώτο μήνα επιβολής περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας. Το πλήγμα στον κλάδο αυτοκινήτου, που εμφάνιζε αυξητικά μεγέθη προτού εκδηλωθεί η COVID-19, συνδέεται άρρηκτα με την καθίζηση του τουρισμού και τη συνεπακόλουθη ακύρωση των παραγγελιών από εταιρείες βραχυπρόθεσμης (rent a car) ενοικίασης αυτοκινήτων. Οι εν λόγω επιχειρήσεις εκλήθησαν να διαχειριστούν μηδενικό κύκλο εργασιών για διάστημα περίπου δύο μηνών, όσο διήρκεσε η καραντίνα. Ενδεικτικά, η ανυπαρξία δραστηριότητας κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο προκάλεσε στην Autohellas απώλεια προσδοκώμενου τζίρου από 12% έως 15%, όπως είχε αναφέρει, κατά την πρόσφατη ετήσια γενική συνέλευση, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ευτύχης Βασιλάκης. Κατά το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς, η δραστηριότητα μίσθωσης αυτοκινήτων της Sixt υποχώρησε κατά 60%.
Με τα δεδομένα αυτά, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δίκυκλων (ΣΕΑΑ), τον περασμένο Ιούλιο οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών οχημάτων υποχώρησαν κατά 18,8%, σε 9.516, συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Κατά το επτάμηνο της φετινής χρονιάς, συνολικά ταξινομήθηκαν 46.086 καινούργια οχήματα από 77.279 το αντίστοιχο διάστημα του 2019 (-40,4%).
Τη χρονική περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2020, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, διψήφια υποχώρηση πωλήσεων εμφανίζουν όλες οι κατηγορίες καινούργιων επιβατικών οχημάτων, δηλαδή τα ελαφρά και βαρέα φορτηγά (-14,5%), τα λεωφορεία (-32,4%) και τα δίκυκλα πλέον των 50 cc (-15,5%). Ωστόσο, σε μηνιαία βάση, τον Ιούλιο, έναντι του αντίστοιχου μήνα πέρυσι, οι πωλήσεις καινούργιων λεωφορείων και φορτηγών αυξήθηκαν κατά 2,9% και 425%, στα 750 και 42 οχήματα, αντίστοιχα.
Τον Ιούλιο επιβραδύνθηκε ο ρυθμός κάμψης των πωλήσεων, οι οποίες, συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, βρέθηκαν να υποχωρούν τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο κατά 60,7%, 80,2%, 67,5% και 37,2%. Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, δεδομένου ότι μέχρι και τον Ιούλιο πωλήθηκαν 46.086 καινούργια επιβατικά οχήματα, τους επόμενους πέντε μήνες, που απομένουν μέχρι την εκπνοή του 2020, οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων εκτιμάται ότι θα είναι έως και 30% χαμηλότερες σε σχέση με το ψυχολογικό όρο των 100.000. Το 2019, έτος κατά το οποίο η αγορά αυτοκινήτου κατέγραφε ανοδική πορεία, πωλήθηκαν 114.109 καινούργια επιβατικά οχήματα, αριθμός που απέχει παρασάγγας από τις πωλήσεις των 267.242 και 220.548 τις χρονιές 2008 και 2009, αντίστοιχα.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, τον Ιούλιο του 2020 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 19.054 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 22.163 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2019, παρουσιάζοντας μείωση 14%. Αύξηση 25,3% είχε παρουσιάσει για πρώτη φορά η κυκλοφορία αυτοκινήτων (καινούργιων ή μεταχειρισμένων εξωτερικού) τον Ιούλιο του έτους 2019 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2018. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν τον Ιούλιο του 2020 ανέρχονται σε 10.293 έναντι 12.450 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2019, παρουσιάζοντας μείωση 17,3%.
Το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2020 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 98.392 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 140.688 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του 2019, παρουσιάζοντας μείωση 30,1%. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2020 ανέρχονται σε 46.748 έναντι 82.456 την αντίστοιχη περίοδο του 2019, παρουσιάζοντας μείωση 39,7%.