Tην εβδομάδα που μας πέρασε, έγιναν 12.500 εγγραφές, με 20.000 άτομα από όλους τους τομείς του τουριστικού κλάδου να έχουν παρακολουθήσει το πρόγραμμα.

Πάνω από 20.000 υπάλληλοι ξενοδοχείων, εστιατορίων, εργάτες και εργάτριες καθαρισμού, σερβιτόροι αλλά και οδηγοί ταξί κάθισαν μπροστά στις οθόνες τους τις τελευταίες δύο εβδομάδες στην Κρήτη για να εκπαιδευθούν στα υγειονομικά πρωτόκολλα κατά της COVID-19.

To πρόγραμμα «τρέχει» με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης. Ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης είπε στην «Κ» ότι χρηματοδοτήθηκε με 100.000 ευρώ. Την επιστημονική ευθύνη έχει η κ. Αννα Ψαρουλάκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια Μικροβιολογίας – Ανθρωποζωονόσων Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης. Η κ. Ψαρουλάκη στο πρόγραμμα αυτό πλαισιώνεται από 30 συνεργάτες της.

Η Κρήτη αντιμετώπισε πιο νωρίς από όλες τις ελληνικές περιφέρειες το δίλημμα «πώς κάνεις σεζόν με κορωνοιό;» εγκαινιάζοντας με ευθύνη της περιφέρειας μια πολύ στενή συνεργασία της τουριστικής βιομηχανίας με την ιατρική σχολή του τοπικού πανεπιστημίου και την τοπική Υγειονομική Περιφέρεια (ΥΠΕ).

«Θα υπάρξει εισαγωγή ιικού φορτίου», είπε η κ. Ψαρουλάκη στην «Κ», από επισκέπτες μας και προσέθεσε: «Μέσω του τουρισμού θα έρθουν στην Ελλάδα φορείς του ιού που έρχονται από χώρες με άλλα επιδημιολογικά δεδομένα.  Αυτό είναι ένα ρίσκο. Στην προσπάθεια για επανεκκίνηση, πρέπει να ληφθεί μέριμνα για ισορροπία ανάμεσα στην επανεκκίνηση της οικονομίας και τη συνέχιση της προσπάθειας για την αποτροπή εξάπλωσης του ιού και την προστασία της δημόσιας υγείας».

«Δεν φανταζόμουν ποτέ ότι θα υπήρχε τέτοια ανταπόκριση όταν ξεκινούσαμε… έχω παρατήσει όλα τα υπόλοιπα ακαδημαϊκά μου καθήκοντα και κάνω για την ώρα μόνο αυτό», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Το πρόγραμμα

Ο αρχικός σχεδιασμός του εκπαιδευτικού προγράμματος απευθυνόταν σε μικρότερο αριθμό εκπαιδευομένων. Εξελίχθηκε, τροποποιήθηκε διευρύνθηκε ώστε να συμπεριλάβει όλη την τουριστική αλυσίδα και ένα μεγάλο, ετερογενές ακροατήριο από διαφορετικούς χώρους, με διαφορετικό επίπεδο γνώσεων και εμπειριών, και μάλιστα εξ αποστάσεως.

Εδώ και ένα μήνα, μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης, την Περιφέρεια, την εταιρεία που χειρίζεται την εκπαιδευτική πλατφόρμα, δουλεύουν νυχθημερόν σε αυτή την υπερπροσπάθεια.

«Ενας αγώνας δρόμου δεκάδων ανθρώπων, σ’ ένα στοίχημα με τον χρόνο… βρεθήκαμε να ασχολούμαστε αποκλειστικά  με αυτό…» εξηγεί η κ. Ψαρουλάκη.

Την πρώτη εβδομάδα του προγράμματος, 2.975 άτομα πήραν μέρος στο τελικό τεστ όπου έπρεπε να απαντήσουν 30 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και την εβδομάδα που μας πέρασε, έγιναν 12.500 εγγραφές με 20.000 άτομα να έχουν παρακολουθήσει το πρόγραμμα.

Ενα μεγάλο μέρος των ερωτημάτων των «μαθητών» της έχει σχέση με τη λεγόμενη διαχείριση του κρούσματος. Εως την ώρα των σεμιναρίων της κ. Ψαρουλάκη δεν είχαν δοθεί σαφείς οδηγίες για το πώς θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται το κρούσμα ιδιαίτερα στα μικρά καταλύματα.

Βασικά ερωτήματα που τίθενται, αφορούν στη διαχείριση τυχόν κρουσμάτων της επιδημίας, κυρίως σε ό,τι αφορά τη δημιουργία του απαραίτητου μηχανισμού. «Στο θέμα αυτό», λέει η κ. Ψαρουλάκη, «πολλά ζητήματα είναι ανοικτά, ορισμένα δεν έχουν διευκρινιστεί ακόμα. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη διαχείριση  κρούσματος στις μικρότερες μονάδες. Το μικρό κατάλυμα έχει ένα κενό».

Ερωτήσεις

Ενδεικτικά, οι συμμετέχοντες υπέβαλαν τις ακόλουθες ερωτήσεις:

– Ποια είναι η διαδικασία εντοπισμού κρούσματος σε κατάλυμα 10 δωματίων που δεν συνεργάζεται με ιατρό; Πού θα απευθυνθεί εκτός από τον ΕΟΔΥ;

– Στο ξενοδοχείο καραντίνας θα πηγαίνουν και τα κρούσματα με ήπια συμπτώματα, ή θα πρέπει να παραμένουν στα δωμάτια των ξενοδοχείων όπου αρχικά είχαν καταλύσει;

– Ποιος είναι υπεύθυνος για τη μεταφορά του νοσούντος; Τι εννοείτε ότι η μεταφορά πρέπει να γίνεται με ιδιωτικό μέσο;

– Αν διακρίνουμε στον πελάτη κάποια συμπτώματα νομιμοποιούμαστε να ζητήσουμε να τον θερμομετρήσουμε;

– Αν ο πελάτης δεν έχει κάνει ακόμα check in και εμφανίσει συμπτώματα, τον δεχόμαστε και κάνουμε διαχείριση ύποπτου κρούσματος σαν να ήταν πελάτης;

– Αν ο πελάτης δεν θέλει να εξεταστεί από ιατρό, τι κάνουμε;

– Τα μέλη της οικογένειας της οποίας ένα μέλος έχει βρεθεί θετικό, μεταφέρονται επίσης σε ξενοδοχείο-καραντίνα;

– Αν αρρωστήσει κάποιος, παρότι έχουμε εφαρμόσει τα πρωτόκολλα, μπορεί να ζητήσει αποζημιώσεις;

– Σε περίπτωση που κάποιος εμφανίσει συμπτώματα στο λεωφορείο και στο μίνι βαν, τι πρέπει να κάνουν οδηγός και συνεπιβάτες;

– Πότε ένα άτομο με COVID-19 μεταφέρεται σε νοσοκομείο;

– Σε περίπτωση κρούσματος σε κάποιο κατάλυμα ποιος κάνει το τεστ;                              

Ξενοδόχοι με τους οποίους μίλησε η «Κ» στην Κρήτη, όπως ο Μ.Π. από την περιοχή των Χανίων, μας είπαν ότι και άλλα ζητήματα φαίνεται να μην έχουν διευκρινισθεί, όπως π.χ. πώς θα γίνεται «η μεταφορά του ασθενούς με κορωνοϊό από το ξενοδοχείο που μένει στο ξενοδοχείο καραντίνας», ή «πόσο θα κοστίζει το τεστ».

Εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενοι συμφωνούν ότι στα καταλύματα παραμένει κρίσιμο ζήτημα η χρήση κλιματιστικών μονάδων. «Μας είπαν να σταματήσουμε τα κλιματιστικά, αλλά μονάδες πολλών εκατοντάδων κλινών δεν είναι δυνατόν να μείνουν σε τόσο υψηλές θερμοκρασίες τον Αύγουστο χωρίς τη χρήση κλιματιστικών με ανακυκλούμενο αέρα», ανέφερε στην «Κ» ο Ε.Μ. Από το δικό του ξενοδοχείο συμμετείχε στην εκπαίδευση το σύνολο του προσωπικού, 230 άτομα. «Νομίζω ότι στις επόμενες σειρές θα πρέπει να υπάρξει εξειδίκευση ανάλογα με το πόστο που υπηρετεί ο καθένας, καθώς το επίπεδο είναι καλό για το υψηλότερο και το μεσαίο επίπεδο του προσωπικού, αλλά πολλές απορίες έρχονται από το προσωπικό που είναι τοποθετημένο σε συγκεκριμένα τμήματα», αναφέρει.

Σύμφωνα με άλλους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα, πολλοί από τους εργαζομένους θέτουν ευθέως το ερώτημα τι πρέπει να κάνουν «αν αρρωστήσουν». Ενδεικτική της επιτυχίας της Κρήτης είναι και η απόφαση της Περιφέρειας Πελοποννήσου αλλά και των Ιονίων Νήσων να εκπαιδευθούν οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις που έχουν σχέση με τον τουρισμό, στο πλαίσιο του ίδιου προγράμματος επιμόρφωσης.

kathimerini.gr