Τα κίνητρα που παρέχονται περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων έκπτωση δαπάνης για την αγορά και τη μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος.

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε από χθες και μέχρι την 1η Ιουλίου το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, οι βασικοί άξονες του οποίου παρουσιάστηκαν στις 5 Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συναρμόδιους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κ. Χατζηδάκη και Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή. Η πρώτη σημαντική παρέμβαση του νομοσχεδίου, πέρα από τα οικονομικά κίνητρα για απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος που έχουν ήδη παρουσιαστεί («οικολογικό bonus»), αφορά την παροχή φορολογικών κινήτρων με στόχο την ελάφρυνση του κόστους χρήσης ενός ηλεκτρικού οχήματος αλλά και την ανάπτυξη σημείων φόρτισης. 

Τα κίνητρα που παρέχονται περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων: έκπτωση δαπάνης για την αγορά και τη μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού ή και plug-in υβριδικού οχήματος, η οποία με την προσαύξηση ανέρχεται στο 50% και 35% αντίστοιχα (75% ή 35% για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε νησιωτικές περιοχές), αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων, κάλυψη του κόστους φόρτισης και της παροχής οχήματος σε εργαζομένους χωρίς αυτά να τους επιβαρύνουν ως φορολογητέο εισόδημα, αλλά και εξαίρεση της αγοράς οχήματος μηδενικών ρύπων από την ετήσια αντικειμενική δαπάνη και δαπάνη απόκτησης περιουσιακών στοιχείων από φυσικά πρόσωπα.

Ταυτόχρονα, μέσω φορολογικών κινήτρων ενθαρρύνεται και η ανάπτυξη υποδομών φόρτισης καθώς προβλέπεται αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης για την αγορά και εγκατάσταση δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης με την προσαύξηση να φτάνει το 50% και το 70% σε νησιωτικές περιοχές, ενώ στην περίπτωση αποκλειστικής χρήσης αυτών από τους εργαζομένους η προσαύξηση θα ανέρχεται στο 30%.

Το νομοσχέδιο «ενεργοποιεί» και τον δημόσιο τομέα στον στόχο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, θεσπίζοντας υποχρεωτική   ποσόστωση στις δημόσιες προμήθειες καθαρών οχημάτων προκειμένου να εκσυγχρονιστεί ο στόλος οχημάτων. Ετσι, προβλέπεται το 25% των νέων οχημάτων από τον Αύγουστο του 2021 να είναι ηλεκτρικά. Επιπροσθέτως, εισάγονται υποχρεωτικά «πράσινα» κριτήρια επιλογής και αξιολόγησης στις διαδικασίες ανάθεσης του δημόσιου τομέα συμβάσεων που είναι συναφείς με χρήση στόλου οχημάτων, ώστε να έχουν προβάδισμα οι υποψήφιοι που διαθέτουν οχήματα χαμηλών εκπομπών.

Η στήριξη της βιομηχανίας και η προσέλκυση επενδύσεων που συνδέονται με την ηλεκτροκίνηση στις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης μέσω παροχής φορολογικών και άλλων κινήτρων, είναι η δεύτερη σημαντική παρέμβαση του νομοσχεδίου.

Η τρίτη παρέμβαση αφορά τις υποδομές φόρτισης και μεταξύ άλλων προβλέπεται η εκπόνηση ειδικών σχεδίων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, η υποχρέωση του δημόσιου τομέα να δημιουργεί ειδικές θέσεις στάθμευσης και φόρτισης σε όλα τα κτίρια των δημόσιων υπηρεσιών που διαθέτουν πάρκινγκ, ειδικές ρυθμίσεις για τα υφιστάμενα και νέα κτίρια για την ανάπτυξη σταθμών φόρτισης κ.λπ.

Η τέταρτη παρέμβαση αφορά την οργάνωση και τη λειτουργία της αγοράς των υποδομών. Το νομοσχέδιο εισάγει το ανταγωνιστικό μοντέλο ανάπτυξης δικτύων φόρτισης, και σε ό,τι αφορά την τιμολόγηση εισάγει επίσης ένα ελεύθερο ανταγωνιστικό μοντέλο. Για την εύρυθμη λειτουργία της νέας αγοράς δημιουργούνται νέοι φορείς, όπως το μητρώο υποδομών και φορέων της αγοράς ηλεκτροκίνησης, με στοιχεία τόσο για τους φορείς της αγοράς όσο και για τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης, αλλά και αυτοτελές τμήμα ηλεκτροκίνησης στο υπουργείο Ανάπτυξης. Στην κατεύθυνση της μείωσης των ρύπων και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος 4.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα παλαιού τύπου (τεχνολογίας Euro 4). Ταυτόχρονα  επιβάλλεται απαγόρευση των εισαγωγών των ακόμα παλαιότερων και εξαιρετικά ρυπογόνων οχημάτων (τεχνολογίας Euro 1,2 και 3). 

kathimerini.gr