Η υπερίσχυση των προϊόντων καθαρισμού σπιτιού και αντισηπτικών στο «καλάθι της νοικοκυράς», προϊόντα παραδοσιακά ακριβότερα από τα «φρέσκα», καθώς και η αγορά μεγάλων ποσοτήτων, ανεβάζουν τη μέση αξία της απόδειξης των αγορών που πραγματοποιούν οι καταναλωτές ακόμη και κατά 12 ευρώ.
Την ανασφάλεια έναντι των διαδικτυακών συναλλαγών που νιώθουν αρκετοί Ελληνες καταναλωτές νίκησε ο φόβος για τον κορωνοϊό. Αποτέλεσμα: τις τελευταίες δύο εβδομάδες παρατηρείται κατακόρυφη αύξηση των παραγγελιών από ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, αύξηση που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπέρασε το 400%. Με άλλα λόγια, υπό τον φόβο να βρεθούν στον ίδιο χώρο με πολλούς άλλους ανθρώπους και να αγγίξουν επιφάνειες και αντικείμενα με τα οποία θα έχουν έρθει σε επαφή πολλά άλλα άτομα, δεν ήταν λίγοι εκείνοι οι καταναλωτές που προτίμησαν να κάνουν τις αγορές τους από ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ.
Το ενδιαφέρον είναι ότι δεν αυξήθηκαν μόνο οι παραγγελίες από όσους έτσι κι αλλιώς είχαν προβεί και στο παρελθόν σε αγορές προϊόντων από ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, αλλά και ότι προστέθηκαν στο πελατολόγιο των καταστημάτων της κατηγορίας αυτής νέοι πελάτες. Στην περίπτωση του e-fresh.gr που αποτελεί αμιγώς ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ, δεν ανήκει δηλαδή σε κάποια παραδοσιακή λιανεμπορική αλυσίδα, καταγράφηκε ακόμη και υπερδιπλασιασμός νέων πελατών.
Τι ψωνίζουν οι καταναλωτές από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ αυτές τις ημέρες; Ο,τι και οι καταναλωτές που αγοράζουν προϊόντα από τα φυσικά καταστήματα. Ρύζια, όσπρια, ζυμαρικά, κονσέρβες, προϊόντα καθαρισμού και απολύμανσης σπιτιού, οινόπνευμα, αντισηπτικά και γάντια μιας χρήσης αποτελούν τις δημοφιλέστερες κατηγορίες. Η υπερίσχυση των προϊόντων καθαρισμού σπιτιού και αντισηπτικών στο «καλάθι της νοικοκυράς», προϊόντα παραδοσιακά ακριβότερα από τα «φρέσκα», καθώς και η αγορά μεγάλων ποσοτήτων ανεβάζουν τη μέση αξία της απόδειξης των αγορών που πραγματοποιούν οι καταναλωτές, ακόμη και κατά 12 ευρώ.
Οι δραστικές αλλαγές που παρατηρούνται στην καταναλωτική συμπεριφορά και μάλιστα σε μικρό χρονικό διάστημα συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των εταιρειών ερευνών αγοράς. Την Παρασκευή η Nielsen ανακοίνωσε ότι καταγράφει τις τάσεις στην ελληνική αγορά και σύντομα θα είναι σε θέση να δημοσιοποιήσει στοιχεία σχετικά με τηνμεταβολή της τάσης των πωλήσεων συγκεκριμένων κατηγοριών, των οποίων έχει επηρεαστεί σημαντικά η ζήτηση. Ταυτόχρονα, η εταιρεία διερευνά την επίδραση του κορωνοϊού στις αγοραστικές, καταναλωτικές και άλλες συμπεριφορές των Ελλήνων με μια ποσοτική πανελλαδική έρευνα στον γενικό πληθυσμό, ενώ επισημαίνει ότι από την κατάσταση που διαμορφώνεται αναμένεται να επηρεαστεί θετικά το ηλεκτρονικό εμπόριο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ανάλογες έρευνες «τρέχει» και η έτερη εταιρεία ερευνών αγοράς, η IRI.
Στην Ελλάδα ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ διαμορφωνόταν μέχρι πρόσφατα σε μόλις 40-50 εκατ. ευρώ ετησίως, αντιπροσωπεύοντας πωλήσεις κάτω από το 1% του συνολικού τζίρου του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Σε πολύ μεγαλύτερη άνθηση βρίσκονται και προ κορωνοϊού τα ηλεκτρονικά φαρμακεία, ο τζίρος των οποίων εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε το 2019 σε 198 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 21% σε σύγκριση με το 2018.
Σε παγκόσμιο επίπεδο η Nielsen έχει καταγράψει ήδη την τάση των καταναλωτών να αποθεματοποιούν είδη προληπτικής προστασίας, όπως μάσκες προστασίας και απολυμαντικά τζελ, καθώς επίσης και βασικά προϊόντα διατροφής, όπως είναι τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα, το αλεύρι, η ζάχαρη και το εμφιαλωμένο νερό. Ταυτόχρονα, οι καταναλωτές προσπαθούν να θωρακίσουν την υγεία τους αυξάνοντας τις αγορές φρέσκων φρούτων και λαχανικών, βιταμινών, καθώς και συμπληρωμάτων διατροφής.
Συγκεκριμένα στις ΗΠΑ, την περίοδο των 4 εβδομάδων μέχρι και τις 22 Φεβρουαρίου οι πωλήσεις των ιατρικών μασκών αυξήθηκαν σημαντικά (319% σε αξία και 378% σε τεμάχια). Οι πωλήσεις των απολυμαντικών τζελ για τα χέρια αυξήθηκαν κατά 73% την ίδια περίοδο, ωστόσο η ανάπτυξη αυτή αναμένεται να συνεχιστεί με πολλαπλάσιο ρυθμό. Επίσης, αυξήθηκαν οι πωλήσεις θερμομέτρων κατά 47%.