Τα επιτελεία της αμερικανικής Tesla εξετάζουν αν θα εντάξουν τελικά την Ελλάδα στη «λεωφόρο των ταχυφορτιστών», που θα ξεκινάει από την Πορτογαλία, θα διατρέχει την Ισπανία, τη νότια Γαλλία, την Ιταλία και θα συνεχίζει στην Ελλάδα για να καταλήξει στην Τουρκία.
Εάν για τον καταναλωτή η αυτοκίνηση είναι πρωτίστως κίνητρα για την απόκτηση μιας νέας γενιάς αυτοκινήτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων, για τις επιχειρήσεις, τουλάχιστον τις «ανήσυχες», είναι μια νέα δυναμική αγορά που απαιτεί ανασχεδιασμό στρατηγικών προκειμένου να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που προσφέρει. Από την κατασκευή έως την ανάπτυξη και τη διαχείριση δικτύων φόρτισης, η ηλεκτροκίνηση ανοίγει δουλειές, τις οποίες ετοιμάζονται να διεκδικήσουν όχι μόνο οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά ακόμη και επιχειρήσεις που είναι ταυτισμένες με τις μηχανές εσωτερικής καύσης, όπως διυλιστήρια και εταιρείες πετρελαιοειδών.
Το νομοσχέδιο που ανακοίνωσε η κυβέρνηση την περασμένη εβδομάδα έδωσε το έναυσμα για να κινητοποιηθούν κεφάλαια από διαφορετικούς τομείς σε έναν νέο κύκλο οικονομίας, στον οποίο εμπλέκονται αυτοκινητοβιομηχανίες, εταιρείες ηλεκτρισμού και διαχείρισης ενέργειας, κατασκευαστές μπαταριών, εμπορικές αλυσίδες, δίκτυα μεταφορών, δήμοι και περιφέρειες και μεταξύ των οποίων έχουν ήδη κλείσει οι πρώτες συμφωνίες συνεργασιών, ενώ άλλες ωριμάζουν. Πρωταγωνιστικό ρόλο στον νέο αυτό κύκλο οικονομίας διεκδικούν εταιρείες που πρωτοπορούν στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης, όπως η αμερικανική Tesla του Ελον Μασκ, τα επιτελεία της οποίας «μεταφράζουν» αυτή την περίοδο τα κίνητρα της ελληνικής κυβέρνησης για να αποφασίσουν αν θα εντάξουν τελικά την Ελλάδα στη «λεωφόρο των ταχυφορτιστών», που θα ξεκινάει από την Πορτογαλία, θα διατρέχει την Ισπανία, τη νότια Γαλλία, την Ιταλία και θα συνεχίζει στην Ελλάδα, από την Πάτρα στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, μέχρι την Αλεξανδρούπολη, για να καταλήξει στην Τουρκία.
Η επίσης αμερικανική Βlink, που με βάση την Ελλάδα και σε συνεργασία με τον ελληνικό όμιλο Eunice Energy στοχεύει στην ανάπτυξη ενός πανευρωπαϊκού δικτύου σημείων φόρτισης, εγκαθιστώντας μάλιστα φορτιστές που θα παράγονται στην Ελλάδα, μελετάει ξανά τα πλάνα της μετά την ανακοίνωση των κινήτρων, όπως και ο όμιλος Εngie, που σε συνεργασία με την «Ηρων» (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και αυτοκινητοβιομηχανίες έχει εγκαταστήσει ήδη ένα δίκτυο φορτιστών, το οποίο και θα επεκτείνει, ενισχύοντας τη θέση της. Θέση στη νέα αγορά της ηλεκτροκίνησης παίρνουν και τα ΕΛΠΕ μέσω θυγατρικής που θα συστήσουν για τη δραστηριοποίησή τους σε όλο το φάσμα της ηλεκτροκίνησης, αλλά και η Motor Oil και μικρότερες εταιρείες του κλάδου, όπως η Elin, που σχεδιάζει την αξιοποίηση των 130 πρατηρίων του δικτύου της στα νησιά. Από πλευράς εταιρειών ηλεκτρισμού, την ηλεκτροκίνηση έχουν εντάξει ήδη στη στρατηγική τους η «Ηρων» και η Εlpedison, η Protergia (Mytilineos) «βλέπει» επίσης την ηλεκτροκίνηση ως συναφή αγορά που θα αξιοποιήσει, ενώ η ΔΕΗ έχει ανακοινώσει τρία μνημόνια συνεργασίας, διεκδικώντας πρωταγωνιστικό ρόλο στη νέα αγορά.
Οι πρώτοι στόχοι
Στο στόχαστρο των επενδυτών βρίσκονται σε αυτή τη φάση οι εμπορικοί στόλοι των εταιρειών, για την αντικατάσταση των οποίων δίνονται ισχυρά κίνητρα, τα αστικά λεωφορεία και τα ταξί, καθώς επίσης η αγορά των μικρών νησιών, όπου οι αποστάσεις μετακίνησης είναι μικρές. Τα κίνητρα αναμένεται να ενισχύσουν και την αγορά ηλεκτροκίνητων ποδηλάτων, καθώς επιδοτείται το 40% της αξίας, ανοίγοντας πεδίο δραστηριοποίησης για τις τρεις εταιρείες κατασκευής ποδηλάτων στην Ελλάδα. Η Οrient Binks, που παράγει συμβατικά ποδήλατα εδώ και 60 χρόνια, έχει αρχίσει την κατασκευή ηλεκτρικών ποδηλάτων από το 2018 και έχει καταρτίσει πλάνα αύξησης της δυναμικότητας της μονάδας της στη Λάρισα, η υλοποίηση των οποίων, όπως δηλώνει στην «Κ» ο κ. Θάνος Κοκότης, θα εξαρτηθεί από τη ζήτηση και την ανάπτυξη της αγοράς.
Επενδυτικό ενδιαφέρον για σταθμούς φόρτισης
Στην ανάπτυξη δικτύου υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων επικεντρώνεται το επενδυτικό ενδιαφέρον, αξιοποιώντας τα κίνητρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση και αναμένεται να θεσπιστούν με την κατάθεση και ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου από τη Βουλή μέσα στον Ιούλιο. Η αγορά στο σύνολό της εκτιμά ότι το νομοσχέδιο είναι στη σωστή κατεύθυνση και αναμένει την εξειδίκευση των μέτρων και των κινήτρων για να οριστικοποιήσει τις στρατηγικές της κινήσεις.
Η εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης με στόχο το ένα στα τρία αυτοκίνητα το 2030 να είναι ηλεκτρικό, αλλάζει τον παραδοσιακό τρόπο φόρτισης των οχημάτων. Το βενζινάδικο υποκαθίσταται από τους σταθμούς φόρτισης που θα εγκατασταθούν σε δημόσιους χώρους, σε πολυκαταστήματα και οδικούς άξονες, πέραν των φορτιστών που θα μπορεί να έχει ο κάθε χρήστης στην κατοικία του. Παράλληλα δημιουργείται η ανάγκη παροχής υπηρεσιών διαχείρισης των σταθμών φόρτισης, ώστε ο χρήστης άσχετα από τον προμηθευτή του να μπορεί να έχει προσβασιμότητα σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης ή σε ιδιωτικούς σταθμούς άλλης εταιρείας και να διασφαλίζει επάρκεια καυσίμου ταξιδεύοντας εντός και εκτός συνόρων. Ετσι, η διαχείριση δικτύου είναι μία από τις υπηρεσίες στην οποία στρέφονται οι εταιρείες πέραν από την εγκατάσταση και ανάπτυξη δικτύου φόρτισης, αναζητώντας συνεργασίες με μεγάλες αλυσίδες εμπορικών καταστημάτων, παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, δήμους και εταιρείες που διαθέτουν ήδη δίκτυο όπως τα πρατήρια καυσίμων σε όλη τη χώρα, στα οποία μπορούν να προστεθούν και φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα.
Το μοντέλο που προωθεί η ΔΕΗ για την είσοδό της στη νέα αγορά είναι ενδεικτικό των συνεργατικών κινήσεων που θα αρχίσουν να αναπτύσσονται το επόμενο διάστημα και στο οποίο εξάλλου έχει στηριχθεί και η μέχρι σήμερα ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Η ΔΕΗ έχει υπογράψει τρία MoU με τις εταιρείες «ΑΒ Βασιλόπουλος», Beat και Fraport Greece ανοίγοντας τον δρόμο για την υλοποίηση του στρατηγικού της σχεδιασμού που προβλέπει την τοποθέτηση πανελλαδικά 1.000 σταθμών φόρτισης στα επόμενα 2-3 χρόνια και 10.000 σταθμών φόρτισης μεσοπρόθεσμα. Τα τρία MoU εστιάζουν στην εγκατάσταση σταθμών φόρτισης και παροχής υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης στα καταστήματα της «ΑΒ Βασιλόπουλος», στις πιάτσες ταξί και στα 14 αεροδρόμια της Fraport Greece.
Στροφή στην ηλεκτροκίνηση κάνουν και τα ΕΛΠΕ στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του ομίλου για χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα. Στη νέα αγορά, τα ΕΛΠΕ θα εισέλθουν μέσω θυγατρικής που θα συστήσουν για την εγκατάσταση ταχυφορτιστών στο δίκτυο πρατηρίων τους αλλά και παροχής υπηρεσιών διαχείρισης υποδομών φόρτισης.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα ΕΛΠΕ όπως και η Μotor Oil έχουν εγκαταστήσει ήδη σταθμούς φόρτισης σε αυτοκινητόδρομους και σε διάφορα σημεία της Αττικής. Ο σχεδιασμός των ΕΛΠΕ περιλαμβάνει και συνεργασίες με τρίτους, οι οποίες μάλιστα αναμένεται να ανακοινωθούν το αμέσως επόμενο διάστημα. Δραστηριότητα στην ηλεκτροκίνηση αναπτύσσει ήδη η Εlpedison, εταιρεία που ελέγχεται σε ποσοστό 50% από τα ΕΛΠΕ και δραστηριοποιείται στην παραγωγή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Η Εlpedison προσφέρει ήδη καινοτόμες ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτροκίνησης για οικιακούς και επιχειρησιακούς πελάτες αντίστοιχα, δηλαδή ηλεκτρολογική μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση φορτιστή, αλλά και τη δυνατότητα απομακρυσμένου και πλήρους ελέγχου όλων των λειτουργιών ενός ή περισσότερων φορτιστών ανά εγκατάσταση, μέσω «έξυπνης» πλατφόρμας και εφαρμογής διαχείρισης. Από τις αρχές του 2018 έχει αναπτύξει αποκλειστική συνεργασία με τη Mercedes Benz Hellas (MBH), παρέχοντας τις υπηρεσίες της ως τεχνικού συμβούλου στο δίκτυο συνεργατών της MBH αλλά και στους πελάτες της σε όλη την Ελλάδα, καθώς και την ειδικά διαμορφωμένη λύση DriveGreen Welcome. Σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό, η Εlpedison προμηθεύεται και προσφέρει κατ’ αποκλειστικότητα στην ελληνική αγορά τους φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων ChargeStorm, της σουηδικής εταιρείας CTEK, η οποία έχει εγκαταστήσει περισσότερους από 30.000 φορτιστές στην Ευρώπη.
Ειδικά προγράμματα
Από πλευράς ελληνικών εταιρειών σημαντική είναι ήδη η παρουσία στην αγορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσω και των θυγατρικών της «Ηρων» και «ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή», η οποία πρωτοπορεί στην ανάπτυξη των ΑΠΕ. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναπτύξει σταθμούς φόρτισης στους οδικούς άξονες που της έχουν παραχωρηθεί, ενώ μέσω της «Ηρων» και σε συνεργασία με την Engie έχει εγκαταστήσει τουλάχιστον 200 φορτιστές.
Από την περασμένη εβδομάδα λάνσαρε στην αγορά δύο νέα προγράμματα ηλεκτροκίνησης (ΗΡΩΝ EcoDrive) ειδικά σχεδιασμένα για κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία προσφέρουν δωρεάν το 50% της νυχτερινής κατανάλωσης του σπιτιού, για τη φόρτιση των ηλεκτρικών τους αυτοκινήτων, χωρίς να απαιτείται η εγκατάσταση νυχτερινού μετρητή. Παρέχει επίσης το EcoMove, υπηρεσία επαγγελματικού διαμοιρασμού (Car Sharing) εταιρικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Απευθύνεται σε εταιρείες και οργανισμούς που επιθυμούν να αποκτήσουν εταιρικό στόλο ηλεκτρικών αυτοκινήτων και θέλουν να διαθέσουν την υπηρεσία στο προσωπικό τους, για να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη, αλλά και να συμβάλουν ενεργά στην προστασία του περιβάλλοντος. Η εταιρεία εξετάζει επίσης την είσοδό της στην ηλεκτροκίνηση αστικών λεωφορείων αλλά και την εγκατάσταση ενός δικτύου φορτιστών σε όλη τη χώρα σε συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ μέσω ΣΔΙΤ.
Η Εngie Hellas παρέχοντας στους πελάτες της ενέργεια από την «Ηρων», έχει εγκαταστήσει πάνω από 200 φορτιστές και προσβλέπει σε επέκταση των δραστηριοτήτων της αναπτύσσοντας συνεργασίες με αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως ο όμιλος Σικελίδη, αλυσίδες καταστημάτων και εταιρείες που διαθέτουν εμπορικό στόλο αυτοκινήτων, ενώ βλέπει ευκαιρίες ανάπτυξης και στα νησιά. Οι υπηρεσίες ηλεκτροκίνησης που προσφέρει η εταιρεία συνδυάζουν σταθμούς φόρτισης, έξυπνες υποδομές, πλατφόρμα διαχείρισης φόρτισης, λογισμικό ανοιχτού κώδικα, τυποποιημένα πρωτόκολλα και επεκτασιμότητα δικτύου φόρτισης. Οι φορτιστές που εγκαθιστά είναι της ολλανδικής εταιρείας ΕVBox, μέλος του ομίλου Engie, με περισσότερα από 120.000 σημεία φόρτισης παγκοσμίως. Οι υπηρεσίες ηλεκτροκίνησης που προσφέρει η εταιρεία συνδυάζουν σταθμούς φόρτισης, έξυπνες υποδομές, πλατφόρμα διαχείρισης φόρτισης, λογισμικό ανοιχτού κώδικα, τυποποιημένα πρωτόκολλα και επεκτασιμότητα δικτύου φόρτισης.