Σύμφωνα με τους αναλυτές της Eurobank, η ακριβής πρόβλεψη της ύφεσης είναι αδύνατη, καθώς δεν είναι βέβαιη η διάρκεια των μέτρων αποστασιοποίησης, η φύση και το μέγεθος των μέτρων δημοσιονομικής στήριξης και οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στη συμπεριφορά καταναλωτών και επενδυτών.

Δύο σενάρια, με προβλεπόμενη ύφεση 6,7% στο ήπιο και 10,6% στο δυσμενές, περιλαμβάνει έκθεση της Eurobank για τις επιπτώσεις του κορωνοϊού στην ελληνική οικονομία, που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα.

Αντιστοίχως, τα δύο σενάρια προβλέπουν αύξηση της ανεργίας 20,9% στο ήπιο και 22,8% στο δυσμενές (από 17,3% το 2019).

Στο δημοσιονομικό πεδίο, η έκθεση προβλέπει πρωτογενές έλλειμμα 0,3%-7,5% του ΑΕΠ (τρία σενάρια) και αύξηση του χρέους στο 195,3% του ΑΕΠ.

Οι συγγραφείς της μελέτης (Τάσος Αναστασάτος, επικεφαλής οικονομολόγος της τράπεζας, και Στυλιανός Γώγος, Αννα Δημητριάδου και Θεόδωρος Σταματίου) υποστηρίζουν σχετικά με την ύφεση ότι «η ακριβής πρόβλεψη είναι αδύνατη», καθώς δεν είναι βέβαιη η διάρκεια των μέτρων αποστασιοποίησης, όπως και η φύση και το μέγεθος των μέτρων δημοσιονομικής στήριξης και οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στη συμπεριφορά καταναλωτών και επενδυτών.

Παρ’ όλα αυτά, έχουν διαμορφώσει δύο σενάρια, τα οποία είναι δυσμενέστερα από τις αντίστοιχες προβλέψεις της κυβέρνησης και της Τράπεζας της Ελλάδος, ελαφρώς δυσμενέστερα από του ΙΟΒΕ και κοντά σε αυτά του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή. Είναι, επίσης, κάπως πιο αισιόδοξα –κυρίως το δυσμενές– από το χθεσινό σενάριο της Morgan Stanley για ύφεση 6,6% έως 13,3%. Το δυσμενές σενάριο της Εurobank είναι κοντά σε αυτό του ΔΝΤ.

Οι παραδοχές για τα δύο σενάρια είναι: 1. Στο ήπιο,  άρση των μέτρων αποστασιοποίησης τον Μάιο, χωρίς επανάληψή τους αργότερα και χωρίς δομική αλλαγή στη συμπεριφορά καταναλωτών και επενδυτών, και δημοσιονομικά μέτρα στήριξης 6,8 δισ. ευρώ. Το 2021 αναμένεται σταδιακή ανάκαμψη. 2. Στο δυσμενές σενάριο, πιο εκτεταμένη εφαρμογή των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης, αλλαγή στη συμπεριφορά καταναλωτών και επενδυτών και δημοσιονομικά μέτρα 10 δισ. ευρώ.

Στο δημοσιονομικό πεδίο, οι  συγγραφείς επισημαίνουν ότι για πρώτη φορά από το 2013 θα σημειωθεί πρωτογενές έλλειμμα και διαμορφώνουν τρία σενάρια, με βάση την παραδοχή ότι η δημοσιονομική στήριξη θα είναι 6,8 δισ. ευρώ και ότι η οικονομία θα επανέλθει σε ρυθμούς κανονικότητας από τα μέσα Μαΐου. Τα τρία σενάρια διαφοροποιούνται ως προς την απόκλιση των εσόδων από τον στόχο του προϋπολογισμού και είναι -0,3% του ΑΕΠ με μηδενική επίπτωση στα έσοδα, -2,9% με μείωση εσόδων κατά 10% και -7,5% του ΑΕΠ με μείωση εσόδων κατά 25%.

Σημειώνεται ότι το ΔΝΤ προέβλεπε πρωτογενές έλλειμμα 5,1% του ΑΕΠ και πηγές της ΤτΕ εκτιμούν ότι αυτό θα είναι 3%-4% του ΑΕΠ.

Για την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους, εξάλλου, οι συγγραφείς βασίζονται στην παραδοχή πρωτογενούς ελλείμματος 7,5% του ΑΕΠ. Αλλες παραδοχές είναι τα δημοσιονομικά μέτρα στήριξης 6,8 δισ. ευρώ και η μη χρήση του ταμειακού αποθέματος. Σε αυτή την περίπτωση, το χρέος αναμένεται να αυξηθεί στο 195,3% του ΑΕΠ, από 176,6% του ΑΕΠ το 2019. «Η χρήση του ταμειακού αποθέματος για τη χρηματοδότηση της δημοσιονομικής στήριξης θα βελτιώσει την πορεία του χρέους βραχυπρόθεσμα, αλλά θα έχει επίπτωση στη μακροχρόνια βιωσιμότητά του», σημειώνουν.

kathimerini.gr