Διάχυτη είναι η επιφυλακτικότητα για τα ακριβή πρωτόκολλα στις αερομεταφορές.
Θετική είναι η κατ’ αρχάς αντίδραση των Ελλήνων ξενοδόχων και άλλων επιχειρηματιών από τον κλάδο του τουρισμού στις κατευθυντήριες γραμμές που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την επανέναρξη των ταξιδιών. Διάχυτη όμως είναι και μια επιφυλακτικότητα, καθώς πολλά μένουν ακόμα να ξεκαθαριστούν μεταξύ των οποίων τόσο τα ακριβή πρωτόκολλα για τις αερομεταφορές όσο και οι διμερείς συμφωνίες μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε. στις οποίες παραπέμπουν οι κοινοτικές θέσεις.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γιάννης Ρέτσος, σημειώνει πως «οι θετικές προτάσεις της Ε.Ε. αποτελούν το πρώτο, αλλά πολύ σημαντικό, βήμα επανεκκίνησης του τουρισμού». Συμπληρώνει όμως πως από εδώ και στο εξής «η έναρξη πτήσεων, οι διακρατικές συμφωνίες, τα πρωτόκολλα λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων, η στήριξη της εργασίας, μαζί με το δίχτυ προστασίας της ανεργίας και τα εργαλεία ρευστότητας, θα καθορίσουν τη συνέχεια». Ειδικότερα θα καθορίζουν και το «πόσες επιχειρήσεις συνεχούς λειτουργίας θα επαναλειτουργήσουν, πόσες εποχικές θα ανοίξουν, ποιες θα είναι οι αγορές-στόχοι, ποια θα είναι η διάρκεια της σεζόν και εντέλει, τι μέρος των εσόδων του 2019 μπορεί να διασωθεί», εξηγεί.
Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός εκτιμά πως οι συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιβεβαιώνουν με κατηγορηματικό τρόπο τρία πράγματα. Πρώτον, τη σημασία του τουρισμού για όλες τις οικονομίες της Ευρώπης. Δεύτερον, το εύρος και το βάθος των προβλημάτων μπροστά στα οποία βρίσκονται εκτεθειμένες όλες οι επιχειρήσεις στον κλάδο της φιλοξενίας. Τρίτον, την άμεση ανάγκη για επανεκκίνηση του τουρισμού. «Τώρα πλέον είναι ώρα αφενός για διακρατικές συμφωνίες και υγειονομικά πρωτόκολλα που θα είναι ρεαλιστικά και εφαρμόσιμα, αφετέρου για καινοτόμα και τολμηρά μέτρα στήριξης της ρευστότητας των επιχειρήσεων του κλάδου».
Οι υποσχετικές
Περαιτέρω επεξεργασία εκτιμάται από το υπουργείο Τουρισμού πως απαιτείται και για κάποια από τα σημεία των συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συγκεκριμένα, αξιολογούνται ήδη οι κατευθυντήριες γραμμές για το θέμα των vouchers και ειδικότερα της διάρκειάς τους. Πρόκειται για τις υποσχετικές που μπορούν να παρέχουν οι ξενοδόχοι στους πελάτες τους, εφόσον αυτοί επιλέξουν να της κάνουν αποδεκτές, έναντι των χρημάτων που έχουν καταβάλει για κρατήσεις που δεν μπορούν να υλοποιηθούν είτε εξαιτίας της απαγόρευσης μετακινήσεων είτε εξαιτίας μονάδων που θα παραμείνουν κλειστές για οιονδήποτε λόγο. Το θέμα βρίσκεται στην αρχή μιας αλυσίδας επιπτώσεων που επηρεάζει όχι μόνο τους ξενοδόχους αλλά και τους πράκτορες, καθώς, όπου έχουν δοθεί προκαταβολές, αυτές συνήθως ζητούνται πίσω από αυτόν που τις κατέβαλε (είτε tour operator είτε πελάτες), καθώς όλοι προσπαθούν να διασφαλίσουν ρευστότητα στην τρέχουσα συγκυρία.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει καταστήσει σαφές πως δεν είναι υποχρεωμένοι οι ταξιδιώτες να κάνουν αποδεκτά τα vouchers, αλλά αυτό παραμένει στη διακριτική τους ευχέρεια. Η διάρκεια των υποσχετικών αυτών και η φέρουσα αξία τους (πολλοί ξενοδόχοι παρέχουν vouchers με αξία 110% ή και περισσότερη της καταβληθείσας πληρωμής) είναι θέμα που πρέπει τώρα να επαναξιολογήσει το ελληνικό υπουργείο Τουρισμού, το οποίο, υπενθυμίζεται, προ μηνός νομοθέτησε για να δοθεί αυτή η δυνατότητα. Θέμα υπάρχει και με το λεγόμενο Ταμείο Εγγυήσεων που επιχειρείται να συσταθεί για την αποζημίωση εκείνων των πελατών που δεν θα μπορούν να εξυπηρετηθούν εξαιτίας ενδεχόμενης χρεοκοπίας των σχετιζόμενων επιχειρήσεων. Πηγές του υπουργείου Τουρισμού αναφέρουν ότι η συγκεκριμένη πρόνοια θα αξιολογηθεί ως προς τις παραμέτρους υλοποίησής της το επόμενο διάστημα.