Το «καλάθι του νοικοκυριού» έκανε σήμερα πρεμιέρα καθώς συνολικά 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ (η μια αποκλειστικά online) που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία, δημοσιοποίησαν τις λίστες με τα προϊόντα που οι ίδιες επέλεξαν για να «γεμίσουν» το «καλάθι» τους,
Αναλυτικά τα «καλάθια» κάθε αλυσίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος, Βazaar, Γαλαξίας, Efresh.gr, Discount Market, Κρητικός, Lidl, Μασούτης, Market In, My Market, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ, Χαλκιαδάκης) βρίσκονται αναρτημένα στην πλατφόρμα e-καταναλωτής μαζί με τις τιμές των προϊόντων καθώς και στα ηλεκτρονικά καταστήματα των επιχειρήσεων. Παράλληλα και μέσα στα σούπερ μάρκετ τα συγκεκριμένα προϊόντα έχουν ειδική σήμανση.
Το υπουργείο Ανάπτυξης επέλεξε τις 51 κατηγορίες με κριτήριο τα προϊόντα εκείνα που θεωρούνται ως απολύτως απαραίτητα για τη διαβίωση ακόμη και των πιο ευάλωτων νοικοκυριών και οι επιχειρήσεις επέλεξαν εάν θα γεμίσουν το «καλάθι» τους με προϊόντα επώνυμα ή ιδιωτικής ετικέτας και ποια συγκεκριμένα θα είναι αυτά.
Στόχος είναι οι τιμές των προϊόντων που απαρτίζουν το «καλάθι» να είναι αντίστοιχες ή χαμηλότερες από εκείνες που ήταν την 3η Οκτωβρίου, την ημέρα δηλαδή της συνάντησης των εκπροσώπων τους με την ηγεσία υπουργείου Ανάπτυξης, όταν και συμφωνήθηκε η δημιουργία του «καλαθιού». Επίσης τα συγκεκριμένα προϊόντα να είναι πιο προσιτά για τους καταναλωτές σε σχέση με τα υπόλοιπα της κατηγορίας.
Η… ακτινογραφία των «καλαθιών»
Εξετάζοντας κανείς «τις τελικές λίστες των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης με στόχο τη συγκράτηση των ανατιμήσεων στα βασικά προϊόντα για τη διαβίωση κάθε νοικοκυριού, παρατηρεί ότι στην πλειονότητα των περιπτώσεων έχουν επιλεγεί από τις αλυσίδες προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Εκείνα δηλαδή που παράγονται για λογαριασμό τους, φέρουν συνήθως το σήμα τους και παραδοσιακά είναι φθηνότερα έναντι των επωνύμων. Μπαίνοντας στο καλάθι του νοικοκυριού, ο στόχος είναι ακόμη και σε αυτά να συγκρατηθούν οι περαιτέρω ανατιμήσεις.
Δεν λείπουν από τις λίστες ωστόσο και μερικά επώνυμα σήματα, ιδιαίτερα δημοφιλών στους καταναλωτές, εταιρειών σε ορισμένες κατηγορίες.
Παράλληλα πολλές αλυσίδες αποφάσισαν να συμπεριλάβουν στο «καλάθι» τους περισσότερα από ένα, προϊόντα με αποτέλεσμα στη λίστα τα προϊόντα να ξεπερνούν σε αρκετές περιπτώσεις τα 51 που ήταν το μίνιμουμ που είχε οριστεί βάσει κατηγοριών από το αρμόδιο υπουργείο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι λίστες θα ανανεώνονται κάθε εβδομάδα σε πρώτη φάση αφού κάθε αλυσίδα που μετέχει στην πρωτοβουλία, έως τις 9 το πρωί της Τετάρτης θα πρέπει να αποστέλλει τον κατάλογο των προϊόντων της στην πλατφόρμα e-καταναλωτής ενώ το συγκεκριμένο μέτρο θα ισχύσει τουλάχιστον έως τις 31 Μαρτίου 2023.
Πηγή