Οι συχνές selfies στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παράγουν αρνητικά σχόλια από τους άλλους χρήστες, σύμφωνα με νέα μελέτη.
Αν ανεβάζετε αλλεπάλληλες selfies στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, νομίζοντας ότι έτσι γίνεστε αρεστοί στους άλλους, ξανασκεφθείτε το. Μία νέα μελέτη αποκαλύπτει πως πολλοί άνθρωποι αποδοκιμάζουν όσους βγάζουν συνεχώς φωτογραφίες του εαυτού τους.
Τη μελέτη πραγματοποίησαν επιστήμονες από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον (WSU). Στόχος τους ήταν να εξακριβώσουν ποιες αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οδηγούν σε αρνητικές κριτικές για την προσωπικότητα του ατόμου που τις κάνει.
Στη μελέτη συμμετείχαν 119 φοιτητές του WSU. Οι ερευνητές τους ζήτησαν να βαθμολογήσουν τα προφίλ στο Instagram 30 φοιτητών από άλλο πανεπιστήμιο. Η βαθμολόγηση έγινε με βάση 13 παραμέτρους της προσωπικότητας (π.χ. αυταρέσκεια, αυτοεκτίμηση, εξωστρέφεια κ.λπ.).
Σχεδόν ομόφωνα οι φοιτητές δήλωσαν πως, σε σύγκριση με όσους αναρτούν φωτογραφίες τους τις οποίες έχουν βγάλει άλλα άτομα, όσοι αναρτούν πολλές selfies είναι:
- Λιγότερο ευχάριστοι
- Λιγότεροι επιτυχημένοι
- Λιγότεροι ενδιαφέροντες
- Περισσότερο ανασφαλείς
Στον αντίποδα, οι φοιτητές που δεν αναρτούν συχνά selfies χαρακτηρίσθηκαν ως:
- Πιο συμπαθητικοί
- Πιο επιτυχημένοι
- Με μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση
- Πιο εξωστρεφείς
Ιδιαίτερα αρνητικά ήταν τα σχόλια για τις αυτοφωτογραφήσεις που εστιάζουν στην εμφάνιση, όπως οι πόζες μπροστά σε καθρέφτη. Ακόμα όμως και οι selfies που αφορούσαν πιο ουδέτερες περιστάσεις (π.χ. ταξίδια), εκλαμβάνονταν πιο αρνητικά απ’ ό,τι οι φωτογραφίες με το ίδιο θέμα που τραβούσαν άλλα άτομα.
Ένδειξη αυταρέσκειας
Ο επικεφαλής ερευνητής Dr Christopher Barry, καθηγητής Ψυχολογίας στο WSU, σχολίασε ότι το εύρημα αυτό αποκαλύπτει πολλά για τις αντιλήψεις μας για την προσωπικότητα.
«Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι οι selfies εκλαμβάνονται ως ένδειξη αυταρέσκειας, ιδίως όταν είναι πολλές», είπε ο Dr Barry. «Είναι επίσης πιθανό όσοι βγάζουν συχνά selfies να θεωρούνται άτομα μοναχικά, που δεν έχουν κανέναν δίπλα τους για να τους βγάλει μια φωτογραφία».
Και συνέχισε: «Πρέπει όλοι να θυμόμαστε πως, ανεξάρτητα από τους λόγους για τους οποίους κάνουμε μία ανάρτηση, οι άλλοι μπορεί να την εκλάβουν με τρόπους άσχετους με τις προθέσεις μας. Το φιλοθέαμον κοινό όμως αποτελεί σημαντικό τμήμα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Επομένως με τις πολλές selfies μπορεί τελικά να έχουμε τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα».
Η νέα μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Journal of Research in Personality.