Οι πρώτες ηλιαχτίδες για τον ελληνικό τουρισμό άρχισαν να προβάλλουν μέσα από τα γκρίζα σύννεφα της πανδημίας, καθώς τα τηλέφωνα στα ξενοδοχεία έχουν αρχίσει να χτυπούν και πάλι, και οι ιστοσελίδες των μεγάλων γερμανικών tour operators να δέχονται ολοένα και αυξανόμενη επισκεψιμότητα.

Ομως το κλικ της κράτησης ακόμα δεν γίνεται παρά μόνο σπάνια, ενώ τα τηλέφωνα εξαντλούνται σε πληροφορίες που θέλουν να συγκεντρώσουν οι επίδοξοι ταξιδιώτες του φετινού καλοκαιριού.

Ορισμένοι από τους μεγάλους ξενοδόχους δηλώνουν πως ήδη στα συστήματά τους έχουν αρκετές ενεργές κρατήσεις από αυτές που έγιναν μέχρι τις 15 Μαρτίου, ώστε να λειτουργήσουν όχι όλα αλλά κάποια από τα ξενοδοχεία τους, με την πληρότητα όμως στο 50%. Επίπεδο που θεωρείται μάλιστα για πολλούς και το σημείο του break even, μεταξύ δηλαδή ζημιών και κερδοφορίας. Κάποιοι άλλοι μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι έχουν αρχίσει να βλέπουν και κάποιες κρατήσεις να μπαίνουν, αλλά για τον Οκτώβριο. Αλλωστε, όλοι ελπίζουν στον γαλάζιο ελληνικό ουρανό για να μπορέσει η σεζόν να επεκταθεί ενδεχομένως έως και τις αρχές Νοεμβρίου, προκειμένου να ανακτήσουν ό,τι περισσότερο μπορούν από αυτό που έχασαν τον Μάιο και τον Ιούνιο. Πολλά είναι και τα τηλέφωνα από Ελληνες πελάτες σε μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες που απευθύνονται στην ελληνική αγορά και γνωστοποίησαν ήδη το άνοιγμα των ξενοδοχείων τους τις αμέσως επόμενες εβδομάδες.

Οι tour operators

Σε επικοινωνία της «Κ» με το μεγαλύτερο γερμανικό ταξιδιωτικό γραφείο, την TUI, κατέστη σαφές ότι η κινητικότητα στις ιστοσελίδες της έχει αρχίσει να αυξάνεται, με έντονο το ενδιαφέρον για την Ελλάδα, την Ισπανία αλλά και την Τουρκία. Ανάλογη εικόνα εκπέμπεται και από την Der Touristik. Ομως κάποιες πηγές σημειώνουν πως οι όποιες νέες κρατήσεις μπουν για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο ενδέχεται να μην επαρκέσουν για να καλύψουν τις νέες ακυρώσεις παλιότερων κρατήσεων που αναμένονται και οι οποίες υπολογίζεται πως μπορεί να κινηθούν κοντά στο 25%.

Εν τω μεταξύ, η προσπάθεια προσέλκυσης των μεγαλύτερων κατά το δυνατόν μεριδίων αγοράς των φετινών θερινών διακοπών των μεγάλων χωρών και ειδικά της Γερμανίας, έχει εξελιχθεί ήδη σε μάχη της Ελλάδας με την Ισπανία και την Πορτογαλία. Tour operators όπως οι TUI, Der Touristik και FTI Group έχουν ξεκινήσει επιθετική προώθηση πωλήσεων ταξιδιωτικών πακέτων για την Ελλάδα αλλά και τις ισπανικές Βαλεαρίδες Νήσους, οι οποίες έχουν καταφέρει να έχουν πολύ καλύτερο επιδημιολογικό προφίλ από την ηπειρωτική Ισπανία. Οι προωθητικές ενέργειες των γερμανικών ταξιδιωτικών πρακτορείων περιλαμβάνουν την προσφορά δωρεάν δυνατότητας ακύρωσης μέχρι και 14 μέρες πριν από το ταξίδι αλλά και βελτιστοποιημένες τιμές.

Πληροφορίες θέλουν τη γερμανική κυβέρνηση να προσανατολίζεται προς μία πολιτική άρσης της ταξιδιωτικής οδηγίας για εκείνες τις χώρες που εμφανίζουν λιγότερα από 50 νέα κρούσματα εβδομαδιαίως. Η Ελλάδα βρίσκεται οριακά σε αυτή την ομάδα, αλλά επίσης το όριο των κρουσμάτων φαίνεται ακόμα να μην έχει οριστικοποιηθεί από τις γερμανικές αρχές. Οι παραπάνω αναφορές για τη Γερμανία γίνονται επειδή η συγκεκριμένη αγορά είναι η μεγαλύτερη για τον ελληνικό τουρισμό, καθώς πέρυσι έστειλε 4 εκατομμύρια ταξιδιώτες στην Ελλάδα, οι οποίοι δαπάνησαν εντός ελληνικών συνόρων –χωρίς τα έξοδα για το αεροπορικό ταξίδι– 3 δισ. ευρώ ή το 17% του συνόλου των ταξιδιωτικών εισπράξεων της χώρας. Με δεδομένο ότι η βρετανική αγορά, η δεύτερη μεγαλύτερη για την Ελλάδα, αναμένεται να παραμείνει κλειστή τουλάχιστον για τους επόμενους έναν δύο μήνες, καθίσταται σαφές πως τον δρόμο θα ανοίξουν οι Γερμανοί.

Περιμένοντας τα αεροπλάνα

Σε αυτό το περιβάλλον η αίσθηση ότι τις επόμενες δύο βδομάδες τα γκρίζα σύννεφα θα αρχίσουν να διαλύονται, έχει αρχίσει να εμπεδώνεται μεταξύ ξενοδόχων και πρακτόρων, καθώς τις αμέσως επόμενες μέρες αναμένεται να ανακοινωθούν και τα προγράμματα δρομολογίων των αεροπορικών εταιρειών. Η TUI που μεταφέρει με την ιδιόκτητη αεροπορική της ένα σημαντικότατο ποσοστό όσων στέλνει εδώ για διακοπές, αναμένεται να κάνει σχετικές ανακοινώσεις στα τέλη της εβδομάδας που ξεκινάει αύριο. Νωρίτερα, την Τρίτη ή την Τετάρτη η γερμανική κυβέρνηση πρόκειται να γνωστοποιήσει ποιες χώρες θα βγάλει από την ταξιδιωτική οδηγία που είχε εκδώσει με το ξέσπασμα της πανδημίας.

Σε καμιά περίπτωση βέβαια όλα αυτά δεν σημαίνουν πως η σεζόν θα μοιάζει με τις περασμένες. Τα ξενοδοχεία που θα ανοίξουν θα είναι λιγότερα και λόγω των αυστηρών γερμανικών πρωτοκόλλων θα λειτουργούν με περιορισμένη δυναμικότητα. Η μέση πρόβλεψη όσον αφορά την πτώση της ζήτησης για διακοπές στις βασικές αγορές από τις οποίες έλκει τουρίστες η Ελλάδα, παραμένει κοντά στο 70%.

Σε ορισμένες περιπτώσεις εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει το 90% και το 100%, όπως έδειξε πρόσφατη έρευνα που προβλήθηκε στη γερμανική τηλεόραση ZDF. Ομως υπάρχουν και έρευνες σκιαγράφησης της διάθεσης των ταξιδιωτών όπως αυτή της Mindhaus, οι οποίες βλέπουν πολύ μικρότερη κάμψη, ενδεχομένως και μόνο 30%.

kathimerini.gr