Ο κλιματισμός, είτε αυτόματος είτε κλασικός, χειροκίνητος, είναι πλέον αναπόσπαστο στοιχείο του εξοπλισμού κάθε αυτοκινήτου, όσο μικρό και αν είναι αυτό και όσο οικονομικά προσιτό.
Η λειτουργία του κλιματισμού σαφώς και κάνει τις μετακινήσεις μας πιο άνετες και ευχάριστες, ειδικά το καλοκαίρι, αλλά θα πρέπει να έχουμε υπόψη αφενός πως καταναλώνει κάποια ισχύ -αυτό γίνεται αισθητό κυρίως στα ξεκινήματα από στάση και όταν ο κινητήρας λειτουργεί με λίγες στροφές- και αφετέρου πως επηρεάζει και την κατανάλωση καυσίμου. Για αυτό θα πρέπει να λειτουργεί σωστά προκειμένου να είναι όσο το δυνατόν πιο αποδοτικός.
Τι σημαίνει όμως το σωστά; Σημαίνει πως το σύστημα κλιματισμού θα πρέπει να έχει ελεγχθεί για τυχόν διαρροές και το κύκλωμά του να έχει τη σωστή ποσότητα του ψυκτικού μέσου. Του «φρέον» στην καθομιλουμένη.
Από κει και πέρα υπάρχουν κάποιες απλές κινήσεις που αν τις υιοθετήσουμε δεν θα ιδρώσουμε. Κυριολεκτικά αλλά και μεταφορικά -στην τσέπη μας.
Το καλοκαίρι λοιπόν το εσωτερικό ενός αυτοκινήτου, ειδικά αν δεν είναι σταθμευμένο σε κάποια σκιά αλλά στον ήλιο, φτάνει πολύ εύκολα ακόμα και τους 50 ή 60 βαθμούς Κελσίου.
Οι περισσότεροι από εμάς όταν μπαίνουμε σε έναν τέτοιο… φούρνο συνήθως ανοίγουμε απευθείας τον κλιματισμό και μάλιστα στο φουλ. Κίνηση που στην πορεία θα αποδειχθεί λανθασμένη, καθώς όλοι οι επιβάτες θα ιδρώνουν και μάλιστα για πολλά λεπτά της ώρας. Το σωστό στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι πριν ξεκινήσετε να ανοίξετε διάπλατα τις πόρτες και τα παράθυρα, ακόμα και την ηλιοροφή αν έχει το αυτοκίνητό σας, για περίπου ένα λεπτό.
Με τον τρόπο αυτό διαφεύγει ο κυριολεκτικά καυτός αέρας, η αποστολή του κλιματισμού γίνεται πιο εύκολη και η δροσιά έρχεται πιο γρήγορα.
Επίσης πολλοί έχουμε επιλέξει την ανακύκλωση του αέρα για πιο άμεσα αποτελέσματα. Το σωστό εδώ είναι, εφόσον ο κλιματισμός του αυτοκινήτου μας παρέχει αυτή τη δυνατότητα, να προτιμήσουμε την αυτόματη λειτουργία προκειμένου σε κάθε στιγμή το σύστημα να λειτουργεί όσο πιο αποδοτικά αυτό είναι δυνατόν.
Αυτή είναι η ενδεδειγμένη επιλογή και τα πρωινά με σχετικά χαμηλή θερμοκρασία και υψηλή υγρασία.
Σημαντικό είναι να γνωρίζουμε πως το να νοιώθει κανείς άνετα στο αυτοκίνητό του εξαρτάται περισσότερο από τη ροή του δροσερού αέρα και λιγότερο από τη θερμοκρασία που έχει επιλεγεί. Οι αεραγωγοί λοιπόν, γιατί περί αυτού πρόκειται, πρέπει να είναι έτσι ρυθμισμένοι ώστε να στέλνουν τον κρύο αέρα προς τα πάνω και όχι απευθείας στα σώματα όσων κάθονται μπροστά.
Με τον τρόπο αυτό η καμπίνα θα αποκτήσει πιο γρήγορα μια ενιαία, πιο χαμηλή θερμοκρασία και όλοι οι επιβάτες θα νοιώθουν άνετα.
Μια ακόμα συνήθεια που έχουν οι περισσότεροι από εμάς είναι να ρυθμίζεται η θερμοκρασία που θέλουμε σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Π.χ. στους 21 βαθμούς ή και χαμηλότερα όταν η εξωτερική θερμοκρασία φλερτάρει με τους 40. Με αυτήν την επιλογή το μόνο που θα πετύχουμε είναι να εξαναγκάσουμε το σύστημα κλιματισμού να λειτουργεί διαρκώς με πλήρη ισχύ και να αυξήσουμε σημαντικά την κατανάλωση. Οπότε μια ρύθμιση στους 24 ή στους 25 βαθμούς είναι λιγότερο επιβαρυντική για την τσέπη μας και εξίσου αποδοτική σε ότι αφορά τη δροσιά.
Πηγή