Την περίοδο 2015-2017 επενδύθηκαν πάνω από 200 εκατ. ευρώ για την απόκτηση ακινήτων με μισθωτές αλυσίδες λιανεμπορίου. Φέτος τον Μάρτιο η Eurobank προχώρησε στην εξαγορά τεσσάρων εμπορικών καταστημάτων της «Σκλαβενίτης» αντί συνολικού τιμήματος 117 εκατ. ευρώ.
Ως ανάχωμα έχουν λειτουργήσει τα ακίνητα που στεγάζουν καταστήματα αλυσίδων λιανεμπορίου (υπεραγορές) για τις ΑΕΕΑΠ και τις εταιρείες ακινήτων που είχαν επενδύσει σημαντικά κεφάλαια στη συγκεκριμένη κατηγορία ακινήτων τα προηγούμενα χρόνια. Εν μέσω πανδημίας και των μέτρων για τον περιορισμό της, ελάχιστοι τομείς παρέμειναν λειτουργικοί τους προηγούμενους μήνες, με τα σούπερ μάρκετ όχι μόνο να συγκαταλέγονται μεταξύ αυτών, αλλά παράλληλα να επωφελούνται και σημαντικά.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, κατά τη διάρκεια των 13 εβδομάδων από την εμφάνιση του νέου κορωνοϊού στη χώρα (24/2 έως 24/5) οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ (εξαιρουμένων των νησιών) ανήλθαν σε 1,8 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 21,5% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Από τις αρχές του έτους έως και τις 24 Μαΐου η αύξηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ ανήλθε σε 14,7% συγκριτικά με την περυσινή περίοδο. Σημειωτέον ότι τα εν λόγω ακίνητα δεν αξιοποίησαν ούτε την έκπτωση 40% που θεσμοθετήθηκε για τη συντριπτική πλειονότητα του λιανεμπορίου, καθώς συνέχισαν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους.
Ως εκ τούτου, οι ΑΕΕΑΠ που είχαν επενδύσει σημαντικά ποσά τα προηγούμενα χρόνια για την απόκτηση των συγκεκριμένων ακινήτων δικαιώνονται σήμερα. Η πιο πρόσφατη συναλλαγή ολοκληρώθηκε στις αρχές του φετινού Μαρτίου. Η Eurobank προχώρησε στην εξαγορά τεσσάρων εμπορικών καταστημάτων της «Σκλαβενίτης» αντί συνολικού τιμήματος 117 εκατ. ευρώ. Η εν λόγω συναλλαγή είχε συμφωνηθεί ήδη από το 2019 από την τότε Grivalia Properties ΑΕΕΑΠ, λίγο πριν προχωρήσει η διαδικασία της συγχώνευσής της με τον όμιλο Eurobank. Τότε είχε υπογραφεί δεσμευτικό προσύμφωνο, το οποίο ενεργοποιήθηκε φέτος, αφού ολοκληρώθηκε ο μετασχηματισμός του ομίλου και η απορρόφηση της Grivalia. Δύο από τα σούπερ μάρκετ βρίσκονται στην Αθήνα και άλλα δύο στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για κτίρια συνολικής επιφάνειας 90.000 τ.μ. Η απόδοση της επένδυσης βρίσκεται πλησίον του 9%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο 2015-2017 επενδύθηκαν πάνω από 200 εκατ. ευρώ για την απόκτηση ακινήτων με μισθωτές αλυσίδες λιανεμπορίου.
Ηταν η περίοδος των έντονων ανακατατάξεων στον κλάδο του λιανεμπορίου, με τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές αλυσίδων να βρίσκονται στην ημερησία διάταξη, με αποτέλεσμα να αυξηθεί και η προσφορά ακινήτων προς εξαγορά. Ιδιαίτερο ρόλο διαδραμάτισε η εξαγορά της Carrefour – Μαρινόπουλος από τον όμιλο Σκλαβενίτη, με αποτέλεσμα μια σειρά ακινήτων να αλλάξει χέρια και να περάσει υπό τον έλεγχο των μεγαλύτερων ΑΕΕΑΠ του κλάδου.
Για παράδειγμα, τον Ιούνιο του 2017 η Prodea Investments (τότε Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ) προχώρησε στην απόκτηση από τον όμιλο Σκλαβενίτη πέντε εμπορικών ακινήτων (κυρίως σούπερ μάρκετ), συνολικής επιφάνειας 87.000 τ.μ., έναντι συνολικού τιμήματος 71 εκατ. ευρώ. Τα τέσσερα ακίνητα βρίσκονται στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Λ. Μαραθώνος (Γέρακας) και στη Λ. Αθηνών (Αθήνα), είναι συνολικής επιφάνειας 75.000 τ.μ. και κόστισαν 47 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, η Πανγαία ολοκλήρωσε και την απόκτηση ενός ακινήτου μεικτής χρήσης (σούπερ μάρκετ και γραφεία) στη Λεμεσό της Κύπρου, επιφάνειας 12.000 τ.μ., αντί ποσού 24 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο σχετικού προσυμφώνου που είχε υπογραφεί με την εταιρεία Chris Cash & Carry, επίσης του ομίλου Σκλαβενίτη. Την ίδια περίοδο, η Grivalia Properties ΑΕΕΑΠ είχε αποκτήσει χαρτοφυλάκιο από 16 καταστήματα Carrefour αντί ποσού 16,2 εκατ. ευρώ, πλειοδοτώντας σε σχετικό διαγωνισμό.
Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, η προτίμηση σε εμπορικά ακίνητα με μισθωτές αλυσίδες σούπερ μάρκετ αποτελούσε ανέκαθεν βασικό συστατικό της επενδυτικής στρατηγικής των ΑΕΕΑΠ. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης της προηγούμενης δεκαετίας, τα εν λόγω ακίνητα πρωταγωνίστησαν, καθώς οι εταιρείες τα προτιμούσαν, ακριβώς λόγω του χαμηλότερου επενδυτικού ρίσκου τους. Οπως εξηγούσαν τότε επαγγελματίες της αγοράς ακινήτων, τα σούπερ μάρκετ παρουσιάζουν μεγαλύτερες αντοχές σε περιόδους κρίσης, καθώς ακόμα και εν μέσω ύφεσης οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να αγοράζουν τα χρειώδη.