Στην πλήρη λειτουργία του το Ελληνικό θα δημιουργήσει πάνω από 80.000 θέσεις εργασίας, ενώ 10.000 θέσεις θα ανακοινωθούν μόνο κατά τη φάση κατασκευής.

Το πρώτο και πιο καθοριστικό βήμα για την υλοποίηση της μητροπολιτικής παρέμβασης στο Ελληνικό έγινε χθες, οπότε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, υπουργοί της κυβέρνησης και ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development Οδυσσέας Αθανασίου εγκαινίασαν την έναρξη των εργασιών κατεδάφισης στην έκταση του πρώην διεθνούς αεροδρομίου. «Σήμερα είναι μια πάρα πολύ σημαντική ημέρα. Μια συμβολική ημέρα. Γκρεμίζοντας αυτά τα παλιά άχρηστα κτίρια του παλιού αεροδρομίου βάζουμε τα θεμέλια για το νέο Ελληνικό. Ισως το μεγαλύτερο έργο στη Μεσόγειο. Θα δημιουργηθεί εδώ, σε αυτόν τον επί 19 χρόνια εγκαταλελειμμένο χώρο, το μεγαλύτερο παράκτιο πάρκο στη Μεσόγειο, 2.500 στρεμμάτων. Αλλά, ταυτόχρονα, ο χώρος αυτός έγινε μια κυψέλη ανάπτυξης. Στην πλήρη λειτουργία το Ελληνικό θα δημιουργήσει πάνω από 80.000 θέσεις εργασίας. Δέκα χιλιάδες θέσεις εργασίας θα ανακοινωθούν μόνο κατά τη φάση κατασκευής», σημείωσε χθες ο κ. Μητσοτάκης.

«Τους επόμενους μήνες θα κατεδαφιστεί το 1/3 από τα κτίρια που βρίσκονται σε όλη αυτή την περιοχή. Είναι πολλά, είναι πάνω από 900 κτίρια, είναι πάνω από 400.000 τ.μ. Αυτό θα μας φέρει σε θέση, μόλις την επόμενη χρονιά στο πρώτο εξάμηνο, να αρχίσουμε τα έργα υποδομών, ανάμεσα στα οποία θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα παράκτια πάρκα στον κόσμο, ένα παραλιακό μέτωπο που θα αφήσει πίσω του μια για πάντα αυτό το γκρίζο τοπίο που έχουμε ζήσει εδώ τα τελευταία 20 χρόνια», ανέφερε ο κ. Αθανασίου.

Περισσότερο από δύο δεκαετίες χρειάστηκε να παρέλθουν ωσότου κάτι να αρχίσει να… κινείται στο Ελληνικό. Τα σχέδια για την αξιοποίηση της έκτασης χρονολογούνται τουλάχιστον από το 1995, οπότε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο εκπόνησε μελέτη για την αξιοποίηση του χώρου που θα έμενε κενός λόγω της μετεγκατάστασης του αεροδρομίου στα Σπάτα. Εκείνη τη χρονιά θα θεσπιστεί το νομοσχέδιο με τίτλο «Κύρωση σύμβασης του νέου διεθνούς αεροδρομίου της Αθήνας στα Σπάτα και άλλες διατάξεις», όπου αναφέρεται ότι στο Ελληνικό θα δημιουργηθεί μητροπολιτική ζώνη πρασίνου. Τον Ιανουάριο του 2004 προκηρύχθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος διεθνής διαγωνισμός ιδεών για τη δημιουργία ενός τεράστιου πνεύμονα πρασίνου και αναψυχής, η λειτουργία και συντήρηση του οποίου θα αυτοχρηματοδοτείτο. Λίγο αργότερα, ο τότε πρωθυπουργός Κώστας  Καραμανλής δήλωνε ότι «το Ελληνικό είναι μια από τις τελευταίες ευκαιρίες για την αύξηση του πρασίνου στην πόλη».

Το 2007, για τον τότε υπουργό Περιβάλλοντος και Χωροταξίας Γιώργο Σουφλιά, η δημιουργία πάρκου στο Ελληνικό υπήρξε πρώτη προτεραιότητα, όμως το εγχείρημα θα μετατραπεί σε πεδίο αντιπαράθεσης, με τους τότε δημάρχους Ελληνικού, Αλίμου, Αργυρούπολης και Γλυφάδας να αντιτίθενται «στη δημιουργία μιας νέας πόλης». Τα χρόνια που ακολούθησαν, η άγονη αντιπαράθεση για την αξιοποίηση του Ελληνικού συνεχίστηκε, ενώ το 2009 η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου και η τότε υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη θα επιδιώξουν να δώσουν το δικό τους στίγμα για την ανάπλαση της έκτασης. Η είσοδος, όμως, της ελληνικής οικονομίας στον αστερισμό των μνημονίων δεν επέτρεπε μεγάλα περιθώρια για να παραμείνει ένα κορυφαίο περιουσιακό στοιχείο, όπως η έκταση του πρώην αεροδρομίου, αναξιοποίητο. Το 2011 το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) προκήρυξε διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό, με την εταιρεία Lamda Development να ανακηρύσσεται ο προτιμητέος επενδυτής για την απόκτηση του 100% των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. Εκτοτε χρειάστηκε να παρέλθουν ακόμη εννέα χρόνια για να μπουν μπουλντόζες στην έκταση. Από αυτά, κατά τα πεντέμισι χρόνια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ (2015-2019) η πρόοδος ως προς την ωρίμανση της επένδυσης υπήρξε μικρή, παρότι η τότε κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια επανεξέτασης της  σύμβασης παραχώρησης, προέβη στην αναθεώρησή της.

Πλέον, οι πρόδρομες, έστω, κατασκευαστικές εργασίες αποτελούν πραγματικότητα, με την προσοχή βέβαια να είναι στραμμένη και στην ολοκλήρωση της δικαστικής ωρίμανσης του έργου με την έκδοση των αποφάσεων επί προσφυγών που έχουν κατατεθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Διαβάστε επίσης

Ελληνικό: Τα στοιχήματα μιας εμβληματικής επένδυσης

kathimerini.gr