Σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση, ο πίνακας δεν ήταν μεταξύ των έργων τέχνης που κλάπηκαν από την Ιταλία από τον Γάλλο στρατηγό. Η Μόνα Λίζα έφτασε στη Γαλλία με απόλυτα νόμιμο τρόπο, παραδόθηκε και πουλήθηκε από τον ίδιο τον Λεονάρντο στον Γάλλο μονάρχη, Φραγκίσκο Α’, το 1518.
Η εξαφάνιση του πίνακα του Αντουάν Βατό (1939)
Στις 11 Ιουνίου 1939, ο πίνακας «Ο Αδιάφορος» του Αντουάν Βατό, αξίας επτά εκατομμυρίων φράγκων, εξαφανίστηκε μέσα στη μέρα από την αίθουσα Schlichting του Λούβρου χωρίς κανείς να αντιληφθεί το παραμικρό. Μόνο μία ξεναγός αντιλήφθηκε την απουσία του έργου.
Δύο μήνες αργότερα, ένας 24χρονος Ρώσος ζωγράφος, ο Σερζ Μπογκουσλάβσκι, τον επέστρεψε οικειοθελώς, δηλώνοντας ότι το είχε κλέψει για να… το αποκαταστήσει!
Καταδικάστηκε σε τέσσερα χρόνια φυλάκιση και πρόστιμο, με πενταετή απαγόρευση εισόδου στη Γαλλία.
Το σπαθί του Καρόλου Ι’ (1976)
Το στρατιωτικό σπαθί του Καρόλου Ι’ της Γαλλίας από τον Οίκο των Βουρβόνων, είχε κλαπεί κατά τη διάρκεια ένοπλης ληστείας στο μουσείο του Λούβρου τη νύχτα της 16ης Δεκεμβρίου 1976 και συγκεκριμένα από την περίφημη Γκαλερί Απόλλων, το ίδιο σημείο όπου εκτυλίχθηκε και η πρόσφατη κλοπή των κοσμημάτων. Οι δράστες ξυλοκόπησαν δύο φύλακες και εξαφανίστηκαν. Το σπαθί δεν βρέθηκε ποτέ.
Το σπαθί είχε φτιαχτεί για τον Λουδοβίκο ΙΗ’ της Γαλλίας και είχε χρησιμοποιηθεί στην στέψη του Καρόλου Ι’ το 1824. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του μουσείου, στη συνέχεια μετατράπηκε σε λεπίδα και θήκη για να χρησιμοποιηθεί από τον Ναπολέοντα Γ’ (Βοναπάρτη) για τον γάμο του στην Παναγία των Παρισίων το 1853. Το σπαθί δόθηκε στο Λούβρο μετά την πώληση των διαμαντιών του στέμματος το 1887.
Οι πανοπλίες των Ρότσιλντ (1983)
Ένα κράνος και μία πανοπλία της αναγεννησιακής εποχής που κατασκευάστηκαν στο Μιλάνο, δωρεά της οικογένειας Ρότσιλντ στο Λούβρο, εξαφανίστηκαν μυστηριωδώς τη νύχτα της 31ης Μαΐου 1983. Χρειάστηκαν σχεδόν 40 χρόνια για να επιστραφούν: το 2021, ένας ειδικός στα στρατιωτικά αντικείμενα ειδοποίησε τις αρχές όταν αναγνώρισε τα κομμάτια σε μια ιδιωτική συλλογή. Οι πανοπλίες επέστρεψαν στο μουσείο.
@MinistereCC L’office central de lutte contre le trafic des biens culturels (OCBC) a restitué au @MuseeLouvre 2 oeuvres des collections nationales volées en 1983. Ce plastron et ce casque du XVIème ont été saisis par la #PoliceJudiciaire avant leur remise sur le marché de l’art. pic.twitter.com/hydriEX5jK
— Police nationale (@PoliceNationale) March 3, 2021
Η τελευταία κλοπή πριν τα βασιλικά κοσμήματα – ένας Κορό (1998)
Στις 3 Μαΐου 1998, μέρα μεσημέρι, ένας άγνωστος κατέβασε από τον τοίχο τον πίνακα «Ο δρόμος προς τις Σέβρες» του Καμίγ Κορό. Το έργο, αξίας εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, δεν έχει βρεθεί μέχρι σήμερα.
Οι πιο εντυπωσιακές ληστείες μουσείων ανά τον κόσμο…
Το Μουσείο Καλών Τεχνών του Μόντρεαλ (1972)
Τρεις μασκοφόροι άνδρες με πολυβόλα, εισέβαλαν στο μουσείο Καλών Τεχνών του Μόντρεαλ τη νύχτα της 3ης Σεπτεμβρίου 1972, εκμεταλλευόμενοι τις εργασίες ανακαίνισης.
Αφού ακινητοποίησαν τους φρουρούς, άρπαξαν 18 πίνακες (Ρέμπραντ, Ρούμπενς, Μπρυγέλ, Ντελακρουά, Κορό, Μιλέ) και δεκάδες κοσμήματα. Θα είχαν κλέψει ακόμη περισσότερα, αλλά καθώς προσπάθησαν να διαφύγουν από μια πόρτα ασφαλείας ενεργοποιήθηκε συναγερμός και αναγκάστηκαν να αφήσουν πίσω τους αρκετούς πίνακες. Μέχρι σήμερα, κανείς δεν έχει κατηγορηθεί για τις κλοπές.
Μόνο δύο αντικείμενα – ένα μενταγιόν και ένας πίνακας που αποδίδεται στον Γιαν Μπρίγκελ τον πρεσβύτερο – έχουν ανακτηθεί.
Οι κλέφτες απέκτησαν πρόσβαση στην οροφή του κτιρίου και χρησιμοποιώντας σχοινί κατέβηκαν στο μουσείο μέσω ενός φεγγίτη.
Το «χτύπημα του αιώνα» στη Βοστώνη (1990)
Τα ξημερώματα της 18ης Μαρτίου 1990, δύο άνδρες ντυμένοι αστυνομικοί μπήκαν στο Μουσείο Isabella Stewart Gardner. Δεσμεύουν τους φύλακες και φεύγουν με 13 αριστουργήματα – ανάμεσά τους έργα των Ρέμπραντ, Βερμέερ, Ντεγκά και Μανέ.
Η λεία εκτιμάται σε μισό δισεκατομμύριο δολάρια. Η ληστεία έγινε σειρά ντοκιμαντέρ, το This Is a Robbery: The World’s Biggest Art Heist, στο Netflix υπενθυμίζοντας σε όλους το μεγάλο μυστήριο μιας ληστείας που δεν διαλευκάνθηκε ποτέ.
Πηγή















