Μάχη σε πολλαπλά μέτωπα για την ενεργοποίηση πακέτου έργων 13 δισ. ευρώ δίνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με στόχο την αναχαίτιση της ύφεσης της οικονομίας. Βασικός στόχος είναι το ξεμπλοκάρισμα έργων κολλημένων στα γρανάζια της Κομισιόν και των δικαστηρίων, καθώς και η ανανέωση του θεσμικού πλαισίου παραγωγής δημοσίων έργων, που αναμένεται στα τέλη Ιουνίου.

Η επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης στα πρότυπα των στρατηγικών επενδύσεων, η θεσμοθέτηση των «προτάσεων καινοτομίας» και της ιδιωτικής επίβλεψης, καθώς και ενός εργαλείου περιορισμού των υψηλών εκπτώσεων αποτελούν βασικούς άξονες στην επικείμενη αναθεώρηση του νόμου 4412/2016.

Θετικό κλίμα

Για πολλούς αναλυτές, η χαλάρωση των σφιχτών ευρωπαϊκών γραφειοκρατικών διαδικασιών λόγω της πανδημικής κρίσης δημιουργεί εύφορο έδαφος για να προχωρήσουν δύο σημαντικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ. Η επικοινωνία του αρμόδιου υπουργείου με την Κομισιόν είναι διαρκής και το κλίμα διαγράφεται θετικό για την κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία), όπως και για την επανένταξη του Πάτρα – Πύργος στην παραχώρηση της Ολυμπίας οδού.

Τα έργα στα οποία δίδεται προτεραιότητα είναι τα εξής:

Περιφερερειακές οδοί: Στην Αθήνα, θα ανατεθούν οι μελέτες προκειμένου να βελτιστοποιηθεί χρηματοοικονομικά ο σχεδιασμός επεκτάσεων της Αττικής οδού (Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς Βουλιαγμένη, οδού Κύμης και Ραφήνας), έργο 1 δισ. ευρώ. Για τη Θεσσαλονίκη, πρόκειται άμεσα να περάσει από τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ η αναβάθμιση με «fly-over» της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής, προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ. Οι μελέτες προχωρούν ώστε να ξεκινήσει η φάση προεπιλογής.

Μετρό γραμμή 4: Οι προθέσεις των δύο «μνηστήρων» για το πόσο θα τραβήξουν το σκοινί των προσφυγών θα κρίνουν το μέλλον του μεγαλύτερου εν εξελίξει διαγωνισμού, ύψους 1,8 δισ. ευρώ. Η «διπλή» αποδοχή από το ΣτΕ των ασφαλιστικών μέτρων των δύο διεκδικητών για τη Γραμμή 4, τμήμα «Αλσος Βεΐκου – Γουδή», έβαλε στο ζύγι την καθυστέρηση που θα φέρουν η συνέχιση των δικαστικών αντεγκλήσεων και, από την άλλη, η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού.

Οι τόνοι φαίνεται πως έχουν πέσει, συνεκτιμώντας ότι εν όψει της προβλεπόμενης ύφεσης ένα έργο με προκαταβολή 150 εκατ. ευρώ θα αποτελέσει ισχυρό μαξιλάρι ασφαλείας για όποιον το κερδίσει.

Η δημοσιοποίηση του σκεπτικού της απόφασης του ΣτΕ με την οποία απορρίφθηκαν οι προσφυγές του υπουργείου Υποδομών και της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ υπέρ της ακύρωσης του διαγωνισμού θα ξεκαθαρίσει το τοπίο για το έργο «Ακτιο – Αμβρακία». Πρόθεση του υπουργείου είναι η επαναπροκήρυξη του έργου, προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ, μπορεί όμως να εξαναγκαστεί σε αναδίπλωση.

2,1 δισ. ευρώ στην Κρήτη: Η εν εξελίξει μελετητική ωρίμανση είναι το στοίχημα για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης. Επιδίωξη είναι να προχωρήσει ο διαγωνισμός του έργου  προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ και να ενταχθεί στο πακέτο των 13 δισ. ευρώ. Η αρχιτεκτονική των δύο διαγωνισμών (παραχώρηση και ΣΔΙΤ) δεν φαίνεται να αλλάζει. Παράλληλα, προχωρούν οι μελέτες του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, ώστε άμεσα να ξεκινήσει η κατασκευή των έργων, 500 εκατ. ευρώ.

Οδική ασφάλεια: Στις αρχές Ιουλίου πρόκειται να ξεκινήσει πρόγραμμα βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας στο επαρχιακό δίκτυο της χώρας, ύψους 450 εκατ. ευρώ, που αφορά επεμβάσεις σε 7.056 επικίνδυνα σημεία (τα 1.880 στη νησιωτική χώρα) που εκτείνονται σε 600 χλμ. Επίσης, θα ξεκινήσουν οι εργασίες σε 10 έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, συνολικού προϋπολογισμού 430 εκατ. ευρώ.

«Στόχος είναι να προχωρήσουμε γρήγορα»

«Κεντρικός μας στόχος είναι να προχωρήσουμε γρήγορα και να επιταχύνουμε τις διαδικασίες ιδίως στα νέας γενιάς μεγάλα έργα. Με σαφείς όρους και ξεκάθαρους κανόνες, δουλεύουμε συστηματικά για να αποτελέσει ο κατασκευαστικός τομέας βασικό πυλώνα της ανάπτυξης της χώρας. Τα έργα υποδομών στηρίζουν την οικονομία, στηρίζουν την κοινωνία» αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα» ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης (φωτογραφία).

Πηγή