Η απάντηση της Αθήνας στην Άγκυρα για τις NAVTEX που εξέδωσε με σκοπό να σταματήσει ελληνική άσκηση στο νοτιοανατολικό Αιγαίο και να θέσει εκ νέου ζήτημα αποστρατιωτικοποίησης νησιών έρχεται μέσω Ρηματικής Διακοίνωσης και επιστολών διαμαρτυρίας.

Διπλωματικές πηγές γνωστοποιούν ότι για τις εν λόγω κινήσεις:

-Έχει ήδη επιδοθεί σχετική Ρηματική Διακοίνωση από το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών στην τουρκική πλευρά.
-Έχουν σταλεί επιστολές διαμαρτυρίας της Υδρογραφικής Υπηρεσίας σε αρμόδια υπηρεσία IΜΟ και σε Ισπανό συντονιστή Navtex περιοχής Μεσογείου και Μαύρης Θάλασσας.

Σύμφωνα με την ελληνική διπλωματία, σε όλα τα κείμενα απορρίπτονται τουρκικοί ισχυρισμοί και προβάλλεται νομική ορθότητα ελληνικών θέσεων.

Αυστηρό μήνυμα Δένδια

Αυστηρό ήταν το μήνυμα που έστειλε ο υπουργός Άμυνας Νίκος Δένδιας από την επιτροπή της Βουλής, τονίζοντας πως η Τουρκία δεν έχει αλλάξει την πολιτική της απέναντι στην Ελλάδα.

«Όταν έχω 100 εκατ. δίπλα μου που διατυπώνουν ισχυρισμούς ασύμβατους με τους ισχυρισμούς του Διεθνούς Δικαίου, εγώ ανησυχώ κι έχω υποχρέωση να εισηγηθώ στην εθνική αντιπροσωπεία ότι η χώρα θα έχει τη δυνατότητα να διατηρήσει αλώβητη την εθνική της κυριαρχία», σημείωσε ο Νίκος Δένδιας.

Η αντίδραση των ελληνικών Αρχών έρχεται λίγες ώρες μετά τη δεύτερη Navtex (20/02) της Τουρκίας, ως αντίδραση σε ελληνική αεροναυτική άσκηση που πραγματοποιείται, νοτιοανατολικά της Καρπάθου και το ρεπορτάζ των «Νέων», σύμφωνα με το οποίο η Άγκυρα ισχυρίζεται, πως η περιοχή είναι σε χώρο τουρκικής δικαιοδοσίας και στο πλαίσιο αυτό, αναμετέδωσε τις συντεταγμένες ως ένδειξη υπεροχής, κάτι που δε συνέβη με την ελληνική Navtex που έχει να κάνει με άσκηση πυρών του Βρετανικού Πολεμικού ναυτικού.

Παράλληλα, η Τουρκία αντέδρασε σε ελληνική ΝΟΤΑΜ που δεσμεύει περιοχή ανάμεσα σε Λήμνο, Άη Στράτη, Ψαρά και Λέσβο για αεροναυτική άσκηση, από τις 20 έως τις 22 Φεβρουαρίου, εκδίδοντας αντιΝΟΤΑΜ και θέτοντας ξανά ζήτημα αποστρατιωτικοποίησης όλων των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, από Θάσο μέχρι και Καστελόριζο.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, όλα αυτά δεν αποτελούν τυχαία μεμονωμένα περιστατικά, καθώς είναι μια συνέχεια της τουρκικής πρακτικής, η οποία μπορεί να μηδένισε τις παραβιάσεις στον αέρα, αλλά τις συνέχισε και τις αύξησε στη θάλασσα, καταγράφοντας 1.642 παραβιάσεις το 2023. Η αναθεωρητική πρακτική της Τουρκίας συνεχίστηκε όλο το 2023 και στο κομμάτι του ΝΟΤΑΜ και των Navtex.


Πηγή