Οι ακτοπλόοι, προκειμένου να καλυφθεί το κόστος από τη νέα χρήση του ναυτιλιακού καυσίμου χωρίς αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων, είχαν ζητήσει παλαιότερα από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας μείωση των συντελεστών ΦΠΑ.
Αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια κυοφορούνται με αφορμή την υποχρεωτική χρήση των νέων ναυτιλιακών καυσίμων, με μειωμένη περιεκτικότητα σε θείο (από 3,5% σε 0,5%).
Ο νέος κανονισμός του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, που εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου, θα επιβαρύνει το λειτουργικό κόστος κατά 25% σύμφωνα με τις διοικήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι οποίες δεν αποκλείουν μία πιθανή αύξηση των τιμών των εισιτηρίων από 7 έως 10% το αμέσως προσεχές διάστημα.
Ωστόσο, παράγοντες του κλάδου τόνιζαν –από την άλλη πλευρά– ότι οι ακτοπλοϊκές δεν θα μπορούσαν να μετακυλίσουν όλο το κόστος από την επιβάρυνση του νέου καυσίμου στον επιβάτη ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο που η κίνηση είναι μειωμένη.
Στελέχη των ναυτιλιακών εταιρειών μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ανέφεραν ότι η τιμή ανά τόνο του νέου καυσίμου 0,5% περιεκτικότητας σε θείο, σύμφωνα με τα δεδομένα των τελευταίων ημερών και πριν από το κλείσιμο της χρονιάς, ήταν κοντά στα 575 ευρώ ο τόνος όταν το αντίστοιχο καύσιμο που έκαιγαν μέχρι 31/12/2019 τα πλοία (3,5% σε θείο) ήταν στα 450 ευρώ ο τόνος.
Οι ακτοπλόοι προκειμένου να καλυφθεί το κόστος από τη νέα χρήση του ναυτιλιακού καυσίμου χωρίς αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων, είχαν ζητήσει παλαιότερα από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας μείωση των συντελεστών ΦΠΑ.
Το θέμα εξετάζεται από το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο ωστόσο έχει επιφυλάξεις, δεδομένου πως μία απόφαση για μείωση του ΦΠΑ στην ακτοπλοΐα μπορεί να επεκταθεί σε όλες τις μεταφορές, κάτι που θα αυξήσει το δημοσιονομικό κόστος.
Σημειώνεται ότι οι εταιρείες με την εφαρμογή του νέου κανονισμού στα ναυτιλιακά καύσιμα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν και παλαιού τύπου καύσιμα (3,5% ή 1,5% σε θείο) αρκεί να έχουν εγκαταστήσει συστήματα που θα τα καθαρίζουν (scrubbers).
Η τοποθέτηση scrubbers θα επιτρέψει στο πλοίο μιας ναυτιλιακής εταιρείας να συνεχίσει να καίει καύσιμο υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, ενώ παράλληλα θα συμμορφώνεται με το νέο όριο του 0,5% που έχει θέσει ο ΙΜΟ. Ωστόσο, η τοποθέτησή του έχει υψηλό και απαγορευτικό κόστος για πολλούς, καθώς αγγίζει για το κάθε πλοίο περίπου τα 5 εκατ. ευρώ. Η πρώτη ακτοπλοϊκή εταιρεία η οποία σε όλα τα πλοία της έχει προχωρήσει στην εγκατάσταση συσκευών καθαρισμού καυσαερίων και συμμορφώνεται στο νέο κανονισμό καυσίμων είναι οι Μινωικές Γραμμές.
Σύντομα και η Attica Group αναμένεται να εγκαταστήσει τέτοιες συσκευές σε κάποια από τα 31 πλοία της, αρχής γενομένης από τα οκτώ που έχουν δρομολογηθεί στις γραμμές της Ιταλίας και των Κυκλάδων.
Σύμφωνα με στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών δεν είναι σίγουρη η απόσβεση σε πλοία προχωρημένης ηλικίας. Γι’ αυτό και πολλές εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες, εκτεθειμένες στις πιο ενεργοβόρες γραμμές, αξιολογούν την προοπτική υλοποίησης προγραμμάτων αντικατάστασης των πλοίων με χρηματοδότηση από την Ε.Ε., αλλά και την υπογραφή πολυετών συμβάσεων για τις άγονες γραμμές.