Σε πολλές εταιρείες υπάρχουν αυστηροί κανονισμοί για την φυσική παρουσία των υπαλλήλων στον χώρο εργασίας, με διευθυντές που εκνευρίζονται όταν οι υπάλληλοί τους δεν εμφανίζονται στο γραφείο.
Ο Frank Weishaupt, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας κατασκευής εξοπλισμού βιντεοδιασκέψεων Owl Labs στη Βοστώνη, δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία διευθυντών. Αντιθέτως, ενθαρρύνει ενεργά τους υπαλλήλους του να δημιουργήσουν το πρόγραμμα που να τους ταιριάζει, σε τοποθεσίες που έχουν νόημα, ακόμα κι αν αυτό το νόημα συνιστά “coffee badging”.
Τι είναι το “coffee badging” για τους εργαζομένους
Το “coffee badging” αναφέρεται στην πρακτική να εμφανίζεται κάποιος στο γραφείο του απλά για να δώσει παρουσία, ενδεχομένως πίνοντας έναν καφέ με τους συναδέλφους του και στη συνέχεια να φεύγει για να κάνει την πραγματική του δουλειά από το σπίτι.
Με λίγα λόγια, ο Weishaupt δεν απογοητεύεται από τέτοιες ενέργειες, αντιλαμβανόμενος ότι ίσως αντανακλούν την ανάγκη των εργαζομένων για μεγαλύτερη ευελιξία και καλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.
Σε εργασιακούς χώρους με αυστηρούς κανόνες για παρουσία στο γραφείο, το “coffee badging” θεωρείται ένας τρόπος να κερδίσει κάποιος “πόντους” για την παρουσία του, ενώ παράλληλα απολαμβάνει τα οφέλη της εξ αποστάσεως εργασίας.
Ο Weishaupt, έχοντας πάνω από 20 χρόνια εμπειρίας σε μικρές startups και μεγάλες εταιρείες όπως η Yahoo, υποστηρίζει πως αυτή η στρατηγική θα έπρεπε να γίνει αποδεκτή από διευθυντές παντού. Θεωρεί λογικό κάποιος να επωφεληθεί από την κοινωνική αλληλεπίδραση του γραφείου πριν χρειαστεί «απομόνωση» για να αποδώσει καλύτερα.
Με άλλα λόγια, εάν κάποιος εργαζόμενος νιώθει πιο παραγωγικός με αυτόν τον τρόπο, ο Weishaupt προτείνει να του δοθεί η ευκαιρία να τον ακολουθήσει. Δεν χρειάζεται να είναι εγκλωβισμένος σε αυστηρό ωράριο γραφείου, αρκεί να ολοκληρώνει τα καθήκοντά του.
Η διαφορετική άποψη του Διευθύνοντα Συμβούλου για τους κανόνες εργασίας
Ο Weishaupt δηλώνει: «Προσλαμβάνουμε άτομα για να κάνουν μια δουλειά, όχι για να τα παρακολουθούμε πώς την κάνουν. Χαίρομαι φυσικά για τη συμμετοχή στο γραφείο όταν συμβαίνει, αλλά θέλω να είναι αυθόρμητη».
Το “coffee badging” μπορεί να φαίνεται σαν αναποτελεσματική χρήση χρόνου, αλλά τέτοια ευέλικτα ωράρια μπορούν να ενισχύσουν την αποδοτικότητα και το ηθικό. Σε μια έρευνα της Gartner το 2021 με περισσότερους από 10.000 εργαζομένους που δουλεύουν εξ αποστάσεως, παγκοσμίως, το 43% των ερωτηθέντων απάντησε ότι τα ευέλικτα ωράρια εργασίας τους βοήθησαν να γίνουν πιο παραγωγικοί.
«Το γραφείο έχει έναν ρόλο, αλλά η επιβολή να έρχεσαι στο γραφείο συγκεκριμένη μέρα, σε συγκεκριμένη ώρα και να μην φεύγεις πριν από συγκεκριμένη ώρα, είναι ξεπερασμένη αντίληψη. Η παρακολούθηση της δραστηριότητας των εργαζομένων είναι επικίνδυνο μονοπάτι που μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια εμπιστοσύνης» συμπληρώνει ο Weishaupt.
Ενώ πολλοί υπάλληλοι διεκδικούν το δικαίωμα για απομακρυσμένη εργασία, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας λογισμικού Checkr που περιλάμβανε 3.000 Αμερικανούς εργαζόμενους και μάνατζερ, οι περισσότεροι μάνατζερ επίσης επιθυμούν την εξ αποστάσεως εργασία, ίσως και σε μεγαλύτερο βαθμό από τους υπαλλήλους τους. Ωστόσο, είναι δύσκολο να υλοποιήσουν αυτή την επιθυμία όταν μεγάλοι κολοσσοί, όπως η Amazon ή η Disney, επιβάλλουν φυσική παρουσία στο γραφείο, ισχυριζόμενοι ότι έτσι οι υπάλληλοι είναι πιο παραγωγικοί και συνδεδεμένοι μεταξύ τους.
Η συμβουλή στους διευθυντές
Ο Weishaupt έχει μια συμβουλή για οποιονδήποτε διευθυντή νιώθει ότι στριμώχνεται με αυτό: Να εμπιστευτεί το ένστικτό του και να κάνει ό,τι είναι σωστό για τον δικό του χώρο εργασίας.
«Το γραφείο παίζει ρόλο, αλλά περισσότερο σε σχέση με συγκεκριμένα καθήκοντα» λέει. «Αν έχω συναντήσεις την Τετάρτη το πρωί που απαιτούν φυσική παρουσία στο γραφείο, θα είμαι εκεί. Αν επιλέξω να παραμείνω στο γραφείο το υπόλοιπο της ημέρας για να τελειώσω τη δουλειά μου, θα το κάνω. Αλλά αν θέλω να το κάνω από άλλο μέρος, θα πρέπει να έχω αυτή την ευελιξία».
enikonomia.gr