Επιδίωξη της κυβέρνησης, όπως ανέφερε ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, είναι «να εκσυγχρονίσει τη ΔΕΗ, να την κάνει πιο ευέλικτη και αποτελεσματική, απαλλάσσοντας την από τον “ζουρλομανδύα” των περιορισμών των ΔΕΚΟ».

Κατάργηση της μονιμότητας για τους νεοπροσλαμβανόμενους στη ΔΕΗ, προϋποθέσεις για προγράμματα εθελουσίας εξόδου που θα εφαρμόζονται σε συνάρτηση με το σταδιακό κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων και, σύμφωνα με πληροφορίες, θα αφορούν πάνω από 2.000 εργαζομένους, κίνητρα για την προσέλκυση στελεχών από την αγορά, ευέλικτο πλαίσιο προμηθειών και δραστικό περιορισμό της έκπτωσης στο ρεύμα που απολαμβάνουν εργαζόμενοι και συνταξιούχοι της επιχείρησης προβλέπει, μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας που συζητήθηκε χθες στο υπουργικό συμβούλιο και στη συνέχεια παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας.

Επιδίωξη της κυβέρνησης, όπως ανέφερε ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου, είναι «να εκσυγχρονίσει τη ΔΕΗ, να την κάνει πιο ευέλικτη και αποτελεσματική, απαλλάσσοντάς τη από τον “ζουρλομανδύα” των περιορισμών των ΔΕΚΟ, τη στιγμή που είναι ανοιχτή στον ανταγωνισμό». Οσον αφορά τους εργαζομένους, το νομοσχέδιο θέτει κανόνες ιδιωτικού δικαίου για τους νεοπροσλαμβανόμενους στη ΔΕΗ και στις θυγατρικές της (ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΗ ΑΠΕ). Η μονιμότητα γι’ αυτή την κατηγορία εργαζομένων καταργείται, ενώ οι διαδικασίες προσλήψεων γίνονται πιο ευέλικτες, αφού το ΑΣΕΠ θα περιοριστεί στον έλεγχο νομιμότητας. Οι αμοιβές θα ορίζονται από επιτροπή αμοιβών και προσλήψεων που θα συσταθεί, η οποία θα εισηγείται στο διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΗ, που θα έχει και τον τελευταίο λόγο για τις προσλήψεις. Ο υπουργός παραδέχθηκε ότι δημιουργούνται εργαζόμενοι δύο ταχυτήτων, υποστήριξε ωστόσο ότι δεν θα ήταν δίκαιο να επιβαρυνθούν οι ήδη εργαζόμενοι, ενώ από την άλλη η ΔΕΗ είναι ανάγκη να μπει στο πνεύμα των επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα. Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης κατάργηση της μονιμότητας γενικών διευθυντών και διευθυντών, οι οποίοι στο εξής θα επιλέγονται με ανοιχτές διαδικασίες πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος και θα υπογράφουν τριετείς συμβάσεις. Επιπλέον, ενισχύεται η μεσαία βαθμίδα στελεχών, με στόχο το 20% να προέρχεται από την αγορά, ενώ εισάγονται κίνητρα για την προσέλκυση στελεχών από την αγορά, με αμοιβές που θα καθορίζονται από την επιτροπή που θα συσταθεί. «Δεν μπορούμε να μένουμε απαθείς στη μεγάλη διαρροή στελεχών προς τους ανταγωνιστές», δήλωσε επ’ αυτού ο κ. Χατζηδάκης.

Το νομοσχέδιο θέτει προϋποθέσεις για την εφαρμογή προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου, τα οποία θα είναι συνάρτηση της σταδιακής απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων. Τα προγράμματα εθελουσίας εξόδου, όπως διευκρίνισε ο κ. Χατζηδάκης, θα χρηματοδοτηθούν από τη ΔΕΗ κατά το μοντέλο που εφάρμοσε ο ΟΤΕ την περίοδο 2012-2014, θα περιλαμβάνουν λελογισμένα κίνητρα και η απόσβεση του πακέτου θα γίνει σε 2-3 χρόνια.

Ο υπουργός απέφυγε να αναφερθεί σε συγκεκριμένο αριθμό εργαζομένων – πληροφορίες αναφέρουν πάνω από 2.000 άτομα. Τα εργασιακά συμπληρώνονται με ρυθμίσεις που επιτρέπουν τη μετακίνηση εργαζομένων μεταξύ ΔΕΗ, ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αλλά και προς το Δημόσιο. Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης ένα πιο ευέλικτο πλαίσιο για τις προμήθειες χαμηλής αξίας, σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία, με διατήρηση του προσυμβατικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς και από την επιτροπή ελέγχου εποπτείας και προμηθειών που θα συσταθεί. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει, τέλος, ρύθμιση που καταργεί πλήρως την έκπτωση του 75% στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις του λογαριασμού ρεύματος για εργαζομένους και συνταξιούχους της ΔΕΗ, ενώ θεσπίζεται έκπτωση 30% μόνο στο ανταγωνιστικό σκέλος, κατά την πρακτική που ακολουθούν και οι άλλες εταιρείες του κλάδου.

Οσον αφορά την απολιγνιτοποίηση, ο υπουργός τόνισε ότι αποτελεί ένα ξεχωριστό master plan, το οποίο προχωράει σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα και τοπικούς φορείς και θα αποτελέσει αντικείμενο του διυπουργικού συμβουλίου το επόμενο διάστημα.

Οι σχετικές διαβουλεύσεις, όπως τόνισε ο υφυπουργός Ενέργειας, Γεράσιμος Θωμάς, που εποπτεύει την όλη διαδικασία, θα ολοκληρωθούν το καλοκαίρι του 2020. Ο υπουργός έκανε αναφορά και στη μονάδα Πτολεμαΐδα 5. «Ηταν λάθος όλων των κομμάτων που στήριξαν τη συγκεκριμένη μονάδα και τώρα αυτό που προσπαθούμε είναι να περιορίσουμε τη ζημία», τόνισε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε ότι η ΔΕΗ εξετάζει λύσεις, οι οποίες όμως είναι νομικά πολύπλοκες.

Το Δημόσιο πωλεί όλο το ποσοστό του στη ΔΕΠΑ



Η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της ΔΕΠΑ Υποδομών θα προχωρήσει παράλληλα και θα ξεκινήσει στα τέλη του έτους ή το αργότερο στις αρχές του 2020.

Την πώληση του συνόλου της μετοχικής συμμετοχής του Δημοσίου στη ΔΕΠΑ (65%) και τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό των δραστηριοτήτων εμπορίας και υποδομών προβλέπει το σχέδιο ιδιωτικοποίησης που προωθεί η κυβέρνηση και περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για τη ΔΕΗ που παρουσίασε χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η σημερινή ΔΕΠΑ θα αποτελέσει τη συνέχεια της ΔΕΠΑ Εμπορίας, αφού προηγουμένως αποσχισθεί το κομμάτι των υποδομών (ΔΕΠΑ Υποδομές) και των διεθνών δραστηριοτήτων (ΔΕΠΑ Διεθνών Εργων), η οποία θα παραμείνει μια ξεχωριστή δημόσια εταιρεία. Η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της ΔΕΠΑ Υποδομών θα προχωρήσει παράλληλα και θα ξεκινήσει στα τέλη του έτους ή το αργότερο στις αρχές του 2020. Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή των ΕΛΠΕ σε ποσοστό 35% σήμερα στην ενιαία ΔΕΠΑ, όπως διευκρίνισε ο υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς, λόγω του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού θα πρέπει να αποφασίσουν σε ποια από τις δύο εταιρείες θα συμμετάσχουν. Δεδομένου ότι τα ΕΛΠΕ έχουν δηλώσει ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, στην περίπτωση εξόδου από τη ΔΕΠΑ Υποδομών η διάθεση του ποσοστού τους θα γίνει από κοινού με αυτό του Δημοσίου κατά το μοντέλο που εφαρμόστηκε στην ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ. 

Ο κ. Θωμάς έκανε λόγο για ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον για τις δύο εταιρείες, ενώ ειδικά για τον τομέα των Υποδομών τόνισε ότι με την ιδιωτικοποίηση θα εισρεύσουν νέα κεφάλαια που θα επιτρέψουν την επέκταση του δικτύου σε όλη τη χώρα και την ενίσχυση της απασχόλησης.

Το νομοσχέδιο προβλέπει και μια σειρά ρυθμίσεων για τις ΑΠΕ, μεταξύ των οποίων η θεσμοθέτηση της δυνατότητας εγκατάστασης έργων με ισχύ άνω των 250 MW, εκτός της διαδικασίας των δημοπρασιών που προβλέπει το υφιστάμενο πλαίσιο. Πρόκειται για δυνατότητα που δίνει η ευρωπαϊκή οδηγία και, όπως τόνισε ο κ. Θωμάς, αποτέλεσε αίτημα ξένων επενδυτών που ενδιαφέρονται για μεγάλες επενδύσεις στη χώρα μας. Επίσης, αίρεται η απαγόρευση εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σε γη υψηλής παραγωγικότητας και πλέον δίνεται η δυνατότητα σε ποσοστό 1% ανά νομό. Με άλλη ρύθμιση απεμπλέκεται η διαδικασία αδειοδότησης για υβριδικά έργα από την απόφαση για την αποζημίωση της παραγόμενης ενέργειας. Με τη ρύθμιση ξεμπλοκάρουν 170 αιτήσεις για υβριδικά που έχουν κατατεθεί στη ΡΑΕ, ενώ ταυτόχρονα θα ξεκινήσει η δημόσια διαβούλευση για την τιμολόγησή τους. Παρέχεται επίσης η δυνατότητα σε επενδύσεις ΑΠΕ που δεν τυγχάνουν ενίσχυσης να διαθέτουν στην αγορά την παραγωγής τους μέσω διμερών ή άλλων συμβολαίων. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης διάταξη για την ένταξη εντός συγκεκριμένων προθεσμιών του νέου μοντέλου-στόχου (target model) και την επιβολή προστίμων από τη ΡΑΕ σε περίπτωση καθυστέρησης από τον ΑΔΜΗΕ και το Χρηματιστήριο Ενέργειας. Προβλέπονται επίσης κίνητρα για εκπτώσεις στις χρεώσεις Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας για καταναλωτές που θα κάνουν μεγαλύτερη χρήση του νυχτερινού ρεύματος για θέρμανση. Τέλος, ο ρόλος του τελευταίου καταφυγίου που σήμερα βαραίνει αποκλειστικά τη ΔΕΗ θα ανατίθεται εκ περιτροπής στους τρεις μεγαλύτερους προμηθευτές ρεύματος. Το νομοσχέδιο αναμένεται να τεθεί την προσεχή Τρίτη σε δημόσια διαβούλευση και να κατατεθεί στη Βουλή μέχρι τις 20 του μηνός. 

kathimerini.gr