Υψηλότερος ο λογαριασμός του ΕΝΦΙΑ για πολυτελή ακίνητα


Ενας από τους προσδιοριστικούς παράγοντες για το ύψος του ΕΝΦΙΑ των γραφείων θα είναι η ύπαρξη ή μη τουαλέτας. Και αυτό, καθώς στο κέντρο της Αθήνας στα περισσότερα παλαιά γραφεία υπάρχουν μία ή δύο τουαλέτες στον όροφο. Τα γραφεία χωρίς τουαλέτα θα έχουν προφανώς πολύ χαμηλότερη αξία.

Μεγαλύτερο ΕΝΦΙΑ θα πληρώσουν οι ιδιοκτήτες πολυτελών ακινήτων, καθώς η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη θέσπιση κριτηρίων που σχετίζονται με την ποιότητα κατασκευής. Συγκεκριμένα, ένας από τους παράγοντες προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών θα είναι η ποιότητα κατασκευής. Οι πολυτελείς κατασκευές θα έχουν υψηλότερη αντικειμενική αξία από ακίνητα στον ίδιο δρόμο ίδιας ηλικίας, που η κατασκευή είναι απλή.

Ταυτόχρονα, για τα γραφεία, ένας από τους προσδιοριστικούς παράγοντες θα είναι η ύπαρξη ή μη τουαλέτας. Και αυτό, καθώς στο κέντρο της Αθήνας στα περισσότερα παλαιά γραφεία υπάρχει μία ή δύο τουαλέτες στον όροφο. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα γραφεία χωρίς τουαλέτα θα έχουν προφανώς πολύ χαμηλότερη αξία.

Η αγορά κρίνει θετική την εξέλιξη αυτή υποστηρίζοντας ότι πρέπει να υπάρξει διαχωρισμός των πολυτελών ακινήτων με τα υπόλοιπα. Αντίστοιχα και μάλιστα ιδιαίτερα λεπτομερή κριτήρια εφαρμόζονται και στη Γαλλία. Το σχέδιο νόμου ορίζει ότι «οι τιμές εκκίνησης αυξάνονται ή μειώνονται ποσοστιαία ανάλογα με τους παράγοντες που επηρεάζουν αυξητικά ή μειωτικά την αξία των ακινήτων, όπως ποιότητα κατασκευής, παλαιότητα, θέση στο οικοδομικό τετράγωνο ή στον όροφο, της πολυκατοικίας για τα διαμερίσματα, εμπορικότητα δρόμου, ύπαρξη παταριού ή υπογείου για τα καταστήματα, καλλιεργητική αξία, τουριστική ή παραθεριστική σημασία για τα αγροτεμάχια και άλλα».

Ωστόσο, το προβληματικό κομμάτι της αναπροσαρμογής της αξίας των ακινήτων στο πρώτο εξάμηνο του 2020 είναι η εναρμόνισή τους με τις εμπορικές τιμές. Είναι σχεδόν αδύνατον να προχωρήσει το υπουργείο Οικονομικών στην εξίσωση των τιμών, δεδομένου ότι στις περισσότερες περιοχές της περιφέρειας δεν καταγράφονται αγοραπωλησίες. Ακόμα όμως και να υπάρχουν στοιχεία, δεν μπορεί, επισημαίνουν από την αγορά, «5 συμβόλαια» να καθορίζουν την αξία ολόκληρης περιοχής.

Στο μεταξύ, το υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε να εντάξει στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων περίπου τις μισές περιοχές που σήμερα βρίσκονται εκτός συστήματος.

Μιλώντας στην επιτροπή της Βουλής για το φορολογικό νομοσχέδιο, ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας έκανε ειδική αναφορά στο σχέδιο διεύρυνσης της φορολογικής βάσης μέσω των αλλαγών που έρχονται στις αντικειμενικές αξίες. Οπως είπε, περίπου 3.000 ζώνες, που βρίσκονται εκτός συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού, θα υπαχθούν στο σύστημα. Με δεδομένο ότι οι περιοχές εκτός αντικειμενικού συστήματος υπολογίζονται σε περίπου 7.000, αυτή η πρώτη επέκταση, η οποία θα ολοκληρωθεί έως τον Μάιο, θα καλύψει περίπου το 50%. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτή η πρώτη επέκταση αφορά κατά κύριο λόγο περιοχές-φιλέτα, δηλαδή ζώνες σε νησιά και άλλους τουριστικούς προορισμούς. Σήμερα η φορολογητέα αξία τους υπολογίζεται από την εφορία με συγκριτικά στοιχεία και κατά τεκμήριο ο τελικός φόρος είναι δυσανάλογα μικρός. Οι περιοχές που θα παραμείνουν εκτός αντικειμενικού προσδιορισμού είναι κατά κύριο λόγο ορεινές ή απομακρυσμένες, με χαμηλή εμπορική αξία, κι ως εκ τούτου η κάλυψή τους από το αντικειμενικό σύστημα δεν αναμένεται να φέρει έσοδα στα κρατικά ταμεία, αλλά και δύσκολο προς το παρόν να υπολογιστεί η αξία τους.

Ταυτόχρονα, ο υπουργός Οικονομικών ανακοίνωσε ότι θα αναπροσαρμοσθούν οι αξίες στα αγροτεμάχια. Σήμερα, ο κύριος φόρος του ΕΝΦΙΑ στα αγροτεμάχια είναι 1 ευρώ ανά στρέμμα και αυξομειώνεται ανάλογα με τα χαρακτηριστικά και τη θέση του αγροτεμαχίου με βάση τους παρακάτω συντελεστές:

α) Συντελεστής θέσης, ο οποίος ορίζεται ανάλογα με τη θέση που αντιστοιχεί στην ελάχιστη αρχική βασική αξία (η «τιμή ζώνης» για τις εκτός σχεδίου εκτάσεις) της δημοτικής ενότητας στην οποία ανήκει το αγροτεμάχιο.

β) Συντελεστής χρήσης, ο οποίος ορίζεται ανάλογα με τη χρήση του γηπέδου.

γ) Συντελεστής άρδευσης, ο οποίος ορίζεται σε 1,1.

δ) Συντελεστής απαλλοτρίωσης, ο οποίος ορίζεται σε 0,75.

ε) Συντελεστής κατοικίας, ο οποίος ορίζεται ίσος με 5, αν υπάρχει κατοικία εντός του γηπέδου. Δεν εφαρμόζεται συντελεστής κατοικίας εφόσον η επιφάνεια της κατοικίας ξεπερνάει τα 150 τετραγωνικά και ο φορολογούμενος δεν έχει άλλη κατοικία.

Ενας από τους λόγους αναπροσαρμογής της αξίας των αγροτεμαχίων είναι ότι σήμερα καταβάλλουν ιδιαίτερα μικρό ΕΝΦΙΑ, ενώ ταυτόχρονα εξαιρούνται από τον συμπληρωματικό φόρο. 

kathimerini.gr