Ο EuroNCAP εγκαθιδρύει ένα νέο μοντέλο δοκιμών με στόχο την αξιολόγηση συστημάτων όπως το ενεργό cruise control και το σύστημα διατήρησης της πορείας στη λωρίδα κυκλοφορίας με στόχο τη «διαφώτιση» του κοινού σε σχέση με τις διαφορετικές κωδικοποιήσεις αλλά και τις διαφορές στη λειτουργία αντίστοιχων συστημάτων από εταιρεία σε εταιρεία.

Υπό το παραπάνω σκεπτικό οι συγκεκριμένες δοκιμές δεν θα επηρεάζουν τη γενική βαθμολογία ασφάλειας  των υπό αξιολόγηση αυτοκινήτων όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα, με δεδομένο ότι πολλά από τα ευφυή συστήματα υποβοήθησης είναι προς το παρόν προαιρετικά, ωστόσο θα προκύπτει βαθμολογία όπου θα συνυπολογίζεται και βαθμός ακρίβειας με τον οποίο τα εν λόγω συστήματα θα παρουσιάζονται  από τις εταιρείες.  Εκτός από τη συγκεκριμένη παράμετρο, η βαθμολόγηση θα γίνεται φυσικά με βάση την αποτελεσματικότητά της λειτουργίας τους αλλά και σε ό,τι αφορά την «αντίδραση» των συστημάτων σε διορθωτική παρέμβαση του οδηγού ή την απουσία της αλλά και της μεταξύ τους αλληλεπίδρασης.

Συνοπτικά οι νέοι τομείς αξιολόγησης είναι οι εξής:

Vehicle Assistance (Συστήματα υποβοήθησης Αυτοκινήτου): Αξιολογείται η αποτελεσματικότητα των συστημάτων υποβοήθησης σε κανονικές συνθήκες.

Driver Engagement (Αλληλεπίδραση με τον οδηγό): Αξιολογείται ο τρόπος αποτύπωσης της λειτουργίας τους και η πληροφόρηση προς τον οδηγό, η ικανότητα των συστημάτων να επιτηρούν τον οδηγό, (αν π.χ. έχει τα χέρια στο τιμόνι και την προσοχή του στο δρόμο όπως απαιτείται, πόσο εύκολα αλληλεπιδρούν και προσαρμόζονται στις κινήσεις του οδηγού και κατά πόσο είναι σαφές αν είναι ενεργοποιημένα ή μη.

Safety Backup (Δικλείδα ασφαλείας σε περίπτωση κινδύνου): Σε αυτό τον τομέα αξιολογείται η «ετοιμότητα» και ο τρόπος «αντίδρασης» των συστημάτων σε περίπτωση που ο οδηγός π.χ. χάσει τις αισθήσεις του, αν συμβεί ατύχημα ή αν το ίδιο το σύστημα παρουσιάσει κάποια δυσλειτουργία.

Με βάση τα παραπάνω προκύπτει μια βαθμολογία από το 1 έως το 100 για κάθε κατηγορία ξεχωριστά  στην οποία όμως οι πρώτες δύο κατηγορίες Vehicle Assistance και Driver Engagement έχουν μικρότερη συντελεστή στο τελικό αποτέλεσμα σχέση με την κατηγορία Safety Backup. Αφού υπολογιστεί η βαθμολογία αντιστοιχίζεται σε τέσσερις χαρακτηρισμούς, (Πολύ καλή, Καλή, Μέτρια, Βασική) ανάλογα με την επίδοση του εκάστοτε μοντέλου.

Ήδη οι πρώτες δοκιμές με βάση το παραπάνω μοντέλο πραγματοποιήθηκαν περιλαμβάνοντας 10 νέα αυτοκίνητα. Την υψηλότερη βαθμολογία (174)  απέσπασε η Mercedes-Benz GLE η οποία, σύμφωνα με τα σχόλια του EuroNCAP, «προσφέρει στον οδηγό μια σαφή εικόνα σε σχέση με τη λειτουργία των συστημάτων υποβοήθησης. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η BMW Σειράς 3 (172 βαθμοί) ενώ την πρώτη τριάδα συμπληρώνει το Audi Q8 με 162 βαθμούς.

Πέρα από την τριάδα της κορυφής, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το Tesla Model 3, ένα μοντέλο το οποίο έχει στο ενεργητικό του αρκετές πρωτιές σε ό,τι αφορά τα συστήματα υποβοήθησης απέσπασε μέτρια βαθμολογία καθώς, σύμφωνα με τα ευρήματα του EuroNCAP, στο σενάριο όπου ο οδηγός με ενεργοποιημένο το σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης παρενέβη για να αποφύγει ένα εμπόδιο, το εν λόγω σύστημα απενεργοποιήθηκε πλήρως και δεν επανενεργοποιήθηκε αυτόματα μετά τον ελιγμό αποφυγής.

Αντιθέτως, θετικά σχόλια απέσπασε το Renault Clio που αν και βρίσκεται στην τελευταίες θέσεις της δεκάδας στη συγκεκριμένη αξιολόγηση, κρίθηκε ως μια ευχάριστη έκπληξη καθώς σύμφωνα με την ανακοίνωση του EuroNCAP, «είναι υπέροχο να υπάρχει ένα supermini με ικανά συστήματα υποβοήθησης και μπορούν να αντιδράσουν σε περίπτωση ανάγκης».

Αναλυτικά οι βαθμολογίες έχουν ως εξής:

 Μοντέλο Υποβοήθηση Αλληλεπίδραση Safety Backup Βαθμολογία
Mercedes-Benz GLE 86 85 89 174/Πολύ Καλή
ΒΜW Σειρά 3 82 83 90 172/Πολύ Καλή
Audi Q8 83 78 84 162/Πολύ Καλή
Ford Kuga 66 73 86 152/Καλή
VW Passat 76 79 61 137/Μέτρια
Tesla Model 3 87 36 95 131/Μέτρια
Nissan Juke 52 70 72 124/Μέτρια
Volvo V60 71 78 49 120/Μέτρια
Renault Clio 62 69 43 105/Βασική
Peugeot 2008 61 74 40 101/Βασική

Πλην των επιμέρους ευρημάτων που προκύπτουν από τις βαθμολογίες όπως σημειώνει ο Matthew Avery, μέλος του ΔΣ του EuroNCAP «τα πρώτα αποτελέσματα μας δείχνουν ότι πολλοί κατασκευαστές έχουν εξελίξει εξαιρετικά αποτελεσματικά συστήματα υποβοήθησης κάτι το οποίο είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά. Ταυτόχρονα εντοπίσαμε και κάποια κενά στις ικανότητες άλλων αυτοκινήτων».

Καταλήγοντας, ο ίδιος επεσήμανε ότι οι συγκεκριμένες δοκιμές αποτυπώνουν και τις προκλήσεις της αυτόνομης οδήγησης, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι: «οι αξιολογήσεις μας καταδεικνύουν ότι τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης μπορούν να λειτουργήσουν υποστηρικτικά στον οδηγό αλλά σε καμία περίπτωση δεν έχουν την δυνατότητα ούτε έχουν σχεδιαστεί για να αναλαμβάνουν τον έλεγχο του αυτοκινήτου σε κρίσιμες συνθήκες».

Πηγή