Τον Φεβρουάριο που μας πέρασε προτάθηκε στη Βουλή το νέο σχέδιο νόμου για την Εκπαίδευση και Κατάρτιση Υποψήφιων Οδηγών, μία σημαντική προσπάθεια εκ μέρους του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, να μπει ένα «φρένο» στα φαινόμενα διαφθοράς που υπονομεύουν το εθνικό σύστημα εκπαίδευσης και εξετάσεων για τις άδειες οδήγησης.
Με βασικό γνώμονα την ενίσχυση της ασφάλειας του οδικού δικτύου, τη μείωση των οδικών παραβάσεων και την εξάλειψη των τροχαίων ατυχημάτων, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στοχεύει στη βελτίωση της οδηγικής κουλτούρας των αυριανών οδηγών αλλά και τη διαμόρφωση μίας αδιάβλητης διαδικασίας εξετάσεων, η οποία θα προάγει την κυκλοφοριακή παιδεία εν γένει. Όπως ήταν επόμενο, η απόφαση προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις από τους άμεσα ενδιαφερόμενους, δηλαδή τις σχολές οδηγών, τους εξεταστές και τους επόπτες, με κάποιους να επικροτούν ένθερμα την αλλαγή και άλλους να διαφωνούν έντονα σε αρκετά σημεία.
Σε κάθε περίπτωση, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει το τεράστιο όφελος της συγκεκριμένης απόφασης, καθώς είναι αυτή που «ανοίγει» επιτέλους τον δρόμο προς την ολοκληρωμένη ψηφιοποίηση της διαδικασίας, υπό την επίβλεψη του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Διότι με αυτόν τον τρόπο, αναθεωρείται και εκσυγχρονίζεται ένα αναχρονιστικό θεσμικό πλαίσιο, δημιουργώντας ένα καινοτόμο μοντέλο εκπαίδευσης και αξιολόγησης υποψήφιων οδηγών καθώς και χορήγησης διπλωμάτων οδήγησης.
Παρακάτω, λοιπόν, έχουμε συγκεντρώσει μερικά από τα σημεία του νομοσχεδίου που αξίζουν την προσοχή μας, καθώς είναι εκείνα που θα καταστήσουν μελλοντικά το οδικό δίκτυο ένα πιο ασφαλές περιβάλλον για όλους και εμάς, ακόμη πιο υπεύθυνους οδηγούς.
Ο εξεταζόμενος θα ταυτοποιείται σε κάθε στάδιο της διαδικασίας
Θέλοντας να διασφαλίσει την εγκυρότητα της εξέτασης, σύμφωνα με τον νέο νόμο, ο εξεταζόμενος θα περνάει από δειγματοληπτικό έλεγχο ταυτοπροσωπίας. Πιο συγκεκριμένα, η φωτογραφία που θα φέρει στο δελτίο εξέτασης υποψήφιου, θα διασταυρώνεται με μία δεύτερη ψηφιακή φωτογραφία, η οποία θα λαμβάνεται καθώς ο υποψήφιος θα εισέρχεται στο εξεταστικό κέντρο, μέσα από μία κάμερα που θα βρίσκεται τοποθετημένη στον χώρο, ακριβώς για αυτόν τον σκοπό. Έτσι, οι εξεταστές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν εάν το άτομο που έχει προσέλθει για την εξέταση, είναι το ίδιο που έχει κάνει και την αίτηση για την άδεια οδήγησης.
Ο εξεταστής παίρνει τη θέση του εκπαιδευτή ως συνοδηγός
Μέχρι τώρα ήταν κάτι σαν παράδοση, ο εκπαιδευτής να βρίσκεται στη θέση του συνοδηγού κατά τη διάρκεια εξέτασης κάποιου μαθητή του. Ωστόσο, πλέον ο εκπαιδευτής θα κάθεται στο πίσω κάθισμα και τη θέση του, δίπλα στον εξεταζόμενο, θα παίρνει ο εξεταστής. Με αυτό τον τρόπο, ο εκπαιδευτής δεν θα μπορεί να παρεμβαίνει στον τρόπο οδήγησης του υποψήφιου και ο εξεταστής θα αποκτήσει μία καλύτερη και πιο σαφή εικόνα για τις ικανότητές του. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της εξέτασης θα καταγράφεται ολόκληρη η καμπίνα του οχήματος από μία φορητή κάμερα 360 μοιρών, ώστε να διασφαλίζεται η απόλυτη διαφάνεια κατά τη διαδικασία της εξέτασης. Σύμφωνα με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η συγκεκριμένη μέθοδος δεν παραβιάζει το πλαίσιο περί προσωπικών δεδομένων.
Επιτυγχάνεται ακόμη μεγαλύτερη προσβασιμότητα
Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως, οι ειδικές προβλέψεις που κατατέθηκαν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθιστούν πλέον τη διαδικασία εκπαίδευσης και αξιολόγησης για άδεια οδήγησης, πολύ πιο προσβάσιμη σε άτομα με αναπηρία. Πιο συγκεκριμένα, κωφοί και βαρήκοοι θα μπορούν να εξετάζονται από άτομα που γνωρίζουν την ελληνική νοηματική γλώσσα ή να επιλέξουν την εναλλακτική των υπότιτλων. Θα δημιουργηθεί επίσης ειδικό εκπαιδευτικό υλικό από συγκεκριμένο εκπαιδευτικό προσωπικό και θα ακολουθηθεί μία ειδική θεωρητική εξέταση, για όσους δεν έχουν συμπληρώσει τα υποχρεωτικά στάδια σχολικής εκπαίδευσης ή αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Επιπλέον, υποψήφιοι ηλικίας 17 ετών, θα μπορούν πλέον να κάνουν θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα, αλλά θα προχωρούν στην εξέταση μόνο με τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας.
Διαμορφώνεται ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα
Μία από τις πιο καινοτόμες και πλέον σημαντικές αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο για την Εκπαίδευση και Κατάρτιση Υποψήφιων Οδηγών, είναι πως εκσυγχρονίζει τη διαδικασία χορήγησης και ανανέωσης της άδειας οδήγησης. Πιο αναλυτικά, μέσω ενός νέου και ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος που υποστηρίζει και διεκπεραιώνει όλες τις απαραίτητες διαδικασίες, αφήνουμε πλέον πίσω μας τη γραφειοκρατία που επικρατούσε μέχρι πρότινος για την απόκτηση άδειας οδήγησης. Επιπλέον, το ίδιο θα ισχύσει και για τις θεωρητικές εξετάσεις, αφού θα αναβαθμιστούν και θα πραγματοποιούνται από ένα καινοτόμο πληροφοριακό σύστημα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στη βάση Τράπεζας Θεμάτων και όχι μέσω προκαθορισμένων ερωτήσεων και γνωστών απαντήσεων, όπως γινόταν μέχρι πρόσφατα.
Φαίνεται, λοιπόν, πως έφτασε η στιγμή να κάνουμε την αρχή για να δημιουργήσουμε έναν κόσμο με ασφαλέστερη οδήγηση και λιγότερα ατυχήματα. Ας ελπίσουμε πως οι παραπάνω αλλαγές στις άδειες οδήγησης, θα αποτελέσουν τη βάση για ένα πιο ασφαλές, σύγχρονο οδικό δίκτυο στη χώρα μας, ένα οδικό δίκτυο το οποίο θα χρησιμοποιείται από καταρτισμένους και υπεύθυνους οδηγούς, που θα προσεγγίζουν με ευαισθησία και συνείδηση την έννοια της οδικής ασφάλειας. Το σίγουρο είναι πως σήμερα, περισσότερο από ποτέ άλλοτε, έχουμε ως «σύμμαχό» μας σε αυτή την προσπάθεια την τεχνολογία και δη, τη χρήση της τηλεματικής και καινοτόμες επιλογές σε επίπεδο gamification. Και μέσα από τις smart drive λύσεις που μας προσφέρει η τεχνολογία, σε ό,τι αφορά στην ασφάλεια του αυτοκίνητου, η οδήγησή μας γίνεται πιο «έξυπνη» και ασφαλέστερη και εμείς, βγαίνουμε κερδισμένοι, όσο καλύτερα οδηγούμε.
Πηγή