Η «τοξική» εργασιακή κουλτούρα είναι ο σημαντικότερος λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι παραιτούνται και είναι 10 φορές πιο σημαντικός από την αμοιβή, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο MIT Sloan Management Review.

Αλλά πώς ακριβώς μοιάζει στην πραγματικότητα ένας τοξικός χώρος εργασίας;

Οι ερευνητές ανέλυσαν 1,4 εκατομμύρια κριτικές στον ιστότοπο Glassdoor – όπου ανώνυμα πρώην και νυν εργαζόμενοι εταιρειών «βαθμολογούν» ή κριτικάρουν τις συνθήκες που επικρατούν στο χώρο εργασίας τους- από σχεδόν 600 μεγάλες εταιρείες των ΗΠΑ και βρήκαν ότι οι εργαζόμενοι περιγράφουν τους τοξικούς χώρους εργασίας με πέντε βασικούς τρόπους: μη συμπεριληπτικός, που δε σέβεται τον εργαζόμενο, ανήθικο, με ανελέητο ανταγωνισμό και προσβλητικό.

«Οι εργαζόμενοι μπορούν να έχουν εκατοντάδες διαφορετικές επικρίσεις για την εταιρεία για την οποία εργάζονται και τις οποίες συζητούν στο Glassdoor», από προβλήματα σε επίπεδο ΙΤ, έως άσχετους στη διοίκηση, τονίζει ο Τσάρλι Σουλ, ερευνητής στην ανάλυση.

Τέτοιες παράμετροι μπορεί να κοστίσουν στις εταιρείες δισεκατομμύρια δολάρια λόγω υπαλλήλων που εγκαταλείπουν την εταιρεία τους.

Πώς είναι ένα τοξικό εργασιακό περιβάλλον

Με βάση ανώνυμες κριτικές, οι εργαζόμενοι δηλώνουν ότι οι ακόλουθες πέντε περιγραφές αποτελούν στοιχεία μιας τοξικής κουλτούρας εργασίας:

1. Κυριαρχεί η κουλτούρα των αποκλεισμών:

Οι εργαζόμενοι ανάλογα με το φύλο, τη φυλή, τη σεξουαλική τους ταυτότητα και προσανατολισμό, την αναπηρία που μπορεί να αντιμετωπίζουν και την ηλικία τους, αισθάνονται ότι δεν τους φέρονται δίκαια, δεν τα καλωσορίζουν ή δεν τα συμπεριλαμβάνουν σε βασικές αποφάσεις.

Οι ερευνητές προειδοποιούν ότι αν και αυτά τα θέματα που σχετίζονται με την ταυτότητα μπορεί να μην ισχύουν για όλους τους εργαζόμενους, έχουν μεγάλο αντίκτυπο.

Για παράδειγμα, ο «σεβασμός» αναφέρεται 30 φορές πιο συχνά στις κριτικές των εργαζομένων από ό,τι η ισότητα για την LGBTQ κοινότητα, αλλά και τα δύο θέματα έχουν τον ίδιο αντίκτυπο στην άποψη ενός υπαλλήλου για τον πολιτισμό όταν συζητούνται αρνητικά σε μια κριτική.

2. Έλλειψη σεβασμού, ή έλλειψη προσοχής, ευγένειας και αξιοπρέπειας για τους άλλους.

Η προηγούμενη εργασία των ερευνητών βρήκε ότι ο σεβασμός ή η έλλειψή του ήταν ο μόνος ισχυρότερος προγνωστικός παράγοντας για το πώς οι εργαζόμενοι στο σύνολό τους βαθμολόγησαν την εταιρική κουλτούρα.

3. Ανήθικη συμπεριφορά

Συμπεριλαμβανομένων περιγραφών ότι η εργοδοσία είναι ανέντιμη ή στερείται κανονιστικής συμμόρφωσης, συμπεριλαμβανομένων των προτύπων της Επαγγελματικής Ασφάλειας και της Διοίκησης Υγείας, που προστατεύουν την ασφάλεια των εργαζομένων και του νόμου που προστατεύει ευαίσθητες πληροφορίες ασθενών.

4. «Πισώπλατα μαχαιρώματα» και ανελέητος ανταγωνισμός.

Σχεδόν το 10% των αξιολογήσεων των εργαζομένων σημείωσε κακή συνεργασία στην εταιρεία τους, η οποία δεν είχε τεράστιο αντίκτυπο στον κύκλο εργασιών.

Αλλά αυτό που αντιστοιχούσε με χαμηλές βαθμολογίες κουλτούρας και υψηλότερα ποσοστά αντικατάστασης προσωπικού ήταν οι εργαζόμενοι να λένε ότι το γραφείο τους ήταν «δαρβινικό» ή ότι οι συνάδελφοί τους συχνά «μαχαιρώνουν ο ένας τον άλλον πισώπλατα».

5. Καταχρηστική διοίκηση, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τον εκφοβισμό, την παρενόχληση και την εχθρότητα.

Σχεδόν το ένα τρίτο των κριτικών του Glassdoor αναφέρονται στο μάνατζμεντ γενικά, ενώ το 0,8% περιέγραψε τον διευθυντή του ως καταχρηστικό.

Οι τοξικοί χώροι εργασίας είναι ένα πρόβλημα δισεκατομμυρίων δολαρίων

Όταν οι άνθρωποι παραιτούνται λόγω μιας τοξικής εργασιακής κουλτούρας, το κόστος είναι τόσο ανθρώπινο όσο και επιχειρηματικό.

Οι εργαζόμενοι που εργάζονται σε τοξικά περιβάλλοντα έχουν υψηλότερα επίπεδα στρες, εξουθένωσης, προβλήματα ψυχικής υγείας και άλλους στρεσογόνους παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε κακή σωματική υγεία.

Η Society of Human Resources Management υπολογίζει ότι 1 στους 5 υπαλλήλους έχει εγκαταλείψει τη δουλειά σε κάποιο σημείο της καριέρας τους εξαιτίας μιας τοξικής κουλτούρας, η οποία κόστιζε στις επιχειρήσεις περισσότερα από 44 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως πριν από τη Μεγάλη Παραίτηση.

Οι αδιάφοροι εργαζόμενοι που αναζητούν μια άλλη εργασία οδηγούν σε χαμηλότερη παραγωγικότητα και η αντικατάσταση ενός υπαλλήλου μπορεί να κοστίσει έως και το διπλάσιο του ετήσιου μισθού του εργαζομένου, σύμφωνα με την Gallup.

Με τον επιχειρηματικό κόσμο να επικεντρώνεται στη διατήρηση του υφιστάμενου προσωπικού και τις προσλήψεις αυτές τις μέρες, οι ερευνητές του MIT λένε ότι οι εταιρείες και οργανισμοί πρέπει να δημιουργήσουν και να διαμορφώσουν μια υποστηρικτική κουλτούρα χωρίς αποκλεισμούς καθώς η πανδημία αναδιαμορφώνει τον τρόπο εργασίας μας.

Συνιστούν επίσης στους ηγέτες των εταιρειών να αναλύουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αξιολογούν την εταιρική κουλτούρα, όπως ανά γεωγραφική περιοχή, τμήμα, λειτουργία ή επίπεδο αρχαιότητας, για να βρουν «μικροκουλτούρες» όπου οι εργαζόμενοι δεν αισθάνονται ψυχολογικά ασφαλείς και υποστηριζόμενοι.

«Ακόμη και σε σχετικά υγιείς κουλτούρες, ακόμη και ένα μικρό μερίδιο ανθρώπων που περιγράφουν την κουλτούρα ως τοξική μπορεί να προκαλέσει φθορά», τονίζει o Σούλ.

(με πληροφορίες από CNBC)


Πηγή