Με τις εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης (ground handling) να εισπράττουν σήμερα μόλις το 1% του κύκλου εργασιών που διέθεταν πριν ξεσπάσει η πανδημική κρίση, καθώς μαζί με τα αεροδρόμια και τις αεροπορικές απαρτίζουν το «τρίγωνο» του κλάδου των αερομεταφορών, η διαχείριση του προσωπικού αποτελεί τον μεγαλύτερο πονοκέφαλο. Υπολογίζεται ότι οι Goldair handling, Skyserv και Swissport, που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά στην Ελλάδα, απασχολούν συνολικά περισσότερα από 3.000 άτομα –αριθμός που αυξάνεται σημαντικά τη θερινή περίοδο– με το μισθολογικό κόστος να αντιστοιχεί στο 70% του συνόλου των λειτουργικών δαπανών. Η δραστηριότητά τους προέρχεται, μεταξύ άλλων, από συμφωνίες αποκλειστικής αντιπροσώπευσης αεροπορικών εταιρειών, συμβάσεις παροχής υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών με μειωμένη κινητικότητα και διακίνησης εμπορευμάτων (Cargo).

Ως εκ τούτου, οι εταιρείες handling είναι αδύνατο να πατήσουν το κουμπί της επανεκκίνησης όσο το πτητικό έργο είναι ανύπαρκτο ή περιορίζεται στην εξυπηρέτηση των λιγοστών πτήσεων cargo, με τις ασκήσεις διαχείρισης ρευστότητας να μονοπωλούν τις καθημερινές συσκέψεις των στελεχών των εν λόγω εταιρειών. Σε πρώτη όμως, προτεραιότητα, όπως αναφέρουν στην «Κ» πηγές των εν λόγω εταιρειών, βρίσκεται και η διατήρηση του προσωπικού τους, το οποίο είναι εξειδικευμένο στον χειρισμό των απαιτητικών διαδικασιών της πίστας του αεροδρομίου, με την άμεση αναπλήρωσή του «κατά την ανάκαμψη του τουρισμού να είναι αδύνατη». Ενδεχόμενη κατάρρευση του συγκεκριμένου κλάδου, θα καθιστούσε αδύνατη τη λειτουργία των αεροδρομίων, ενώ ιδιαίτερα σοβαρό θα ήταν το πλήγμα και στην εφοδιαστική αλυσίδα. Γι’ αυτό, όπως εξηγούν, οι εταιρείες handling πρόκειται να στηρίξουν τους εργαζομένους τους, δαπανώντας και ίδια κεφάλαια, ενώ απαραίτητη είναι η αρωγή της πολιτείας μέσω της στήριξης των θέσεων εργασίας, δεδομένου ότι οι προοπτικές ανάκαμψης του συγκεκριμένου κλάδου θα αρχίσουν να διακρίνονται από τις αρχές του 2021. Κάθε χρόνο αυτή την περίοδο, οι εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης, παραδοσιακά, δρομολογούσαν προσλήψεις, ενώ πριν εκδηλωθεί η πανδημία, η Goldair προγραμμάτιζε εκατοντάδες προσλήψεις εποχικού προσωπικού.

Ο κλάδος των logistics

Σημαντική δυσκολία ως προς τη διαμόρφωση σχεδίου ανάπτυξης κατά την επόμενη ημέρα αντιμετωπίζει και ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς το lockdown έχει δημιουργήσει δυσεπούλωτες πληγές και θολώνει τις προοπτικές. Τα οικονομικά δεδομένα των logistics θα ανατραπούν ξανά με την επαναλειτουργία των καταστημάτων ρουχισμού και εστίασης, ενώ όλα θα κριθούν από το εάν η ζήτηση επανέλθει. Την ίδια στιγμή, όσες εταιρείες της εφοδιαστικής αλυσίδας δεν δραστηριοποιούνται στον τομέα των τροφίμων, του φαρμάκου ή των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών έχουν να επιλύσουν μία ακόμη σύνθετη εξίσωση. «Διατηρούν στις αποθήκες τους εμπορεύματα που είναι, πλέον, εκτός εποχής, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί ένα λιμνάζον απόθεμα προϊόντων, όπως ρουχισμός ή υποδήματα. Κατ’ επέκταση, η επιστροφή στη νέα κανονικότητα βρίσκει αντιμέτωπες τις συγκεκριμένες εταιρείες αφενός με πρόβλημα επάρκειας αποθηκευτικών χώρων και αφετέρου με περιορισμένες διανομές προϊόντων. 

kathimerini.gr