Πάνω από 615 εκατ. ευρώ έβαλαν στα ταμεία τους τα σούπερ μάρκετ μέσα σε μόλις τέσσερις εβδομάδες, τον πρώτο μήνα δηλαδή της ζωής με τον κορωνοϊό στην Ελλάδα, καθώς η πανδημία και κυρίως ο φόβος για την επόμενη ημέρα οδήγησαν μαζικά τους καταναλωτές στην αγορά μεγάλων ποσοτήτων προϊόντων, κυρίως απολυμαντικών-αντισηπτικών ειδών και τροφίμων μακράς διαρκείας. Η τάση αυτή, πάντως, δεν αναμένεται να συνεχιστεί, τουλάχιστον όχι με την ίδια ένταση, λόγω της υπεραποθεματοποίησης των προηγούμενων ημερών, των περιορισμών στις μετακινήσεις, αλλά και λόγω της αμυντικής καταναλωτικής συμπεριφοράς που αναμένεται να αναπτύξουν το επόμενο διάστημα οι περισσότεροι καταναλωτές, αποτέλεσμα της εργασιακής ανασφάλειας που εμφανίζεται εκ νέου στον ορίζοντα.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα νέα, επικαιροποιημένα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η εταιρεία ερευνών αγοράς IRI στο διάστημα 24 Φεβρουαρίου 2020 έως 22 Μαρτίου 2020, δηλαδή τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες ύπαρξης του κορωνοϊού στην Ελλάδα, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ με βάση τις πωλήσεις σε 340 βασικές κατηγορίες προϊόντων διαμορφώθηκε σε 615,01 εκατ. ευρώ έναντι 455,25 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, καταγράφοντας αύξηση 35,1%. Από τις αρχές του έτους έως τις 22 Μαρτίου η αύξηση του τζίρου στα σούπερ μάρκετ είναι της τάξεως του 13,1%, αύξηση βεβαίως που οφείλεται κατά κύριο λόγο στα όσα συμβαίνουν από τα τέλη Φεβρουαρίου και έπειτα στη χώρα. Το διάστημα 16/3-22/3 οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 32,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, με τον τζίρο από 340 βασικές κατηγορίες προϊόντων να διαμορφώνεται σε 150,32 εκατ. ευρώ έναντι 113,34 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Τον πρώτο μήνα της ζωής με τον COVID-19 στην Ελλάδα υπερπενταπλασιάστηκαν οι πωλήσεις σε προϊόντα όπως το οινόπνευμα και τα υγρά μαντιλάκια, ενώ υπερτριπλασιάστηκαν οι πωλήσεις σε συμπληρώματα διατροφής και πλαστικά γάντια. Το ενδιαφέρον είναι ότι τα ελληνικά νοικοκυριά έβαλαν ξανά στα ράφια και στα ψυγεία τους προϊόντα όπως το κρέας σε κονσέρβα (luncheon meat), οι πωλήσεις του οποίου αυξήθηκαν κατά 214,4%! Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI οι 10 κατηγορίες προϊόντων με τις μεγαλύτερες αυξήσεις πωλήσεων τον πρώτο μήνα του κορωνοϊού σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 είναι οι ακόλουθες: οινόπνευμα (437,7%), υγρά μαντιλάκια (431,3), αντισηπτικά μαντιλάκια (398,1%), παραφαρμακευτικά (385,3%), συμπληρώματα διατροφής (381,7%), γάντια (301,6%), κρεμοσάπουνα (280,7%), luncheon meat (214,4%), απολυμαντικά μπάνιου-κουζίνας (191,6%) και χλωρίνη (187,8%). Από τα παραπάνω στοιχεία φαίνεται ότι η γρήγορη εξάντληση των αντισηπτικών τζελ και υγρών οδήγησε τους καταναλωτές στην αγορά οινοπνεύματος.

Πέρα από την παρουσία των συμπληρωμάτων διατροφής και του luncheon meat στην πρώτη δεκάδα, τα στοιχεία αποκαλύπτουν και άλλες «πρωτοτυπίες» στις καταναλωτικές και διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων. Εκτός, λοιπόν, από την προμήθεια μεγάλων ποσοτήτων ρυζιού, οσπρίων, ζυμαρικών και γάλακτος εβαπορέ, καταγράφηκε μεγάλη αύξηση πωλήσεων (84,5%) στις έτοιμες σούπες (σε κονσέρβα), οι οποίες υπό κανονικές συνθήκες δεν είναι δημοφιλείς στην Ελλάδα, στις έτοιμες σούπες σε σκόνη (65,8% αύξηση πωλήσεων), στις κονσέρβες τόνου (αύξηση πωλήσεων 91,7%), αλλά και… σε άρτυμα λεμονιού, του οποίου οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 62,6%!!! Το κλείσιμο των εστιατορίων, αλλά και ο φόβος που επικρατεί σε αρκετούς στο να παραγγείλουν φαγητό απέξω οδήγησε στο να αυξηθούν οι πωλήσεις πίτσας (έτοιμης για ψήσιμο) κατά 63,5%, της ζύμης/βάσης για πίτσα κατά 55,6%, ενώ κατά 54,4% αυξήθηκαν οι πωλήσεις στις έτοιμες πίτες.

Ενδιαφέρον έχει τέλος ότι η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων τον πρώτο αυτόν μήνα του COVID-19 καταγράφηκε στη Θεσσαλονίκη (39,8%), ακολουθεί η Κρήτη (38%), ενώ η Αττική βρίσκεται στην τρίτη θέση με αύξηση πωλήσεων κατά 35,1%.

kathimerini.gr