Ακόμη πιο κοντά στην επανένωση με την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού έφερε το Πάτρα-Πύργος η διάλυση των τεσσάρων συμβάσεων που βρίσκονταν σε ισχύ.
Με την υπογραφή του Μνημονίου Συναντίληψης μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του παραχωρησιούχου, τον περασμένο Ιανουάριο, τέθηκαν οι βάσεις για να ξαναμπεί το πολύπαθο έργο σε τροχιά.
Η διαδρομή βεβαίως δεν είναι σύντομη, δεδομένου ότι απαιτείται η έγκριση της Κομισιόν, στο μεσοδιάστημα όμως θα γίνουν στοχευμένες παρεμβάσεις συνολικής αξίας 25 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας ενός άξονα «καρμανιόλα».
Η αντίστροφη μέτρηση για τις 4+1 υπογεγραμμένες εργολαβίες της Πατρών-Πύργου είχε ξεκινήσει από τη βραδιά των εκλογών, δεδομένου ότι η σημερινή ηγεσία είχε διαμηνύσει σε όλους τους τόνους τη διαφωνία της με τη σαλαμοποίηση του άξονα. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε επιλέξει την κατάτμηση του έργου σε 8 κομμάτια. Επιλογή η οποία τελικά οδήγησε, μετά από σειρά παλινωδιών και αφού σκόνταψε για καιρό στη γνωστή υπόθεση Καλογρίτσα, σε ένα έργο πολλών ταχυτήτων.
Η ξεχωριστές 8 εργολαβίες και η τύχη τους ως σήμερα
Οι αποφάσεις διάλυσης, που εκδόθηκαν την Παρασκευή 27 Μαρτίου 2020, αφορούσαν τα τέσσερα τμήματα:
– «Τμήμα 2 Αμαλιάδα – Δουναίικα», με Ανάδοχο την «INTRAKAT» και εκτελεσμένες εργασίες στο 8,7% του συνόλου (το οποίο, αν και μικρό, ήταν το μακράν μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ των τεσσάρων)
– «Τμήμα 5 Σαγαίικα – Βάρδα», με Ανάδοχο την «Κ/ΞΙΑ ΞΑΝΘΑΚΗΣ ΑΤΕ – ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΑΤΕΒΕ ΙΝΤΕΡΚΑΤ» και εκτελεσμένες εργασίες στο 0,11% του συνόλου
– «Τμήμα 6 Κ. Αχαΐα – Σαγαίικα», με Ανάδοχο την «GD INFRASTRUTTURE Ε.Π.Ε.» και εκτελεσμένες εργασίες στο 2% του συνόλου
– «Τμήμα 7 ΒΙΠΕ – Κάτω Αχαΐα» με Ανάδοχο την «ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΑΤΕΒΕ» με διακριτικό τίτλο «ΙΝΤΕΡΚΑΤ» και εκτελεσμένες εργασίες στο 0,50% του συνόλου
Όπως σχολιάζουν πηγές του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, «με βάση την παραπάνω πρόοδο είναι προφανές ότι τα τμήματα αυτά δεν θα ήταν δυνατό να ολοκληρωθούν, όχι τον Οκτώβριο 2022, που ήταν η συμβατική ημερομηνία περαίωσής τους, αλλά ούτε καν το τέλος του 2023 που ήταν η λήξη της συγχρηματοδότησης από την Ε.Ε.».
Όσο για την δεύτερη εργολαβία που είχε αναλάβει η «GD INFRASTRUTTURE SRL», η οποία συνεργάζεται με τη Μηχανική, δηλαδή το 8ο τμήμα του άξονα, η εταιρεία από τις 16/3/2020 έχει κηρυχθεί έκπτωτη. Αυτό συνέβη καθώς με υπαιτιότητά της είχε υπερβεί κατά δύο μήνες την εκπλήρωση 4 Αποκλειστικών Προθεσμιών του έργου, ενώ επίσης δεν συμμορφώθηκε στην Ειδική Πρόσκληση που της απέστειλε η Υπηρεσία. Επιπλέον, ενώ έχει εισπράξει προκαταβολή για το έργο ύψους 1.398.645,49 ευρώ, οι εργασίες που έχει ήδη εκτελέσει έχουν αξία 40.139,38 ευρώ, δηλαδή αντιστοιχούν στο 0,115% του συνόλου της σύμβασης.
Οι τρεις εναπομείνασες εργολαβίες παρέμεναν ορφανές, καθώς στις δύο ο ανάδοχος, δηλαδή ο Όμιλος Καλογρίτσα, έχει κηρυχθεί οριστικά έκπτωτος, λόγω μη προσκόμισης των απαραίτητων εγγυητικών επιστολών. Στην τελευταία, υπάρχουν ακόμη δικαστικές εμπλοκές στο ΣτΕ με άγνωστο ορίζοντα ολοκλήρωσης. Πρόκειται όμως για μια κρίσιμη εργολαβία, του τμήματος Κυλλήνη – Αμαλιάδα, καθώς συνδέει τις δύο πόλεις, Αμαλιάδα και Πύργο, μέσω του νέου αυτοκινητοδρόμου.
Φουλ οι μηχανές για τη βούλα της Κομισιόν
Στο πεδίο της Κομισιόν, που εξαρχής θεωρείται και το πιο απαιτητικό, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής έχει ήδη προχωρήσει σε συναντήσεις και αρχικές συζητήσεις με την αρμόδια Επίτροπο Ανταγωνισμού κυρία Μαγκρέτε Βεστάγκερ, ενώ είναι σε εκκρεμότητα και νέα συνάντηση μαζί της στις Βρυξέλλες.
Παράλληλα, το Υπουργείο ετοιμάζει το φάκελο για την προ-γνωστοποίηση προς τις υπηρεσίες της Επιτροπής για θέματα Ανταγωνισμού (DG-COMP), καθώς και την ενημέρωση των αντίστοιχων υπηρεσιών για θέματα συμβάσεων (DG-GROW).
Σημειώνεται ότι η συνέχιση του έργου με τη μέθοδο της κατάτμησης, όπως έχει ξεκαθαριστεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, δεσμεύει για την ολοκλήρωσή του ως το 2023, προκειμένου να μην απαιτηθεί επιστροφή κοινοτικών κονδυλίων. Όπως όμως η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου έχει ενημερώσει, στην περίπτωση που το έργο ολοκληρωθεί με μία ενιαία σύμβαση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχεται να χρηματοδοτηθεί και από τους πόρους της Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027.
Ακόμη, βάσει της συμφωνίας που έχει επιτευχθεί με τον παραχωρησιούχο της Ολυμπίας Οδού, η υλοποίησή του έργου δεν θα κοστίσει στο Ελληνικό Δημόσιο, ούτε ευρώ παραπάνω από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες. Η επίβλεψη θα γίνεται από ανεξάρτητο μηχανικό, απελευθερώνοντάς προσωπικό του Υπουργείου για άλλα έργα. Τέλος, εξασφαλίζεται η εγγύηση της κατασκευής και απαλλάσσεται το Δημόσιο από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης έως το 2040.
Εργασίες για την οδική ασφάλεια στο μεσοδιάστημα
Για το ενδιάμεσο διάστημα, και με δεδομένες την κρισιμότητα του έργου και την κακή κατάσταση σε πολλά σημεία του υπάρχοντος οδικού δικτύου, προγραμματίζονται στοχευμένες παρεμβάσεις οδικής ασφαλείας. Εκπονείται ήδη από το Υπουργείο ένα πρόγραμμα στοχευμένων παρεμβάσεων οδικής ασφάλειας της τάξης των 15 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας πρόκειται να χρηματοδοτηθειι με πόρους, ύψους περί τα 10 εκατ. ευρώ, από το ΠΔΕ για τη συντήρηση του άξονα.