Αυστηρούς ελέγχους στις επιχειρήσεις που θα υποβάλουν αιτήσεις και θα λάβουν την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5 θα διενεργεί η ΑΑΔΕ, προκειμένου να εντοπίσει ύποπτες δηλώσεις, από επιτήδειους.
Ο λόγος της αυστηροποίησης των ελέγχων είναι ο εντοπισμός δηλώσεων με ύποπτα μειωμένο τζίρο κατά την 4η φάση και σήμανε συναγερμό στους επιτελείς της ΑΑΔΕ και δόθηκε εντολή για εκτεταμένες διασταυρώσεις στο taxisnet.
Όπως έχει αποκαλύψει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης, κατά την 4η φάση εντοπίστηκαν περιπτώσεις επιχειρηματιών, οι οποίοι μείωσαν τεχνητά το τζίρο, προκειμένου να ενταχθούν στη λίστα των δικαιούχων του κρατικού δανείου. Κατόπιν αυτού, οι έλεγχοι θα είναι πιο εντατικοί στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5 και στην 6η, που θα ακολουθήσει, ενώ από «κόσκινο» θα περάσουν και οι αιτήσεις των δικαιούχων της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 1,2, και 3.
Το κλειδί για τη λήψη της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 5, είναι η μείωση του τζίρου των μηνών την περίοδο από Σεπτέμβριο ως και Δεκέμβριο 2020. Στο σημείο αυτό παρατηρήθηκε -και η ΑΑΔΕ θέλει τώρα να το προλάβει- πως αρκετές επιχειρήσεις δήλωσαν τεχνητά χαμηλό τζίρο, ώστε να λάβουν την κρατική ενίσχυση, ενώ κανονικά δεν την δικαιούνταν. Το κίνητρο για την παρανομία είναι η πρόβλεψη για τη μη επιστροφή του 50%, του ποσού που λαμβάνεται.
Όπως είχε δηλώσει ο κ. Σκυλακάκης, «θα εξετάσουμε και κάποιους άλλους παράγοντες, όπως είναι κάποιες ανεξήγητες διακυμάνσεις των μηνιαίων εσόδων και τα υπερβολικά πιστωτικά. Το σημαντικό μέτρο της επιστρεπτέας δεν πρέπει να καταστρατηγείται με οποιοδήποτε τρόπο».
Οι κυρώσεις
Οι παραβάτες που θα εντοπιστούν είτε άμεσα είτε και σε βάθος χρόνου, θα υποχρεωθούν αφενός να επιστρέψουν το σύνολο του ποσού που έλαβαν ως Επιστρεπτέα Προκαταβολή, αφετέρου θα τους καταλογιστούν τόκοι και προσαυξήσεις.
Για τους λήπτες της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, προβλέπεται εκτεταμένο πλαίσιο ελέγχων και συγκεκριμένα:
- Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.
- Σε περίπτωση που κατά τον έλεγχο της επιχείρησης από την φορολογική διοίκηση ή άλλο αρμόδιο όργανο ελέγχου διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας, υπέρβαση του ανώτατου ορίου ενίσχυσης, ή υποβολή ψευδών στοιχείων, ζητείται η άμεση επιστροφή του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης εντόκως από την ημερομηνία που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου. Ο υπολογισμός των τόκων ανάκτησης γίνεται από την ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης.
- Ο δικαιούχος λήπτης της ενίσχυσης υποχρεούται να παράσχει κάθε στοιχείο, έγγραφο ή πληροφορία, ώστε να εξασφαλιστεί η δυνατότητα αποτίμησης και αξιολόγησης του παρόντος προγράμματος ενίσχυσης, στα αρμόδια όργανα.
- Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά και παραστατικά στοιχεία τηρούνται από την επιχείρηση σε ειδική μερίδα για δέκα (10) χρόνια από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης και τίθενται στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων του Δημοσίου ή των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον ζητηθεί σχετικός έλεγχος, ανεξαρτήτως αν από άλλες διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας δεν υποχρεούνται στη διατήρηση των δικαιολογητικών και παραστατικών. Τα ανωτέρω στοιχεία και δικαιολογητικά έγγραφα διατηρούνται είτε υπό τη μορφή πρωτοτύπων, ή αντιγράφων των πρωτοτύπων ή σε κοινώς αποδεκτούς φορείς δεδομένων, περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών εκδόσεων των πρωτότυπων εγγράφων ή εγγράφων που υπάρχουν μόνο σε ηλεκτρονική μορφή.
Σε περίπτωση συγχρηματοδότησης, ο δικαιούχος λήπτης της ενίσχυσης ενημερώνει το κοινό σχετικά με την στήριξη που έχει λάβει από τα Ταμεία:
α) παρέχοντας στον διαδικτυακό τόπο του, εάν υπάρχει, σύντομη περιγραφή της πράξης, ανάλογης προς το επίπεδο της στήριξης, που περιλαμβάνει τους στόχους και τα αποτελέσματά της και επισημαίνει τη χρηματοδοτική συνδρομή από την Ένωση,
β) τοποθετώντας τουλάχιστον μία αφίσα με πληροφόρηση σχετικά με το έργο (ελάχιστο μέγεθος Α3), που περιλαμβάνει τη χρηματοδοτική συνδρομή από την Ένωση, σε σημείο εύκολα ορατό από το κοινό, όπως η είσοδος σε ένα κτίριο.
Πηγή