Διπλασιάστηκαν οι τουριστικές αφίξεις στην Αθήνα μέσα σε μία εξαετία, καθώς η πρωτεύουσα αναδεικνύεται σε μείζονα διεθνή αυτοτελή ταξιδιωτικό προορισμό και μάλιστα με εξαιρετικές επιδόσεις στην ικανοποίηση των επισκεπτών της. Ομως, εξακολουθεί να εμφανίζει προβλήματα που γίνονται εύκολα ορατά στους επισκέπτες της, όπως η καθαριότητα, ενώ ένας μεγάλος αριθμός επισκεπτών, που προσεγγίζει το 1 εκατ. άτομα, δεν διαμένουν σε ξενοδοχεία, αλλά σε καταλύματα βραχυχρόνιων μισθώσεων. Αυτά, μεταξύ άλλων, προκύπτουν από τη 15η Ερευνα Περί Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2019, που διενήργησαν η Ενωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) και η GBR Consulting.

Την περίοδο 2012-2018, η προσέλευση ταξιδιωτών κατοίκων του εξωτερικού στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, η ζήτηση δηλαδή για την Αθήνα, υπερδιπλασιάστηκε από 2,5 εκατ. το 2012 σε 5,7 εκατ. το 2018. Τα στοιχεία μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2019 παρουσιάζουν αύξηση της τάξεως του 12%. Η συγκεκριμένη ζήτηση αφορά κυρίως ταξιδιώτες αναψυχής, 87%, εκ των οποίων το 31% μετέβη σε άλλους προορισμούς της Ελλάδας. Οι ΗΠΑ αποτελούν μακράν την κύρια αγορά της Αθήνας και ακολουθούν Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία και Ιταλία. Οι Αμερικανοί δαπανούν τα περισσότερα, ήτοι 135 ευρώ ανά άτομο την ημέρα. Επίσης, οι Αυστραλοί και οι Καναδοί δαπανούν 133 και 130 ευρώ αντίστοιχα, όταν η μέση ημερήσια δαπάνη ανά άτομο ανήλθε σε 115 ευρώ.

Οι περισσότεροι επισκέπτες θα ξαναέρχονταν (87%) ή θα σύστηναν (96%) την Αθήνα και δηλώνουν ευχαριστημένοι από τη σχέση τιμής-ποιότητας. Περίπου το 80% πιστεύει ότι υπάρχουν πολύ περισσότερα για να δει και να κάνει στην Αθήνα και ως εκ τούτου το 87% δήλωσε ότι θα επιστρέψει στην Αθήνα, ενώ το 96% θα προτείνει την Αθήνα σε άλλους. Τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψαν από την άποψη περίπου 1.500 επισκεπτών ενοίκων ξενοδοχείων μελών της Ενωσης, που ήρθαν στην Αθήνα και συμπλήρωσαν τα σχετικά ερωτηματολόγια. Η Ακρόπολη αποτελεί ένα αξιοθέατο «must see» και για πρώτη φορά το 2018 καταγράφηκαν περισσότεροι από 3 εκατ. επισκέπτες, ενώ το Μουσείο Ακρόπολης προσέλκυσε σχεδόν 1,8 εκατ. επισκέπτες.

Ομως, οι επισκέπτες της Αθήνας, παρά τα υψηλά συνολικά ποσοστά ικανοποίησης από τον προορισμό, επισήμαναν πως η δημόσια καθαριότητα είναι ανεπαρκής, με βαθμολογία μόλις 5,6, μακράν το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 5 ετών. Επίσης, τα επίπεδα ικανοποίησης σχετικά με το πράσινο της πόλης, την ηχορύπανση, την κατάσταση των πλατειών και των πεζοδρομίων και την ατμοσφαιρική ρύπανση ήταν πολύ χαμηλά.

Μετά τη σημαντική αύξηση της ζήτησης, αυξήθηκε και η προσφορά, με τη μορφή βραχυχρόνιας μίσθωσης, μονάδων ενοικιαζόμενων δωματίων και ξενοδοχείων. Παρόλο που ο συνολικός αριθμός ξενοδοχείων και δωματίων στην Αττική αυξήθηκε κατά 1% και 3% αντίστοιχα την περίοδο 2015-2019, περαιτέρω ανάλυση αποκαλύπτει ότι ο αριθμός των δωματίων 4 και 5 αστέρων στην Αθήνα αυξήθηκε κατά 26% και 11% αντίστοιχα, ενώ οι άλλες κατηγορίες μειώθηκαν. Ως αποτέλεσμα, τα επίπεδα πληρότητας μειώθηκαν κατά 2,4% τον Σεπτέμβριο του 2019, ενώ οι τιμές δωματίων αυξήθηκαν ελαφρώς κατά 1,2%, με συνέπεια την υποχώρηση του εσόδου ανά διαθέσιμο δωμάτιο κατά 1,3%. Την ίδια περίοδο, η Μαδρίτη και η Βαρκελώνη σημείωσαν βελτίωση εσόδων ανά δωμάτιο κατά 14,4% και 13,6% αντίστοιχα, κυρίως λόγω μεγάλων εκδηλώσεων και συνεδρίων.

kathimerini.gr