Ψηφιακό «δίχτυ» μέσα στο οποίο εκτιμά πως θα «εγκλωβίσει» την φοροδιαφυγή απλώνει σε ολόκληρο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας καυσίμων η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Μία ακόμη εκκρεμότητα για την πλήρη εφαρμογή των σχετικών αποφάσεων που κωλυσιεργούν εδώ και δεκαετίες «κλείνει» και «ανοίγει» ο δρόμος που υπολογίζεται πως θα επιτρέψει στις ελεγκτικές αρχές να έχουν μια πλήρη εικόνα των συναλλαγών στην αγορά καυσίμων.

Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης 

Πλέον, μετά και από τις σχετικές εγκυκλίους του διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, ξεκινά η ψηφιακή παραλαβή δεδομένων από τις Φορολογικές Αποθήκες και τις Αποθήκες Τελωνειακής Αποταμίευσης στο σύστημα Εισροών – Εκροών και η νέα ψηφιακή εφαρμογή για το Μητρώο Δεξαμενών Ενεργειακών Προϊόντων Πλωτών Μέσων.

Που «κόλλησε» το σύστημα εισροών – εκροών 

Έτσι, φαίνεται πως είναι πολύ κοντά στο να ολοκληρωθεί μια διαδικασία που ξεκίνησε με το πρώτο μέτρο καταπολέμησης του λαθρεμπορίου στα καύσιμα, το οποίο θεσμοθετήθηκε το 2009: Και δεν ήταν άλλο από την απόφαση για εγκατάσταση συστήματος εισροών–εκροών στα πρατήρια και ακολούθως σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων και χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2014.

Υπό την πίεση του μνημονίου θεσπίστηκε ένας νέος νόμος το 2012 με 14 εφαρμοστικές αποφάσεις, κάποιες εκ των οποίων εκκρεμούν μέχρι σήμερα και άλλες που δεν εφαρμόστηκαν ποτέ, και ένας ακόμη νόμος το 2019 με 18 εφαρμοστικές αποφάσεις, ο οποίος προέβλεπε μεταξύ άλλων την πλήρη λειτουργία των συστημάτων εισροών–εκροών σε πρατήρια και φορολογικές αποθήκες τον Δεκέμβριο του 2021.

Η υποχρέωση αυτή μεταφέρθηκε για το 2023 και πλέον μοιάζει να υλοποιείται το 2024. Εάν τελικά λειτουργήσει το σύστημα σε ολόκληρο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας, θα έχουν περάσει 15 χρόνια από τη θεσμοθέτησή του.

Όλο αυτό το διάστημα όμως έχουν… προλάβει να δαπανηθούν συνολικά πάνω από 200 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση συστημάτων εισροών–εκροών από ιδιωτικούς πόρους και το Πρόγραμμα Δημοσίων Δαπανών και το ίδιο διάστημα το λαθρεμπόριο ανθεί καθώς υπολογίζεται πως έχουν «χαθεί» περισσότερα από 4 δισ. ευρώ.

Πως θα γίνονται διασταυρώσεις

Το σύστημα εισροών–εκροών έχει εγκατασταθεί σε όλα τα πρατήρια και στις φορολογικές αποθήκες, δεν υπάρχει ωστόσο δυνατότητα αξιοποίησης των ψηφιακών δεδομένων για τη διασταύρωση των στοιχείων που αποστέλλονται.

Μέχρι σήμερα δεν είχε καθοριστεί διαδικασία διασταύρωσης των στοιχείων που καταχωρίζει ο πρατηριούχος κατά την παραλαβή των καυσίμων.

Οι πρατηριούχοι καταχωρίζουν μόνοι τους τα στοιχεία της προμηθεύτριας εταιρείας στο σύστημα και δεν υπάρχει τρόπος διασταύρωσης της ορθότητάς τους, καθώς το σύστημα δεν είναι αυτοματοποιημένο.

Τα χρονοδιαγράμματα για την ψηφιοποίηση

Σε κάθε περίπτωση η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων προχωρά πλέον στην έναρξη:

– ηλεκτρονικής παραλαβής στο σύστημα Εισροών – Εκροών των δεδομένων από τις Φορολογικές Αποθήκες και τις Αποθήκες Τελωνειακής Αποταμίευσης και

– λειτουργίας της ψηφιακής εφαρμογής Μητρώου Δεξαμενών Ενεργειακών Προϊόντων Πλωτών Μέσων (Δεξαμενοπλοίων).

Συγκεκριμένα με εγκυκλίους του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, ορίζεται ότι:

 

Α. Από την 21/3/2024 ξεκινά η ηλεκτρονική αποστολή των δεδομένων που παράγονται από τα εγκατεστημένα συστήματα παρακολούθησης εισροών – εκροών των Φορολογικών Αποθηκών και των Αποθηκών Τελωνειακής Αποταμίευσης στο πληροφοριακό σύστημα παρακολούθησης Εισροών – Εκροών της ΑΑΔΕ.

Αναλυτικές οδηγίες για την παραλαβή και διαχείριση των απαραίτητων κλειδιών εγγραφής (subscriptionkeys) θα αποσταλούν στους υπόχρεους διαχειριστές των εγκαταστάσεων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, στο λογαριασμό που έχουν δηλώσει στο Μητρώο Επικοινωνίας της ψηφιακής πύλης myAADE, σημειώνει η σχετική ανακοίνωση.

Β. Από την 19/3/2023, ξεκινά η λειτουργία της ψηφιακής εφαρμογής Μητρώου Δεξαμενών Ενεργειακών Προϊόντων των Πλωτών Μέσων (Δεξαμενοπλοίων).

Ειδικότερα, στην πλήρη καταχώρηση των στοιχείων που τους αφορούν πρέπει να προβούν από:

19/3/2024 έως και 19/5/2024, οι ναυλωτές, οι εγκαταστάτες συσκευής AIS και οι εγκαταστάτες του συστήματος παρακολούθησης Εισροών – Εκροών ναυτιλιακών καυσίμων,

19/5/2024 έως και 19/8/2024, οι πλοιοκτήτες.

Αναλυτικές οδηγίες για τη χρήση της εφαρμογής θα είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ, www.aade.gr, την ημέρα έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της, ενώ για περαιτέρω διευκρινίσεις, θα παρέχεται υποστήριξη από το Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ, στο τηλέφωνο 213 162 1000, τις εργάσιμες ημέρες και ώρες 07:30 – 17:00.

 


enikonomia.gr