Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, μέσω της οποίας θα ενημερώνονται οι δανειολήπτες για τα «υπόλοιπα» -και όχι μόνον- των λογαριασμών τους στους servicers.
Μέχρι πρότινος αρκετές Εταιρείες Διαχείρισης από Δάνεια και Πιστώσεις δεν ενημέρωναν καν τον οφειλέτη για το τι ποσό χρωστάει, τι επιτόκιο του έχει επιβληθεί και σε πόσες δόσεις πρέπει να αποπληρώσει την οφειλή! Το μόνο που έκαναν ήταν να ζητούν χρήματα χωρίς να ενημερώνουν από που προήλθε το χρέος!
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Αυτή η πρακτική εκ των πραγμάτων θα αλλάξει. Βάσει νόμου πλέον ο κάθε δανειολήπτης θα πρέπει να ενημερώνεται με ακρίβεια για το σύνολο του χρέους του, τις οφειλόμενες δόσεις, το επιτόκιο το οποίο του επιβάλλεται και άλλες συναφείς πληροφορίες, που μέχρι πρότινος οι servicersδεν παρείχαν.
Πότε ενεργοποιείται το web-bankingτων servicers
Όλες αυτές οι πληροφορίες θα είναι διαθέσιμες πια για κάθε οφειλέτη μέσα από μια ειδική ψηφιακή πλατφόρμα ενημέρωσης για την παροχή προσωποποιημένης πληροφόρησης η οποία θα προσομοιάζει στο webbanking των τραπεζών και θα πρέπει να τεθεί σε λειτουργία έως και την 31η Μαρτίου 2024.
Για αυτό το λόγο πριν από λίγες ημέρες η Γενική Γραμματέας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Θεώνη Αλαμπάση, με σχετική επιστολή «υπενθύμισε» στους διαχειριστές πιστώσεων την υποχρέωσή τους να θέσουν σε λειτουργία μέχρι το τέλος του μήνα την εν λόγω ειδική ψηφιακή πλατφόρμα ενημέρωσης των δανειοληπτών. Εάν οι Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (servicers) δεν συμμορφωθούν στα όσα ζητά η ηγεσία του Υπουργείου απειλούνται με χρηματικό πρόστιμο ως 500.000 ευρώ, αλλά και ανάκληση αδείας.
Ποιες πληροφορίες θα αντλούν όσοι τα δάνειά τους είναι στα χέρια των servicers
Βάσει του νέου πλαισίου, λοιπόν, οι servicers υποχρεούνται να τηρούν και να παρέχουν προσωποποιημένη ενημέρωση προς τους οφειλέτες για το σύνολο του χρέους τους, τις οφειλόμενες δόσεις, το επιτόκιο και άλλες συναφείς πληροφορίες, που μέχρι πρότινος δεν παρείχαν.
Με σκοπό τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των δανειοληπτών, που προκύπτουν από τη συγκεκριμένη υποχρέωση, η Γενική Γραμματέας ζήτησε την αποστολή ενημέρωσης για την πρόοδο των εργασιών από το σύνολο των εταιρειών αυτών για τη λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας στην καθορισμένη καταληκτική ημερομηνία.
Πάντως, στην εγχώρια αγορά έχει αποδειχτεί πως πολύ σπάνια συνετίζονται οι «κακοί» επαγγελματίες και συνήθως προτιμούν να συνεχίσουν να παρανομούν και να καταβάλλουν πρόστιμα -εάν… πιαστούν- παρά να χάσουν τα όποια κέρδη βγάζουν με αυτές τις μεθόδους.
Ποια στοιχεία θα παρέχει η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα
Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών επιχειρεί να βάλει σε τάξη την αγορά διαχείρισης-απαίτησης των «κόκκινων δανείων», ξεκινώντας από τους κανόνες στις σχέσεις που θα διέπουν πλέον τους δανειολήπτες και τις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων.
Αυτές θα είναι υποχρεωμένες πια να παρέχουν προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις και το επιτόκιο της ρύθμισης. Η ενημέρωση θα γίνεται μέσω ψηφιακής πλατφόρμας στην οποία οι ενδιαφερόμενοι θα εισέρχονται με χρήση κωδικού, κατ’ αναλογία με το webbanking των τραπεζών και η οποία θα πρέπει να έχει τεθεί σε λειτουργία το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2024.
Όπως προβλέπεται μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος, τα στοιχεία του οποίου θα επικαιροποιούνται κάθε μήνα, οι οφειλέτες θα έχουν άμεση πρόσβαση:
- Σε πληροφορίες σχετικά με τα ποσά που οφείλει ο δανειολήπτης με αναλυτική καταγραφή των ποσών που οφείλονται ως κεφάλαιο, τόκοι, προμήθειες, τυχόν άλλες χρεώσεις και το ισχύον επιτόκιο.
- Στην περιοδικότητα των δόσεων, το ύψος τους, την ημερομηνία πληρωμής κάθε δόσης, το τρέχον υπόλοιπο καθώς και τον λογαριασμό εξυπηρέτησης της οφειλής.
Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις σχετικές υποχρεώσεις, οι ποινές για τους παραβάτες περιλαμβάνουν πρόστιμα έως 500.000 ευρώ, υποχρέωση διόρθωσης της παράβασης ή ακόμη και ανάκληση της άδειας λειτουργίας τους.
enikonomia.gr