Ο αριθμός ψηφιακών χρηστών υπερδιπλασιάστηκε τον Απρίλιο 2020, η καταναλωτική δαπάνη μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων αυξήθηκε έως και 170% εβδομαδιαίως (σε σχέση με το 2019), ενώ τα έσοδα του ηλεκτρονικού εμπορίου τον Μάρτιο και τον Απρίλιο εξαπλασιάστηκαν.
Πωλήσεις περισσότερες, ακόμη και κατά 20%, σε σύγκριση με ανταγωνίστριές της που δεν έχουν προχωρήσει σε ηλεκτρονικό κατάστημα και σε άλλες κινήσεις ψηφιακού μετασχηματισμού, μπορεί να αποφέρει σε μια λιανεμπορική επιχείρηση η ψηφιακή της αναβάθμιση. Το γεγονός δε ότι η χρήση ψηφιακών εργαλείων μπορεί να αυξήσει το περιθώριο κέρδους ακόμη και κατά 55%, ενώ ταυτόχρονα να κάνει τον πελάτη να αυξήσει τη μέση αξία αγορών του κατά 20%, σημαίνει όχι μόνο μεγαλύτερους τζίρους αλλά, το κυριότερο, μεγαλύτερα κέρδη για την επιχείρηση. Στα συμπεράσματα αυτά καταλήγει, μεταξύ άλλων, ειδική έκθεση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) που τιτλοφορείται «Λιανικό εμπόριο 360° – Το αύριο είναι εδώ!». Εκθεση, μέσα από την οποία αναδεικνύονται η χρησιμότητα και τα οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού του λιανεμπορίου, μετασχηματισμός ο οποίος φαίνεται να επιταχύνεται στη σκιά του κορωνοϊού.
Ωθηση λόγω κορωνοϊού
«Το “διασυνδεδεμένο λιανικό εμπόριο” αποτελεί μονόδρομο για τις επιχειρήσεις που θέλουν όχι μόνο να επιβιώσουν αλλά και να αναπτυχθούν στο ψηφιακό μέλλον που έρχεται. Εννοιες όπως ο “διασυνδεδεμένος πελάτης”, το “έξυπνο” κατάστημα και η “διασυνδεδεμένη εφοδιαστική αλυσίδα” θα πρέπει να γίνουν κτήμα των επιχειρήσεων και να αποτελέσουν μέρος της ψηφιακής τους στρατηγικής. Κερδισμένες θα είναι οι επιχειρήσεις εκείνες που θα καταρτίσουν και θα εφαρμόσουν το συντομότερο τον δικό τους οδικό χάρτη προς τον μετασχηματισμό σε διασυνδεδεμένες εταιρείες λιανικού εμπορίου», τονίζεται χαρακτηριστικά στην ειδική έκθεση του ΣΕΒ. Ο ΣΕΒ, ωστόσο, σπεύδει να επισημάνει ότι η ψηφιακή στρατηγική δεν είναι κάτι συγκυριακό και πρόχειρο, καθώς απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό και επενδύσεις. «Η δυσμενής συγκυρία του κορωνοϊού οδήγησε πλήθος επιχειρήσεων να στραφεί σε ψηφιακό κανάλι για τη διάθεση προϊόντων και υπηρεσιών.
Η ευκαιριακή όμως αξιοποίηση ηλεκτρονικών μέσων δεν αποτελεί μετάβαση στο Retail 360°. Αντιθέτως, δημιουργεί ψευδαίσθηση ψηφιακής παρουσίας, ενώ ο μετασχηματισμός στο Retail 360° απαιτεί δέσμευση στη δημιουργία μιας πολυκαναλικής (omni-channel) εμπειρίας, που στόχο θα έχει την ολιστική εξυπηρέτηση του καταναλωτή».
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί το τελευταίο διάστημα, μεταξύ άλλων από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), ενώ το 2019 οι ψηφιακοί καταναλωτές στην Ελλάδα ανέρχονταν στο 32% έναντι 53% στην Ευρωπαϊκή Ενωση (κατά μέσον όρο) και ο ρυθμός ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν μόλις στο 15%, ο αριθμός ψηφιακών χρηστών υπερδιπλασιάστηκε τον Απρίλιο 2020, η καταναλωτική δαπάνη μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων αυξήθηκε έως και 170% εβδομαδιαίως (σε σχέση με το 2019), ενώ τα έσοδα του ηλεκτρονικού εμπορίου τον Μάρτιο και τον Απρίλιο εξαπλασιάστηκαν. Είχαμε, επίσης, 45% μεγαλύτερη επισκεψιμότητα σε ηλεκτρονικά καταστήματα, τόσο απευθείας όσο και μέσω των κοινωνικών δικτύων, και 52% επιπλέον όγκο παραγγελιών.
Ποια είναι τα οφέλη στο λιανεμπόριο από την εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών όχι μόνο μέσω της δημιουργίας ηλεκτρονικού καταστήματος, αλλά και μέσω ψηφιακών λύσεων εντός των φυσικών καταστημάτων (π.χ. αισθητήρες δαπέδου που καταγράφουν σε ποιο σημείο του καταστήματος παρατηρείται περισσότερη κίνηση), αξιοποίηση των δεδομένων αγορών για εξατομικευμένες προωθητικές ενέργειες, αλλά και ψηφιοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας; Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά:
• Αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων κατά 6% έως 10%, αλλά και έως 20% περισσότερες πωλήσεις σε σχέση με τον ανταγωνισμό που δεν έχει προχωρήσει σε ψηφιακό μετασχηματισμό.
• Πέντε φορές μικρότερο κόστος διατήρησης πελατών από την απόκτηση καινούργιων.
• Εως και 86% αύξηση των κερδών μέσω της προσωποποιημένης τιμολόγησης.
• Εως και 20% αύξηση της μέσης τιμής στις παραγγελίες, καθώς οι εξατομικευμένες προτάσεις ταιριάζουν στο προφίλ του κάθε πελάτη και τον προδιαθέτουν για περισσότερες αγορές. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με έρευνες, 30% των καταναλωτών αγόρασε προϊόν από πρόταση προσαρμοσμένη στις προτιμήσεις του, ενώ ένα 54% προχωρεί σε αγορά εάν λάβει καλή εξυπηρέτηση και πληροφόρηση.
• Αύξηση του περιθωρίου κέρδους από 30% έως 55% από την εφαρμογή αυτοματοποιημένων ταμείων εντός του φυσικού καταστήματος, λόγω της μείωσης του κόστους λειτουργίας.