Ο κ. Βασιλικός, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, επισημαίνει ότι οι ενδείξεις για τη νέα χρονιά είναι θετικές αλλά, όπως εξηγεί, «ζούμε σε μια συγκυρία με τόσες πολλές αβεβαιότητες και τόσους αστάθμητους παράγοντες που ανά πάσα στιγμή μπορούν να οδηγήσουν σε ανατροπές, λιγότερο ή περισσότερο δραματικές».
«Από τα μεγέθη που είναι μετρήσιμα αυτή τη στιγμή, όπως οι αεροπορικές θέσεις που έχουν κλειστεί, μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι χωρίς όμως να προεξοφλούμε τίποτα αν δεν το δούμε να επιβεβαιώνεται στην πράξη», σημειώνει ο κ. Βασιλικός.
Ο κ. Βασιλικός χαρακτηρίζει το 2022 μια καλή χρονιά, καλύτερη από ό,τι ανέμενε ο κόσμος της φιλοξενίας, καθώς το πρώτο τετράμηνο του 2022 είχε χαθεί λόγω των δυσκολιών που εξακολουθούσε να προκαλεί η πανδημία.
Ωστόσο η γεύση που αφήνει το 2022 ο κ. Βασιλικός τη χαρακτηρίζει «γλυκόξινη» απόρροια της κατακόρυφης αύξησης του κόστους λειτουργίας των ξενοδοχείων, λόγω της αύξησης στο κόστος ενέργειας. Και για το 2023 η μεγάλη πρόκληση για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις παραμένει η αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστος, με τον κ. Βασιλικό να εξηγεί ότι η ενέργεια επηρεάζει όλο το φάσμα της ξενοδοχειακής δραστηριότητας και δυστυχώς το τοπίο εξακολουθεί να παραμένει απρόβλεπτο. Από τη θέση του προέδρου της HOTREC, ο κ. Βασιλικός τονίζει ότι υπάρχουν οριζόντια ζητήματα όπως η βιωσιμότητα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, οι αθέμιτες πρακτικές που στρεβλώνουν την αγορά και αναμένονται δράσεις στα παραπάνω μέτωπα.
Ερωτώμενος για το αν οι ελληνικές εκλογές μπορεί να επηρεάσουν τις τουριστικές ροές προς την Ελλάδα, ο κ. Βασιλικός είναι ξεκάθαρος: «Η δημοκρατία και οι εκλογές δεν είναι απειλή για κανέναν και για τίποτα. Συνεπώς δεν υπάρχει κανένας φόβος ως προς αυτό και θέλω να είμαι απόλυτος. Άλλωστε και το 2019 είχαμε εκλογές σε μια πολύ καλή τουριστικά χρονιά».
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του πρόεδρου του ΞΕΕ Αλέξανδρου Βασιλικού
Πώς χαρακτηρίζετε τη χρονιά του 2022; Τι γεύση αφήνει στον ξενοδοχειακό κλάδο;
Η χρονιά ήταν καλή και σίγουρα καλύτερη απ’ ότι αναμέναμε στην αρχή της, όταν ουσιαστικά χάθηκε το πρώτο τετράμηνο του 22 εξαιτίας των δυσκολιών που εξακολουθούσε να προκαλεί η πανδημία. Όμως η συνέχεια μας επέτρεψε να πάρουμε μια μεγάλη ανάσα μετά από μια διετία πολύ μεγάλων απωλειών. Η ζήτηση υπήρξε μεγάλη καθώς ο κόσμος είχε έντονη την επιθυμία να ταξιδέψει, να κάνει διακοπές, να επανασυνδεθεί και να αποφορτιστεί από το πανδημικό άγχος.
Και το πιο σημαντικό, είχε και την οικονομική δυνατότητα να υποστηρίξει αυτή την επιθυμία του, καθώς είχε διαθέσιμες αποταμιεύσεις από την περίοδο που προηγήθηκε. Τώρα σε ότι αφορά τη γεύση, θα μπορούσε να είναι μόνον γλυκιά, αν δεν είχαν αναδυθεί νέες σοβαρές προκλήσεις όπως η κατακόρυφη αύξηση του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων, εξαιτίας του ενεργειακού κόστους, της αύξησης των επιτοκίων και του κύματος των ανατιμήσεων σε όλο το φάσμα των προμηθειών μας. Οπότε η γεύση έγινε γλυκόξινη.
Ποιες είναι οι προκλήσεις για το 2023; Σε τι πεδία δράσης θα κριθεί και η νέα χρονιά;
Κοιτάξτε, ό,τι περνάει από το χέρι μας, το έχουμε κάνει. Από κει κι έπειτα αυτό που θα παίξει τον πρώτο ρόλο πλέον στη διαμόρφωση της χρονιάς είναι το πως θα βγει ο χειμώνας στις ευρωπαϊκές οικονομίες που αποτελούν και τις βασικές μας αγορές. Οι ενδείξεις είναι θετικές αλλά ζούμε σε μια συγκυρία με τόσες πολλές αβεβαιότητες και τόσους αστάθμητους παράγοντες που ανά πάσα στιγμή μπορούν να οδηγήσουν σε ανατροπές, λιγότερο ή περισσότερο δραματικές.
Όταν έχεις ένα πόλεμο μέσα στην ίδια την Ευρώπη, κάτι που φαινόταν αδιανόητο μέχρι να συμβεί, κάθε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη. Γι’ αυτό άλλωστε κι εμείς στο ΞΕΕ όλα τα τελευταία χρόνια αποφεύγουμε τις υποθέσεις και τις εικασίες, προτιμώντας να μένουμε στα δεδομένα. Από τα μεγέθη που είναι μετρήσιμα αυτή τη στιγμή, όπως οι αεροπορικές θέσεις που έχουν κλειστεί, μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι χωρίς όμως να προεξοφλούμε τίποτα αν δεν το δούμε να επιβεβαιώνεται στην πράξη.
Φοβάστε μήπως οι εκλογές δημιουργήσουν τριγμούς στην νέα τουριστική χρονιά; Υπάρχουν φόβοι που μπορεί να βάλουν τροχοπέδη στην υφιστάμενη τουριστική ανάπτυξη;
Η δημοκρατία και οι εκλογές δεν είναι απειλή για κανέναν και για τίποτα. Συνεπώς δεν υπάρχει κανένας φόβος ως προς αυτό και θέλω να είμαι απόλυτος. Άλλωστε και το 2019 είχαμε εκλογές σε μια πολύ καλή τουριστικά χρονιά. Αυτό που θα μπορούσε να επηρεάσει κατά κάποιο τρόπο την εξέλιξη των πραγμάτων στον τουρισμό θα ήταν να βρεθούμε σε μια περίοδο ακυβερνησίας, με «τα μολύβια κατεβασμένα» στη δημόσια διοίκηση και χωρίς νομοθετικό έργο για την προώθηση ζητημάτων και την επίτευξη λύσεων.
Πώς θα κινηθούν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις το 2023; Το ενεργειακό κόστος πόσο τις έχει επηρεάσει και πως εξακολουθεί να τις επηρεάζει;
Σίγουρα ήταν και εξακολουθεί να είναι ένας σοβαρός παράγοντας επιβάρυνσης των εξόδων ενός ξενοδοχείου, άμεσα και έμμεσα. Γι’ αυτό άλλωστε και το ΞΕΕ πήρε την πρωτοβουλία κατάθεσης ομαδικών αγωγών για κάποιες περιόδους του 2022. Η ενέργεια επηρεάζει όλο το φάσμα της ξενοδοχειακής δραστηριότητας και δυστυχώς το τοπίο εξακολουθεί να παραμένει απρόβλεπτο. Αυτό όπως καταλαβαίνετε είναι μια διαρκής πηγή προβληματισμού και ανησυχίας, τουλάχιστον μέχρι να διαφανούν ενδείξεις σταθεροποίησης στην παγκόσμια ενεργειακή αγορά.
Τι σημαίνει για τον ξενοδοχειακό κλάδο της χώρας μας, η ανάληψη της προεδρίας της Hotrec από Έλληνα; Τι δράσεις να αναμένουμε από τον πρόεδρο του ΞΕΕ το επόμενο διάστημα, πάντα στο πλαίσιο της Hotrec.
Σίγουρα είναι μια μεγάλη και εξόχως τιμητική αναγνώριση του ειδικού βάρους και της σημασίας της χώρας μας για την ευρωπαϊκή φιλοξενία στο σύνολό της. Ας μην ξεχνάμε πως η φιλοξενία αποτελεί ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα για την ευρωπαϊκή οικονομία, με 12 εκατομμύρια εργαζόμενους σε πάνω από 2.000.000 επιχειρήσεις, το 90% των οποίων είναι μικρού και μεσαίου μεγέθους ξενοδοχεία, εστιατόρια και καφέ. Όπως συμβαίνει άλλωστε και στη χώρα μας, η φιλοξενία είναι η ραχοκοκαλιά της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας στην Ευρώπη.
Σε ότι αφορά τις δράσεις μας, υπάρχουν οριζόντια ζητήματα όπως η βιωσιμότητα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, οι αθέμιτες πρακτικές που στρεβλώνουν την αγορά, κοκ, για τα οποία θα εκπροσωπήσουμε τεκμηριωμένα τις θέσεις μας σε όλα τα ευρωπαϊκά κέντρα λήψης αποφάσεων, προκειμένου να ενισχύουμε διαρκώς την ικανότητα προσαρμογής των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων φιλοξενίας στις τάσεις και τα δεδομένα ενός κόσμου που αλλάζει.
Υπάρχουν όμως και εθνικές ιδιαιτερότητες ανά προορισμό τις οποίες θα λάβουμε υπόψη σε έναν μεγάλο κύκλο συναντήσεων και διαλόγου σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες προκειμένου να υποστηρίξουμε ενεργά τα συμφέροντα των μελών μας, ενθαρρύνοντας ταυτόχρονα την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και βέλτιστων πρακτικών.
Πηγή