Το 72,5% των ερωτηθέντων που συμμετείχαν στην έρευνα κοινού «Στάσεις και αντιλήψεις των πολιτών σε θέματα που αφορούν την τουριστική ανάπτυξη στην Ελλάδα», την οποία διεξήγαγε η εταιρεία about people για λογαριασμό του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) θεωρούν ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζει ζήτημα υπερτουρισμού. Στον αντίποδα, μόλις το 24,9% πιστεύει ότι δεν τίθεται ζήτημα υπερτουρισμού στη χώρα μας, με το 66,9% να αναφέρει ότι δεν παρατηρεί φαινόμενα υπερτουρισμού στην περιοχή που κατοικεί.

Η έρευνα, τα ευρήματα της οποίας παρουσίασε ο Πέτρος Ιωαννίδης, διευθυντής της aboutpeople, στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου του ΣΕΤΕ, αναδεικνύει τις αντιλήψεις των Ελλήνων για τον τουρισμό.

Με βάση τα ευρήματα, ο τουρισμός είναι ο κλάδος που μπορεί να συνεισφέρει περισσότερο στην οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με το 36,6% των ερωτηθέντων. Ακολούθησε με ποσοστό 34,4% ο αγροδιατροφικός τομέας και την τρίτη θέση κατέλαβε η βιομηχανική παραγωγή με 24,5%.

Η επίδραση

Όπως εκτιμά το 40,5% των ερωτηθέντων η σημαντικότερη αρνητική επίπτωση του τουρισμού στην Ελλάδα είναι η αύξηση των ενοικίων. Στις αρνητικές επιπτώσεις συμπεριλαμβάνονται επίσης η αύξηση των τιμών για το 37,3%, και η οικονομική εξάρτηση από έναν τομέα για το 22,2% των ερωτηθέντων.

Αντίθετα, η σημαντικότερη θετική επίπτωση του τουρισμού στην Ελλάδα είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας για το 42,4%, η ενίσχυση της εθνικής οικονομίας για το 38,6% και η δυνατότητα εποχιακής απασχόλησης για όσους ενδιαφέρονται το 21,8%.

Εργασία

Σε ό,τι αφορά το εργασιακό περιβάλλον στον τουρισμό, σύμφωνα με το 62,9% των ερωτηθέντων, το κύριο πρόβλημα για τους εργαζομένους στον τουριστικό τομέα είναι οι υπερβολικές ώρες εργασίας, για το 48,2% είναι οι κακές συνθήκες εργασίας και για το 41,7% οι χαμηλές αμοιβές.

Για τη βελτίωση των εργασιακών συνθηκών στον τουριστικό τομέα, το 46,6% προτείνει βελτίωση των ωρών εργασίας, το 44% αύξηση μισθών και το 27,4% καλύτερη ασφάλιση και παροχές.

Σε σχέση με τις αμοιβές των εργαζομένων στον τουρισμό, το 35,4% πιστεύει ότι είναι υψηλότερες σε σχέση με τον μέσο όρο των μισθών στην Ελλάδα, το 31,6% ότι είναι παρόμοιες και το 25,4% ότι είναι χαμηλότερες σε σχέση με άλλους κλάδους.

Το νέο μοντέλο

Βάσει της έρευνας, η βιωσιμότητα και η περιβαλλοντική ευαισθησία (44,1%), η ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού (43,3%) και ο περιορισμός του μαζικού τουρισμούς (33,4%), η προώθηση πολιτιστικού και αρχαιολογικού τουρισμού (30,9%) και η αύξηση τους πολυτελούς και του θεματικού τουρισμού (12,8%) αποτελούν τους βασικούς παράγοντες που θα πρέπει να ενσωματωθούν στο μελλοντικό τουριστικό μοντέλο της χώρας.

Συνοπτικά, με βάση τα ευρήματα της έρευνας:

  • Το 52,4% εκτιμά ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια και το 27% ότι θα μείνει σταθερός.
  • Το 67,3% έχει θετική άποψη για την επίδραση του τουρισμού στην Ελλάδα.
  • Το 47,2% πιστεύει ότι ο τουρισμός επιδρά και θετικά και αρνητικά στο περιβάλλον και το 39% πιστεύει ότι επιδρά αρνητικά.
  • Ο περιορισμός του αριθμού των τουριστών στις ευαίσθητες περιοχές (33,9%), η προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού (30,3%) και οι επενδύσεις σε πράσινες τουριστικές υποδομές (29,1%) θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του τουρισμού.
  • Το 91,5% θεωρεί ότι είναι σημαντικό να ενσωματωθεί η βιωσιμότητα και η προστασία του περιβάλλοντος στο τουριστικό μοντέλο της Ελλάδας.
  • Το 72,4% θεωρεί ότι το κύριο χαρακτηριστικό του τουριστικού μοντέλου της Ελλάδας είναι ο μαζικός τουρισμός σε δημοφιλείς προορισμούς.
  • Το 54,1% πιστεύει ότι ο τουρισμός μπορεί να συμβάλει στη διατήρηση και στην ενίσχυση των αξιών της τοπικής κοινωνίας, με το 23,9% να θεωρεί ότι δε μπορεί να συμβάλει.
  • Σε ό,τι αφορά τις αξίες που προάγει ο τουρισμός στην Ελλάδα, το 53,6% δήλωσε ότι είναι η φιλοξενία, το 46,3% η ανάδειξη της τοπικής κουλτούρας και το 25,9% η διαπολιτισμική κατανόηση.

 


enikonomia.gr