Θετικά είναι τα μηνύματα για την ακτοπλοϊκή κίνηση φέτος, καθώς οι πρώτες εκτιμήσεις των ακτοπλόων κάνουν λόγο για αύξηση των επιβατών κατά 5% σε σχέση με το 2019- χρονιά που δεν υπήρχαν τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία του κορονοϊού.

Τουριστικοί πράκτορες εκτιμούν ότι η κίνηση θα κορυφωθεί στη διάρκεια του Πάσχα που εφέτος είναι την Κυριακή 5 Μαΐου, ενώ ενόψει και της θερινής περιόδου τα τερματικά των ακτοπλοϊκών εταιρειών δέχονται ήδη κρατήσεις και εκδίδουν ακτοπλοϊκά εισιτήρια σε υψηλότερους ρυθμούς από πέρυσι.

Η ΕΛΣΤΑΤ αναφέρει ότι το 2019 διακινήθηκαν με την ακτοπλοΐα συνολικά 19 εκατ. επιβάτες στα βασικότερα λιμάνια της χώρας ενώ άλλα 16 εκατ. μεταξύ των πορθμείων.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ειδικής έκδοσης του ΙΝΣΕΤΕ η επιβατική κίνηση εσωτερικού στην ακτοπλοΐα (δεν περιλαμβάνεται, η Αδριατική) αυξήθηκε το 2023 κατά 6,7%, σε σχέση με το 2022, ενώ η εκτίμηση για τον αριθμό των επιβατών ανερχόταν σε 18,7 εκατ., έναντι 17,5 εκατ. το 2022.

Στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρουν ότι μόνο από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας τον Πειραιά, το 2023 διακινήθηκαν συνολικά 16.158.000 εκατ. επιβάτες, έναντι 14.976.000 το 2022 και 11.846.000 το 2021 αύξηση 8%. και 35% αντίστοιχα.

Αναφορικά με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων αυτές παραμένουν για τους περισσότερους προορισμούς στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ ο σύνδεσμος των ακτοπλόων έχει ζητήσει τη διατήρηση του Φ.Π.Α. 13% στους επιβάτες και την επέκταση του στα Ι.Χ. αυτοκίνητα από 1/1/2025.

Φέτος αναμένεται για πρώτη φορά να λειτουργήσει με πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα Λιμένων Ευάγγελου Κυριαζόπουλου παρατηρητήριο τιμών για την ακτοπλοΐα σε 20 βασικούς νησιωτικούς προορισμούς, στις οποίες περιλαμβάνονται και δρομολόγια πλοίων ενδονησιωτικά αλλά και άγονων γραμμών.

Επίσης, εξετάζεται και η εισαγωγή του μοντέλου των slots (χρονοθυρίδων) στη λειτουργία των λιμένων.

Τα slots, που είναι αρκετά διαδεδομένα στις αερομεταφορές, εξασφαλίζουν τα δρομολόγια σε συγκεκριμένες ημερομηνίες και ώρες.

Ο υπουργός Ναυτιλίας μιλώντας πρόσφατα σε δημοσιογράφους για την ασφάλεια των επιβατών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ενόψει της θερινής περιόδου και των θετικών μηνυμάτων για υψηλές επιδόσεις στο τουρισμό, διαβεβαίωσε ότι θα διενεργούνται από το λιμενικό σώμα όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι. Ανέφερε ότι «το θέμα της ασφάλειας αποτελεί μόνιμη πρόκληση για τις χώρες με θάλασσα και ακτοπλοΐα».

Πρωτοβουλίες για “πράσινη” μετάβαση

Την ίδια ώρα σε εξέλιξη είναι από το υπουργείο Ναυτιλίας σειρά πρωτοβουλιών για την εξασφάλιση χρηματοδοτικών εργαλείων σε επίπεδο ΕΕ για την “πράσινη” μετάβαση της ακτοπλοΐας.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να υπογραφεί μεταξύ του υπουργείου Ναυτιλίας και της Μονάδας Ωρίμανσης Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility – PPF) του ΤΑΙΠΕΔ η σύμβαση που αφορά την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την πρόσληψη συμβούλου που θα εκπονήσει μελέτη και θα αφορά το σχεδιασμό ειδικού ταμείου για το “πρασίνισμα” της ακτοπλοΐας.

Ο σύμβουλος που θα επιλεγεί από τη σχετική διαδικασία θα πρέπει μέσω της μελέτης αυτής να προσδιορίζει τις χρηματοδοτικές ανάγκες, την προτεινόμενη τεχνολογία αλλά και τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου στόλου. Επίσης θα πρέπει να περιλάβει μελέτη κόστους – οφέλους και να παραδώσει επιχειρησιακό σχέδιο για το εργαλείο χρηματοδότησης με στόχους χρηματοοικονομικής πρόβλεψης.

Το συγκεκριμένο ταμείο που δεν αποκλείεται να λειτουργήσει σαν ταμείο Χαρτοφυλακίου και σαν ενδιάμεσο να έχει την ελληνική αναπτυξιακή επενδυτική τράπεζα.

Σε επίπεδο ΕΕ το υπουργείο συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις ενώ σε πρώτη φάση έχουν εξασφαλιστεί 80 εκατ. από το ΕΣΠΑ. Επίσης υπάρχουν συζητήσεις και για συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, ενώ θα μπορούν να αξιοποιηθούν και ευρωπαϊκά κονδύλια για τις άγονες γραμμές. Οι διαπραγματεύσεις θα είναι διαρκείς για τα επόμενα χρόνια, ενώ στο πλαίσιο αυτό θα αξιοποιηθούν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Σημειώνεται ότι στα τέλη Μαΐου αρχές Ιουνίου η Attica group με τα ναυπηγεία Ελευσίνας αναμένεται να υπογράψουν την πρώτη σύμβαση για την κατασκευή νεότευκτου πλοίου της ακτοπλοΐας μετά από 17 χρόνια.

Το πλοίο σύμφωνα με πληροφορίες θα είναι 100 μέτρων και θα έχει μηχανές διπλού καυσίμου.


enikonomia.gr